שתף קטע נבחר

מעשה בשישה לימונים

מהעץ שבחצר ועד למשקה לימונצ'לו מעורר ולמרקחת לימונים נפלאה: קסמים לימוניים שכל אחד יכול להכין בבית

הכל התחיל משישה לימונים שקיבלתי במתנה, בתוך גביע זכוכית מקסים, מאנשים הקרובים במיוחד ללבי. הלימונים הגדולים והיפים, בעלי הקליפה הבשרנית, נקטפו היישר מהעץ בגינתם הזעירה. למראם נזכרתי בתוכנית טלוויזיה בה צפיתי במקרה לא מכבר, שתיעדה את ייצור הלימונצ'לו, המשקה שהעלה את האי קפרי על מפת המשקאות העולמית. זכרתי את הפועלות הקשישות, חגורות בסינרים וחבושות שביסים צחורים, ישובות על שרפרפים וקולפות לימונים צהובים. הן פרטו בקולפנים שבידיהן בקצב מתון ומתוזמן היטב על קליפות הפרי, שנשרו לתוך דליים הנתונים בין רגליהן.
חיש מהר הופשטו גם הלימונים היפים שלי מקליפתם, שהוצפה באלכוהול ונשלחה לשהות ממושכת בצנצנת סגורה. בשר הלימונים נקצץ עד דק והפך אחרי בישול בסוכר למרקחת בהירה, בעלת מרירות מתונה, שנכלאה בצנצנות מקושטות. אחרי כמה שבועות טופל גם האלכוהול, שספח אליו את כל הטעמים והניחוחות של הקליפה, בסירופ סוכר, והפך למשקה אלכוהולי רב-עוצמה. יצקתי אותו לבקבוקים יפים וחתמתי בפקקים נאים ובתווית מתאימה.
וכך חזרו הלימונים מהגינה למזווה של יקירי, כמשקה איטלקי משמח לבב וחברותי במיוחד, וכמרקחת אנגלית הדורה ומרעננת. ששת הלימונים הניבו כמות לא קטנה של מתנות אכילות, שהוענקו גם לחברים אחרים והולידו את החשק להמשיך ולייצר לימונצ'לו בלי הפסקה. המשקה בעל הצבע הצהוב הזוהר הפך לאזרח של קבע במקפיא שלנו, והוא מקנח כל ארוחה חגיגית. עצי הלימון של כל חברינו גויסו לתעשייה הזכירה של המשקה ומוצרי הלוואי שלו: ריבות, מרקחות, עוגות, סירופים, קרמים ואפילו מעדן לימונים אנגלי הנקרא "למון קארד" (חובצת לימונים). אני מוצאת את עצמי מטפסת אחת לכמה שבועות על עץ גבוה בחצר של חברתי ומנערת מענפיו לימונים בשלים. החברים עורכים הזמנות חוזרות של בקבוקי משקה במהירות מדאיגה, ואני כבר חוששת שלא אצליח לענות על הביקוש.
אז לכל בעלי עצי הלימון שבין ידידנו ומוקירינו, באשר אתם, הנה המתכון להכנת הלימונצ'לו עם בונוס להכנת מרקחת לימונים. הכינו בבקשה בעצמכם, זה קל להדהים – וגם ממכר. ראו הוזהרתם.

לימונצ'לו

אני משתמשת רק בלימונים בעלי קליפה בשרנית מעצים הגדלים בחצרות פרטיות, שלא עברו טיפול בריסוס או בשעווה. אלכוהול 95% נמכר במרכולים בבקבוקים בנפח 620 או 750 מ"ל. הכמויות שלהלן ניתנו לליטר אלכוהול, ואם משתמשים בכל כמות אחרת – יש להתאים לה את כמות הלימונים, הסוכר והמים. תכולת האלכוהול במשקה המוגמר היא כ-40%, ולכן יש להגיש ממנו במשורה, בכוסיות קטנות (כמו של וודקה, למשל).

חומרים (לכ-2.4 ליטרים משקה)

6 לימונים גדולים
1 ליטר אלכוהול 95%
1 ליטר מים
800 גרם סוכר

הכנה:

1. מסירים מהלימונים את הקליפה הצהובה בלבד, בעזרת קולפן ירקות. מכניסים לצנצנת, מוסיפים את האלכוהול, סוגרים ומניחים במקום מוצל לשבועיים עד חודש.
2. מרתיחים את המים והסוכר וממשיכים לבשל עוד כמה דקות עד שמתקבל סירופ צלול. מסירים מהאש, מצננים מעט ומוסיפים את האלכוהול המסונן מהקליפות. יוצקים לבקבוקים נקיים. מאחסנים במקפיא ומגישים בכוסיות קטנות.

מרקחת לימונים



חומרים:

1 ק"ג לימונים (6 גדולים)
1 ליטר מים
½ 1 ק"ג סוכר

הכנה:

1. בעזרת קולפן ירקות, מסירים מהלימונים את הקליפה הצהובה הדקה. משאירים את הקליפה הלבנה.
2. חותכים את הלימונים על קליפתם לפרוסות דקיקות, ואותן חותכים לחתיכות קטנות. מסלקים את כל הגרעינים ומעבירים לסיר. מוסיפים את המים ומביאים לרתיחה.
3. מנמיכים את הלהבה ומבשלים את הלימונים כ - 30 דקות או עד שהם מתרככים מאוד. מוסיפים את הסוכר, מגבירים את הלהבה ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה ומבשלים כ - 20 דקות, עד לנקודת הקרישה (ראו הערה).
4. מעבירים לצנצנות מעוקרות וסוגרים היטב.
נקודת הקרישה: כדי לקבוע אם המרקחת מוכנה, מטפטפים כמה טיפות ממנה על צלחת קרה. כשהטיפות מתקררות לחלוטין, בודקים את מידת הסמיכות שלהן. אם המרקחת נראית דלילה מדי, ממשיכים לבשל ובודקים שנית אחרי כמה דקות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים