יהדות  שאלות ותשובות
מה הטעם שבהבדלה מברכים על בשמים ועל האש?
ynet
פורסם: 16.06.08, 09:36
תגובה לכתבה תגובה לכתבה
הדפיסו את התגובות הדפיסו את התגובות
חזרה לכתבה
לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות ב-34 דיונים
1. "האש נבראה (בבריאת העולם) במוצאי שבת ולא בששת הימים"???
אורן ,   מרכז   (16.06.08)
"יד וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, לְהַבְדִּיל, בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה; וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים, וּלְיָמִים וְשָׁנִים. טו וְהָיוּ לִמְאוֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, לְהָאִיר עַל-הָאָרֶץ; וַיְהִי-כֵן. טז וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת-שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים" -בראשית פרק א'. מה הם המאורות הגדולים? השמש והירח. ומה היא השמש? כדור גדול של אש. אם השמש נבראה ביום השלישי, והשמש עשויה מאש, מכאן שהאש נבראה ביום השלישי ולא במוצאי שבת. ולכן נשאלת השאלה: למה במרכים על האש דווקא במוצאי שבת ולא ביום שלישי?
2. תודה. מעניין (גם אותי החילונית מחיפה)
חילונית ,   חיפה   (16.06.08)
3. איזה יופי של פינה-תמשיכו כך-החכמנו!
שלי ,   להבים   (16.06.08)
4. למה כל כך נורא להדליק אש ? במה זה חטא גדול?
דודי ,   מרכז   (16.06.08)
השאלה אינה קנטרנית מפני שלהדליק אש לא נראה חטא גדול , הרי זו בסך הכל פעולה שנעשית על מנת להעזר באש לחימום טמפרטורה מזון וכו' .
5. מה אומר המדרש על איך זה התחיל?
דודי ,   פ"ת   (16.06.08)
א"ר יהודה בר רבי סימון אור שברא הקב"ה ביום ראשון אדם צופה ומביט בו מסוף העולם ועד סופו. כיון שהסתכל הקב"ה באנשי דור המבול ובאנשי דור הפלגה שמעשיהן מקולקלין, עמד וגנזה והתקינה לצדיקים לעתיד לבא, ומניין שגנזה שנאמר (שם /איוב/ לח) וימנע מרשעים אורם וזרוע רמה תשבר, ומניין שהתקינה לצדיקים לעתיד לבא שנאמר (משלי ד) וארח צדיקים כאור נוגה הולך ואור עד נכון היום. ר' לוי בשם רבי זעירא אמר ל"ו שעות שימשה אותה האורה, שנים עשר של ערב שבת, וי"ב של לילי שבת וי"ב של שבת, כיון ששקעה החמה במוצאי שבת התחיל החושך ממשמש ובא ונתירא אדם הראשון, שנאמר (תהלים קלט) ואומר אך חשך ישופני ולילה אור בעדני, אותו שכתוב בו הוא ישופך ראש ואתה תשופנו עקב בא להזדווג לי, מה עשה הקב"ה זימן לו שני רעפים, והקישן זה לזה ויצא מהן אור ובירך עליה, הה"ד (שם /תהלים קל"ט/) ולילה אור בעדני, מה בירך עליה בורא מאורי האש.
6. ממש מרתק
מתחזק   (16.06.08)
7. השמש והירח נבראו ביום הרביעי
א   (16.06.08)
8. האש לא נבראה עם שאר העולם ?
ירמיהו ,   ענתות   (16.06.08)
בשבת יש נשמה אחרת (יתרה) ? מתי היא נבראה ? זה יהדות ?
9.  לאורן מ-1
רונית ,   פרנקפורט -גרמניה   (16.06.08)
שאלתך מוצדקת רק אתה צריך לתקן שהשמש נבראה ביום הרביעי ולא ביום השלישי ביום השלישי נבראו העצים והצמחים יומקסים רונית
10. אדם נולד ביום השישי נכנס לגן עדן ביום השישי
אדם   (16.06.08)
ויצא מגן עדן ביום השישי בגלל זה שומרים את השבת
11. ל-1
אלעד ,   חיפה   (16.06.08)
השמש איננה כדור ענק של אש, זאת מהסיבה הפשוטה שאש איננה חומר (ואולי גם בגלל זה אין צורך לברוא אותה, בדיוק כמו שאין צורך לברוא רוח או גלי ים, אבל בזה אני לא מבין). השמש היא כדור ענק של מימן, שהמשיכה הגרוויטציוניצת האדירה שלו גורמת להיתוך גרעיני של המימן להליום במרכזה, פעולה שמשחררת המון אנרגיה שאתה מפרש כאש.
