שתף קטע נבחר
 

חידושים בהילוך גבוה

סביר להניח שתוך מספר חודשים יזכו מכוניות חדשות רבות לחידושים טכנולוגיים יוצאי דופן. מקור החידושים - ישראל

לפני שנה בדיוק סיפרנו לכם על חברת סטארט-אפ מצליחה ובעלת פוטנציאל בשם מוביל-איי. החברה, שכל מייסדיה ישראלים, ממוקמת כיום בעמק הסיליקון בארה"ב אך שומרת גם על שלוחה מקומית בשכונת רמות בירושלים. בפעם האחרונה שדיווחנו לכם עליה, היה זה לאחר נסיעת מבחן ראשונה ברכב ניסוי, שעשה שימוש במערכת זיהוי כלי רכב מתקדמת.
אלא שמאז עברו הרבה מכוניות בכבישים, ובמוביל איי לא התבטלו. אז רגע לפני שנספר לכם למה הם מתניידים דווקא ביגואר XK-R - הקדמה קצרה.

טכנולוגיה מתקדמת

בלי להלאות במורכבות הטכנולוגית של מוביל-איי - עליה סיפרנו לכם כבר בכתבה הקודמת המקושרת מימין - נספר שהחברה פועלת לפיתוח מספר מערכות מתקדמות לרכב. הראשונה היא מערכת בקרת שיוט מתקדמת שנועדה לפתור בעיות מוכרות במערכות קיימות.
למי שאינו מכיר, מערכת בקרת שיוט שומרת באמצעים אלקטרוניים על מהירות קבועה ברכב, מעין שליטה אלקטרונית על המצערת. המתקדמות יותר עושות שימוש בגלי רדאר או בקרן אינפרה-אדומה כדי להאט במקרה של קרבה מסוכנת לרכב שמלפנים. חלקן אפילו עושות שימוש במעין ג'יירוסקופ כדי להטות את הקרן בסיבוב לצורך עקיבה מדויקת אחר תוואי הכביש. אבל במוביל-איי חושבים אפילו קדימה יותר.
זו הסיבה שהחברה מבצעת כיום ניסויים ביגואר שהזכרנו, בה מותקנת מערכת בקרת שיוט העושה שימוש בג'יירוסקופ. לדברי אנשי החברה, המערכת הקיימת סובלת ממספר בעיות ובהן חוסר יכולת זיהוי עצמים דוממים - כמו קיר או תהום. כך, במערכות אחרות, תמשיך המערכת להאיץ, מהלך שסופו לא אופטימי ויכול להפוך פטאלי. בנוסף, הג'יירו מטה את הקרן הנשלחת מהפגוש הקדמי של הרכב, אולם רק במהלך הסיבוב.
לעומתן, מסוגלת המערכת של מוביל-איי לזהות את נתיב הנסיעה למרחק של כ-150 מטרים לפנים, ולחשב האם הרכב המגיע ממול נמצא באמת בנתיב הנסיעה, או שמא הכביש פשוט מתעקל.

ולמה אנחנו מספרים לכם את זה?

הפרט המעניין במיוחד מאחורי הסיפור היא העובדה שהמערכת החדשה נמצאת זה מכבר בניסויים בארה"ב, ותגיע תוך חודשים ספורים - כך דוברי החברה - לייצור סדרתי במכוניות נוסעים שונות. בחברה מוכנים לספר לנו כי הם מנהלים קשרים עם כ-75% מהיצרנים בעולם, אך מסרבים בינתיים לומר מי יהיה היצרן הראשון להשיק את המערכת.
בעניין זה כדאי לדעת כי מקורותינו מדווחים שהיגואר היקרה והמדוברת לא נרכשה על-ידי מוביל-איי, אלא הגיעה ישירות מיצרנית הרכב עצמה. יגואר, למי שלא יודע, קשורה היטב לקונצרן פורד. כך שלא יהיה זה הימור נועז מדי להניח כי בתוך כשנה נזכה לראות מכוניות של פורד - או חברות הבת שלה - חמושות במערכת החדשה.

עוד טכנולוגיה

אבל הסיפור הטכנולוגי לא לא נגמר בזה. תוך פרק זמן קצר אמורה להצטרף למערכת הראשונה מערכת בטיחות מתקדמת מתוצרת החברה. המערכת, העושה שימוש בחיישנים הממוקמים בתא הנוסעים, תהיה מסוגלת לזהות את מיקום ראשי הנהג והנוסעים בחלל התא, ותדאג שלא להפעיל את כריות האוויר במקרים מסוימים. למשל, אם הנוסע מתכופף לעבר תא הכפפות מסיבה כלשהי.זאת, על-מנת למנוע פגיעה פיזית חמורה.
מערכת נוספת הנמצאת בפיתוח מתקדם תזהה כי צפויה תאונה, מספר רגעים לפני התרחשותה. זאת, בעזרת חישוב מהירות, קצב התקדמות וכיוון. זיהוי ודאי דיו יפעיל מערכות בטיחות שהפעלתן הפיכה, כמו מותחני חגורה למשל, ובשונה מכריות האוויר שפיצוצן אינו הפיך לדוגמה.

רחוק מאיתנו

בעוד מספר שנים, כך מבטיחים לנו במוביל-איי, אנו צפויים לחידושים מהותיים הרבה יותר. פיתוח שנמצא בשלבי ניסוי כיום היא מערכת המכונה Stop&Go. זו אמורה, בשילוב מערכת זיהוי הנתיב הקיימת ומערכת בקרת השיוט האמורה, להציע נהיגה אוטומטית במהירות של עד 30 קמ"ש, תוך שמירה על מרחק רצוי מהרכב שלפנים כפיתרון לפקקים. כרגע היא עוד לא מזהה רמזור אדום וזה חבל, אבל גם על זה עובדים.
בחברה מדברים כיום גם על מערכות בטיחות מתקדמות במיוחד שיהיו מבוססות על יכולת זיהוי עצמים שהסבירות להנגשות בהם גבוהה, רגע לפני התאונה. בין המערכות מוזכר גם רעיון לפיתוח שלדה המשנה את מידת הקשיחות בהתאם לעצם בו מתנגשים. כך לדוגמה תשמור השלדה על קשיחות גבוהה בהתנגשות ברכב פרטי, ותהפוך גמישה - כדי לספוג כמה שיותר אנרגיה - רגע לפני ההתנגשות במשאית. בין הדרכים לייצר שלדה כזו עולה רעיון שימוש בסוג חדיש של בלם אוויר. מאוחר אפילו יותר, תדע השלדה גם להתפרק לכיוון מסוים בהתאם לזווית התאונה ולמנוע פגיעה קשה בנוסעים.
מבולבלים מעושר העתיד? בינתיים, מומלץ להמשיך ולנהוג בזהירות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יגואר XK-R...
הטכנולוגיה...
והעתיד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים