שתף קטע נבחר

 

סרט פלסטיני נגד החמאס: "אנחנו צריכים נשים כדי לגרום לשינוי בעזה"

הסרט "Degrade" של האחים הפלסטינים אחמד ומוחמד אבו נאסר המוקרן בקאן, מציג ביקורת נוקבת על התנהלות החמאס ברחובות עזה, דרך עיניהן של הנשים המתגוררות בה. "הן רוצות להישאר יפות, בתקווה לדייט או חתונה - בזמן שברחוב יורים אחד על השני", מספרים היוצרים

סרט פלסטיני היוצא נגד החמאס הוא לא משהו שהייתם מעלים על דעתכם שיכול לקרות, אבל הנה בפסטיבל קאן יש אחד כזה והוא מביא איתו ביקורת נוקבת על ההווייה העזתית הנוכחית - בין הדיכוי הישראלי הצבאי לבין האלימות הפרועה והבלתי נשלטת ברחובות.

 

"Degrade" הוא סרטם הארוך הראשון של האחים התאומים אחמד ומוחמד אבו-נאסר המוכרים כקולנוענים כאחים טרזן ועראב נאסר, והוא נבחר להיות מוקרן במסגרת "שבוע הביקורת" המתקיים בחסות פסטיבל קאן. על פי נוכחות הקהל בשלוש ההקרנות הראשונות של הסרט אמש, נראה כי הקהל מסוקרן ומרוצה. ויש לאחים נאסר גם מקום לקוות לזכייה בפרסים. בראש צוות השופטים של "שבוע הביקורת" עומדת השחקנית הישראלית רונית אלקבץ, שדעותיה הפוליטיות ידועות וכך גם גישתה הפמיניסטית - וזהו בדיוק מה שהאחים נאסר עושים בסרטם, וזה די מפתיע.

 

זהו סרט קטן המתרחש בלוקיישן אחד - סלון יופי בעזה, אותו פוקדות נשים בגילאים שונים ממגזרים שונים. זוהי "פיסת גן עדן קטנה וצבעונית" בה שוכנות אחת לצד השנייה כלה לעתיד לצד גרושה צינית, צעירה בהריון, דתייה העטופה מכף רגל ועד ראש, בעלת הסלון שהגיעה מרוסיה, ספרית מרדנית וגם אישה מבוגרת ומרירה בכיכובה של השחקנית הפלסטינית ילידת נצרת, היאם עבאס (עוד בין השחקניות מאיסה עבד אל-האדי, מנאל עוואד, דינא סוחייבר, ויקטוריה בליצקה וראיה חאטיב).

 

יחדיו הן יוצרות מיקרוקוסמוס טעון הנפרק בשיחות על נושאים כמו פוליטיקה, דת, וכמובן גברים. זאת בניגוד לגברים שאת המחלוקות הטעונות שלהם הם פורקים בצרורות מהקלצ'ניקוב ברחוב. ההבדל המגדרי הזה מתחדד כשאהובה של הספרית, בן של חמולה מקומית, גונב אריה מגן החיות העזתי הנודע לשמצה. זוהי יריקה בעינם של ראשי החמאס והם יוצאים למלחמה בו ובמשפחתו, מה שהופך את הרחוב למקום מסוכן ובעיקר מאוד מאוד רועש.

 

האחים נאסר מספרים כי הסרט מבוסס על סיפור אמיתי. "היתה משפחה רבת עוצמה שהאריה בגן החיות היה שייך לה והממשלה תקפה אותה כדי לקחת אותו", הסביר טרזן בראיון, "כשחמאס עלו לשלטון ב-2006, הם שמו להם למטרה להשתלט על כל החמולות וחיפשו תירוצים בכל פעם. בדרך הם הרגו 15 מבני המשפחה".

 

את כל ההתרחשויות הללו, אנחנו וגם גיבורות הסרט חווים מתוך סלון היופי - שם הנשים מתבקשות לשהות עד יעבור זעם. אלא שהוא לא עובר שעות ארוכות, וכך כשבחוץ קולות נפץ וירי, בפנים חולקות הנשים רגעים אינטימיים - כמעט מאולצים ובהם הם משוחחות על סיפורי האהבה שלהן, גישתן לחיים, חילוניות מול דתיות, וגם מצבה המיתדרדר של עזה. נכון, ישראל מוזכרת לא פעם ובהקשר שלילי, אולם מי שעומד במרכז הדיון הוא שלטון החמאס והחברה הפלסטינית שנקרעת בחסותו.

 

"נשים בעזה הן כמו כל נשים אחרות בעולם, למרות שהסבל שלהם הוא מאוד ייחודי", אמרו האחים בני ה-26 בראיון לתקשורת המקומית, "אנחנו צריכים נשים כדי להביא לשינוי בעזה. הן הגיבורות שלנו מכיוון שלמרות המלחמה המתמשכת, הן מייצגות את החיים. בסרט יש קרבות מחוץ לסלון היופי, אבל בפנים הם ממשיכות עם סיפורי האהבה שלהן. הן רוצות להישאר יפות, בתקווה לדייט או חתונה. בזמן שברחוב יורים אחד על השני, לשים ליפסטיק הופך לצעד של מחאה: להיאחז באנושיות ולא משנה מה הנסיבות, להשאיר את התקווה בחיים".

 

ואכן גיבורות הסרט עוסקות לא מעט בענייניהן האישיים אולם כגובה הלהבות בחוץ, כך גם המצוקה בפנים והביקורת הקשה המוטחת באופן ברור נגד החמאס וכנופיות הרחוב. "הם מביאים איתם רק אלימות, ולא מאפשרים לחיות בשקט", מאשימות הנשים, והן אף מכוונות אצבע מאשימה אל הדתייה שבחבורה שבמחינתה מצהירה: "זה שאני נראית כך, לא אומר שהצבעתי להם". לרגע אפשר לדמיין שיח דומה בחברה הישראלית הנקרעת בעצמה בימים אלה בין ימין ושמאל, דתי וחילוני.

 

העיסוק בבעיות של החברה הפלסטינית מתוך נקודת מבט נשית ניכרת גם ב"וילה תומא" - סרטה של סוהא עראף, שעורר עליו את זעם הממסד הישראלי, למרות שישראל כמעט ואינה מוזכרת בו. גם שם כזכור אלו הן הנשים הפלסטיניות (הפעם ברמאללה) שמתבוננות החוצה מאחוזתן הסגורה והמסוגרת, האטומה מהמתרחש בעולם מחוץ לחומות. מעניין יהיה לבחון האם יש פה גל מתפתח של קולנוע פלסטיני חדש - ובו הבדלה מגדרית בין נשים לגברים, וגם בין ההוויה הפלסטינית לזו הישראלית.

 

ב"Degrade" ישראל משתרבבת לדיון, אולם רק כסיפור רקע. כשהנשים משתעשעות בהקמת ממשלה משל עצמן, יש גם מי שמוכתרת כ"שרה לעניינים ישראלים". האחים נאסר מסבירים כי בעקבות מבצע "צוק איתן" שהתחולל במקביל לצילומים עלתה ההתלבטות האם אין לשנות את הסיפור ולהעניק לו מיקוד אנטי-ישראלי.

 

האחים אבו-נאסר. ביקורת נוקבת ()
האחים אבו-נאסר. ביקורת נוקבת

"הצבא הישראלי הרג אלפי אזרחים בשלושה שבועות ובשלב מסוים התלבטנו האם יש להמשיך עם הנושא שלנו שהוא קונפליקטים בתוך החברה הפלסטינית, וזאת בעוד אנשינו נטבחים", מספרים האחים נאסר, "בסוף החלטנו להישאר עם הנושא שלנו כי הוא נוגע בחיים עצמם וזה היה חשוב לנו. את הקטל מסקרים אמצעי תקשורת אחרים, ואין להם עניין בכלל בנוגע לחיי היומיום של בני האדם. התמקדנו בקונפליקטים הפנימיים של החברה הפלסטינית, והתנערנו מכל מה שמישהו היה מצפה מאיתנו כיוצרים פלסטינים".

 

ואכן, גם בחיי היומיום האחים נאסר הם עופות מוזרים בעזה, מעין היפסטרים עם זקן ארוך ודבלולי ונעלי אולסטאר שהוברחו ממצרים. והם מתעקשים להמשיך וליצור סרטים, אבל לא כאלו מטעם. לצורך כך ייסדו את פרויקט Made In Palestine שבמסגרתו הופק הסרט כקו-פרודוציה פלסטינית, צרפתית וקטארית. ומה עם החמאס? כנראה שהאחים נאסר יסתפקו בכך שלא ינקום בהם על סרטם הביקורתי. מסתבר שזה די והותר במציאות הנוכחית בעזה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים