כרומטיס סוגרת את שעריה
ל-ynet נודע כי חברת כרומטיס, שנמכרה במאי 2000 תמורת 4.7 מיליארד דולר בעסקת הגדולה בתולדות ישראל, סוגרת את שעריה; דובר לוסנט אישר את הידיעה ומסר כי בכוונת החברה לצאת באופן מוחלט מהטכנולוגיה של כרומטיס
חברת כרוטמטיס, שנמכרה במאי 2000 בעסקה הגדולה אי פעם בישראל לחברת לוסנט תמורת מניות בשווי 4.7 מיליארד דולר, סוגרת את שעריה - כך נודע ל-ynet. מנהלי החברה כינסו היום את 130 עובדי החברה בארץ והודיעו להם על ההחלטתה ועל פיטוריהם.
בחברה אישרו את הידיעה וסירבו למסור פרטים נוספים.
דובר לוסנט מסר ל-ynet כי לוסנט מתכוונת לסגור את כרומטיס ולפטר את 150 העובדים (130 בישראל ו-20 בארה"ב). הדובר ציין כי לוסנט החליטה לצאת באופן מוחלט מהטכנולוגיה שפיתחה כרומטיס ולהתמקד בדרישות ובצרכים של לקוחות לוסנט הקיימים.
בתשובה לשאלה, מדוע לא נמסר דבר סגירת החברה בשבוע שעבר, עם מועד הפרסום על הפיטורים הנרחבים בלוסנט, אמר הדובר: "כרומטיס פנתה אלינו וכך גם נהוג אצלנו, להודיע ראשית לעובדים וללקוחות על סגירת החברה ורק אחר כך לפרסמו בתקשורת".
3.5 מיליון דולר לעובד
עסקת המכירה של כרומטיס ללוסנט נחתמה בימי הזוהר של ההיי-טק, אלא שמאז נחתך שווי מניות לוסנט בכ-90%. עם חתימת העסקה דווח כי כל אחד מעובדי כרומטיס קיבל אופציות בשווי ממוצע של 3.5 מיליון דולר ומקימי החברה ומנהליה, אורני פטרושקה ורפי גידרון, קיבלו מניות לוסנט בשווי 720 מיליון דולר כל אחד.
לפני כשלושה חודשים פורסם לראשונה ב-ynet על הקשיים אליהם נקלעה החברה ועל כך שמנהליה אספו את העובדים והודיעו להם כי זו נלחמת על חייה. כחודשיים מאוחר יותר הודיעה החברה על פיטוריהם של 13% מהעובדים והיום, כאמור, על פיטורי היתר.
איך הכל התחיל?
בשנים 2000-1996 ביצעה לוסנט, יצרנית ציוד הטלפוניה הגדולה בעולם, כ-33 רכישות של חברות, כחלק מאסטרטגיית ההתרחבות שלה לשווקים הנמצאים בגידול מהיר יותר מעסקי הליבה שלה, תקשורת מחשבים, וגם במטרה לסתום חורים בקו המוצרים שלה או לפצות על פיתוחים איטיים במעבדותיה.
הרקע לרכישת כרומטיס, שבאותה עת לא רשמה מכירות, היה המוצר שפיתחה, מטרופוליס, המיועד לחיבור בנייני משרדים לסיבים אופטיים, וכן לקישור בין מרכזיות. כרומטיס הייתה אמורה לסייע ללוסנט לתפוס מעמד מוביל בתחום הרשתות האופטיות, לאחר שב-1999 איבדה את ההובלה לטובת נורטל נטוורקס.
הצפי היה שכמעט כל בית שמחובר לאינטרנט ירצה לשפר את מהירות הגלישה תמורת תשלום של כמה עשרות דולרים בחודש. היום מתברר שמשקי הבית הממוצעים, גם בארה"ב וגם בישראל, לא מספיק מעוניינים באינטרנט מהיר במחיר שהוא מוצע כיום.
לוסנט נקלעה בשנתיים האחרונות למשבר חמור, במקביל למשבר שבו שרוי ענף הטלקומוניקציה העולמי. בשיאה נסחרה מניית החברה ב-77.8 דולר. כיום עומד מחירה על כ-7 דולר בלבד.
הידיעה הראשונה התקבלה ב-email האדום