12. איזה שטיות
חם ויפת   (16.06.08)
"כידוע בשבת יש לנו נשמה יתירה" מה זה "כידוע"? זה המצאה, זה לא "ידוע". עצוב שאנשים בעלי "ידיעות" של ידלים בני שלוש פותחים את הפה.
13. ל-7, ל-9, ול-11. (וגם ל-5)
אורן ,   מרכז, מ-1   (16.06.08)
ל-7, ול-9, צודקים, אכן התבלבלתי בין היום השלישי והרבעי, אך זה לא מוריד מהרלוונטיות של השאלה, למה דווקא במוצ"ש? (אני שואל ברצינות ואשמח לקבל תשובה רצינית) ל-11, גם האש של המדורה זה רק אור וחום ולא באמת חומר, אם אתה רוצה להכנס לפיסיקה קוונטית אני יכול להגיד לך שגם כאן מה שיש זה חום וגלים אלקטרו-מגנטיים ורק אתה מפרש את זה כ"אש". ל-5, דודי היקר, יש לך תרגום לעברית? בד"כ הדברים שלך מעניינים ומדרבנים אותי להגיב, אבל הפעם לא הבנתי מה כתבת...
14. ל-4, האיסור הוא על עשיית מלאכה, השאלה היא מה זו מלאכה?
אורן ,   מרכז   (16.06.08)
אם אתה בנאי אז לבנות בית זו וודאי מלאכה, אבל אם אתה פקיד והתחביב שלך זה דאונים, האם הרכבה של דאון בשבת זו מלאכה או שזה רק תחביב? אם מלאכה נמדדת על פי העבודה הפיזית, אז עליה של 4 קומות במדרגות היא מלאכה הרבה יותר קשה מאשר עליה במעלית, שאינה דורשת מאמץ פיזי. ואם הדלקת אש (שאינה כרוכה במאמץ פיזי) היא מלאכה אז מה הקשר למעלית, מיקרוגל או טלויזיה? ואם כל מה שיש בו חשמל הוא מלאכה, אז נשאלת השאלה האם חשמל מוזכר בתורה או בתורה שבעל פה? (רמז: כנראה שלא) אני מרים את הכפפה וקורא לכל מי שיודע לענות פה בפורום לשאלה: מה היא מלאכה?
15. יש עוד סברה למה היהודים מברכים על האש בשבת
(16.06.08)
בגלל שהנביא הראשון אדם הוגלה מגן עדן ביום הששי ובילה את זמנו בארץ ביום השבת ומשהגיע הערב והיה חשוך נחת עליו נפיל=מטאור מלא באור ואש
16. ל-1: הברכה אינה על מה שהקב"ה יצר ב..
מאיר   (16.06.08)
בששת ימי בראשית, אלא על כך שבמוצ"ש נתן בדעתו של אדם הראשון להקיש שני חרסים ולהוציא מהם אש. לשון המדרש על כך בתגובה-5.
17. תגובה ל14
אסף ,   מודיעין   (16.06.08)
מלאכה היא מה שגורם, או יוצר דבר לא שמיש לשמיש. לדוגמא, להפוך את החיטה ללחם (דרך דישה, לישה, אפיה...) או להפוך את העור לבגד (דרך חיתוכו, צביעתו, תפירתו) או את האבן לבית (דרך הבניה) או את העצים לחום, אור. (דרך האש) לט' (39) אבות מלאכה (ר' משנה) לגבי התולדות יש לי השגות רבות להלכה הפסוקה היום, אבל זה בפרק הבא
18. ל-15, מאיפה הבאת את המעשיה הזאת?
אורן ,   מרכז   (16.06.08)
קודם כל תפתח מילון ותראה שנפיל זה ענק ולא מטאור. ודבר שני אם באמת היה נופל עליו מטאור מלא באש רוב הסיכויים שהוא היה מקלל את הרגע הזה ולא מברך אותו (במידה והוא היה שורד...)
19. לאורן 13 - אין שם אפילו מילה ארמית אחת
דודי ,   פ"ת   (16.06.08)
כנראה שאתה מתקשה במילים של המדרש. ישנו מאמר המיוחס לביאליק: כאשר אני מתקשה במילה אני הולך אל האשה. וזה תמצית המדרש: האדם נברא ביום שישי, והקב"ה הדליק לכבודו את האור הגנוז שנברא ביום ראשון. האור הזה האיר במשך כל היום, ליל שבת וכל השבת. כך שהאדם לא ידע חושך מהו. במוצאי שבת כבה האור הזה והשתרר חושך ואז האדם נבהל מאוד ופחד שהחושך יקח אותו. ואז הוא לקח שני רעפים והקישם זה בזה ונוצר לו אור. ואז הוא שמח מאוד ומיד הודה לקב"ה וברך בורא מאורי האש.
20. לא יכול להיות
דתל"ש   (16.06.08)
שאנשים בוגרים מאמינים בשטויות הנ"ל! האש לא נבראה במוצ"ש (או בכל יום אחר), אלא היא משהו טבעי לחלוטין! כיצד אנשים משכילים מבינים שהארי פוטר זו ספרות בדיונית, אך התנ"ך (שהרבה ממעשיותיו היו מצחיקים אפילו את קוראי הארי פוטר) בעיניהם הוא אקסיומה. ההבדל היחיד ביניהם הוא השנה שכתבו אותם! אם אלוהים ברא את האש - אז מי, לכל הרוחות, ברא את אלוהים??? אף אחד? הוא ברא את עצמו? כן, בטח! איך אתם יכולים להאמין בבולשיט הזה???
21. כידוע, במוצאי שבת מותר להאכיל את הגרמלינס
צ ,   סדום   (16.06.08)
אחרי חצות בלי חשש לטריפה (כלומר, שיטרפו אותך) ולכן מברכים על הבשמים כי כשהיצורים הקטנים האלה אוכלים הם תוקעים גרעפצים מה זה מסריחים וצריך להשתמש במבשם אוויר. מברכים על האש כי אש זה ההפך ממים, ומיים, כזכור, גורמים לגרמלינס להתרבות. בנוסף, כשסופרמן הצדיק הסתובב מסבבי לכדוה"א מהר מהר הוא החזיר את הזמן אחורה, זה היה ביום שלישי, ובגלל שהיום הזה קרה פעמיים מברכים "פעמיים כי טוב". נשמה יתירה ... נו באמת... לפחות ההסבר שלי מסתמך על מקורות כלשהם.
22. מנהג אלילי שהיהודים אימצו כאשר יצרו את היהדות
יהודי   (16.06.08)
בכל דת המוכרת היום יש מנהגים וחגים שהם אימצו עוד מהתקופה הקודמת דהיינו מהתקופה הפגאנית היהדות שהיא הקדומה ביותר יש הכי הרבה שרידים כאלו כגון: הקרבת קורבנות וכל תאור הטקס של הקורבן שהוא העתק מדוייק של מנהג פגטני , ברכת הלבנה המגוחך והמטומטם, ל"ג בעומר שהוא פולחן לאל האש, פורים שהוא מסכות ושיכרות והתבהמות כמו כל פסטיבל והלוכה שהיו בעבר ואומצו ע"י כל הדתות היום, האמונה בשדים ורוחות ועוד ועוד ועוד
23. ל-17, לפי דבריך מותר לעלות במעלית ולראות טלויזיה
אורן ,   מרכז   (16.06.08)
שהרי בעליה במעלית וצפיה בטלויזיה אתה לא יוצר כלום. ומה בדבר הכנת קפה ע"י שימוש במים חמים מהמיחם (מיחם במצב "שבת")? שהרי אני לוקח אבקת קפה לא שמישה ובעזרת המים החמים הופך אותה לקפה מאוד שמיש. ע"פ ההלכה אסור לעלות במעלית, אסור לצפות בטלויזיה, ומותר להכין קפה מהמיחם. ולכן השאלה מהיא מלאכה נשארה ללא תשובה
24. ל-19, למה ה' חיכה מיום שישי עד ראשון?
אורן ,   מרכז   (16.06.08)
ואם ה' חיכה עם האור הגנוז מיום שישי עד יום ראשון, זאת אומרת שלאדם היו 2 לילות חשוכים, אז למה הוא נבהל מעוד לילה אחד חשוך? ואיך זה מסתדר עם פסוקים יד' עד יט' בפרק א' בספר בראשית, שבהם כתוב שה' ברא את המאור הגדול ליום והמאור הקטן ללילה. אם יש מאור קטן ללילה למה צריך גם את האור הגנוז? ואם יש את המאור הקטן ללילה למה אדם פחד כל כך מהחושך? ועוד משהו שמפריע לי זה שלכל אחד יש אגדה אחרת שמנסה להסביר את הברכה על האש. אין סיבה אחת אלא שלל אגדות שאינן חופפות.
25. ומה התשובה האמיתית?
אסף ,   מרכז   (16.06.08)
האמת היא שבכל הפולחנים המזרחיים, קטורת (בשמים) ואש הם חלק מהטקס. מי שהיה בהודו למשל, מבין על מה אני מדבר. הווה אומר, שורשי היהדות לא באמת נמצאו בתוך בועה, והיו חלק מתרבות רחבה יותר.
26. ל-19 אורן מרכז
דודי ,   פ"ת   (16.06.08)
האור הגנוז שנברא ביום הראשון הוא גנוז לצדיקים לעתיד לבוא. שני המאורות נתלו ברקיע ביום רביעי אבל הופעלו רק בתום הבריאה. כאשר נברא האדם הקב"ה האיר לכבודו את האור הגנוז שהאיר לו באור יקרות עד מוצאי שבת. על פי המדרש באור הגנוז אפשר היה להביט מסוף העולם עד סופו.
27.  אם לא ראית - זה לא אומר שלא קיים
רב להושיע ,   ישוב הדעת   (16.06.08)
שאלה האם לפני שגילו את המיקרוסקופ האלקטרוני לא היו קיימים החי-דקים ??? נכון החי-דקים היו קיימים רק אנו לא יכולנו ליראותם , כאשר נפל חפץ לארץ לא ידעו את הסיבה שיש כוח משיכה של כדור הארץ [גרוויטציה] אך בכל זאת כל מה שנפל הגיע לארץ, ומה עם גלי הקול גם אותם לא רואים , אבל הם נישמעים , כך גם עם הנשמה , והנשמה היתרה וכל דבר רוחני , למשל דודי רובי לא רואה את הנשמה שלו זאת אומרת שלדודי רובי אין נשמה ?, בוודאי שיש , רק אנו לא גילינו את הכלים כדי ליראותם, "האשמה" היא בנו , אנו מאוד מגושמים לכן היצרן הבורא נתן לנו את הכלים הגשמיים [מיקרוסקופ] כדי ליראות את אותם דברים שליכאורה אינם ניראים אבל הם קיימים , בעבר האנשים היו יותר רוחניים כך שהם לא ניזקקו לכל אותם הוחכות כדי ליראות את מה שאנו לא רואים ,ועל זה נאמר - דברים שרואים מכאן לא רואים משם
28. למה מבדילים לפי הסדר הזה?
אור הגנוז ,   ישוב הדעת   (16.06.08)
למה מבדילים לפי הסדר הזה ? י-ב-נ-ה ? יין , בשמים , נר , הבדלה ? מישום שמעלים בקודש , [ברוחניות ] א] את היין שותים [בפה] פעולה גשמית , ב] את הבשמים מריחים [באף] עולים ברוחנייות, ג] את הנר רק רואים [בעין ] אבל הגוף לא נהנה הנאה גשמית כמו אכילה או שתיה , או הרחה , כך שיש עליה נוספת ברוחניות , והברכה המבדיל בין קודש לחול , הברכה המילים הדיבור עליה נוספת ברוחניות ,יש עוד עליה א פה . ב] אף . ג] עניים. מעלים בקודש , דבר נוסף לפי סדר האותיות כאשר אדם רוצה לקדש את עצמו הוא צריך לישמור א] על ע עניים , מראיה אסורה, ב] על פ לישמור את הפה , שומר פיו ממאכלות אסורות - ולשונו מילשון הרע , שומר מיצרות נפשו , ג] האות הבאה בתור [ ע-פ - צ ] לאחר שהאדם שמר את העניים , את הפה , כעת היגיע לאות צ צדיק כעת ניתן לומר עליו צדיק
29. אני מתפלל כל בוקר את תפילת:
סיימון טמפלר ,   סביוני משיח   (17.06.08)
"תודה שלא עשני דתי". את העותק המלא של התפילה ניתן למצוא בגוגל או לחבר באופן עצמאי.
30. לא מובן באיזהו חברה אתה נמצא?
mjn ,   p,j ,euuv   (18.06.08)
תמשיך לחיות חייך בן החברה שאתה סוגד לה
תגובות נוספות
חזרה לכתבה