שתף קטע נבחר

 

עלייה חדה במספר הפניות לעזרה נפשית בשנת 2001

כך עולה מנתונים שמפרסמת האגודה הישראלית לעזרה ראשונה נפשית בטלפון, ער"ן. בשנת 2001 היתה עלייה של כ-10,000 פניות, בהשוואה לשנת 2000. המצב הביטחוני והמצב הכלכלי היו המניע למרבית הפניות

עלייה חדה במספר הפונים לקבלת סיוע נפשי בטלפון בשנה האחרונה. האגודה הישראלית לעזרה ראשונה נפשית בטלפון, ער"ן, מפרסמת היום (א'), כי מספר הפניות שהתקבלו בסניפי ער"ן בשנת 2001 היה 99,000 גידול של 10,000 פניות בהשוואה לשנת 2000.
בער"ן מסבירים, כי העלייה המשמעותית במספר הפניות היא פועל יוצא הן של המצב הביטחוני והן של המצב הכלכלי הקשה.

"מי ייטפל בילדים שלי אם יקרה לי משהו"

השנה היתה עלייה של כ-12 אחוזים בפניות של אנשים שהתלוננו על חרדה בשל המצב הביטחוני.
"אחרי כל פיגוע קשה עולה מספר הפונים, בעיקר אזרחים המתגוררים באזור הפיגוע. כך למשל אמהות חוששות לילדיהן, חוששות לשלוח אותם לבית הספר לבד, ברגל או באוטובוס, יש כאלה שמתקשרות ומביעות חרדה לעצמן, בטענה ש'לא יהיה מי שייטפל בילדים' אם יקרה להן משהו. אחרות מביעות פחד שהן רואות את ילדן בפעם האחרונה", מסביר דוד קורן, מנכ"ל ער"ן.
אזרחים המתגוררים באזורים בהם הסיכון הביטחוני הוא גבוה יותר, פונים יותר לקבלת סיוע, בהשוואה לאזרחים אחרים.
כאמור, גם המצב הכלכלי הקשה הוא גורם המוביל למצוקה נפשית, ובשנה האחרונה עלה בצורה משמעותית מספר הפניות על רקע זה.
קורן מכנה את הפונים על רקע זה "ציבור חדש". "הכוונה היא לאנשים שניהלו אורח חיים נורמטיבי ושליו, יחסית, ופתאום, על רקע של מצוקה כלכלית, נכנסו לחרדה, לפעמים כמעט קיומית, והם זקוקים לעזרה נפשית. האבטלה משפיעה על המשפחה כולה ולא רק על המובטל עצמו, היא משנה לגמרי את כל המערך המשפחתי. פתאום אבא בבית ואמא יוצאת לעבודה, הילדים לא יודעים איך להתייחס לכך, נוצרים מתחים בין הבעל לאשה, המובטל מרגיש שכבודו העצמי נרמס, שאשתו, אותה פרנס כל החיים, נאלצת לצאת לעבוד ולפרנס אותו ועוד כיוצא באלה בעיות. המצב הכלכלי יוצר אי בהירות וחוסר ביטחון שעלולות לגרום לחרדות ולמצוקות".
על פי הנתונים שמפרסמת ער"ן, לנשים נטייה לפנות לשירות יותר מגברים, כ-55% מהפניות לאגודה הן פניות של נשים. 15% מהפניות הגיעו מילדים ובני נוער עד גיל 20, ו-10% נוספים הם מבוגרים עד גיל 25. התפלגות הפניות לפי עיסוקים מראה ש-12% מן הפניות מגיעו מתלמידים, 3% מחיילים, 44% מאנשים עובדים ו-41% מאנשים שאינם עובדים.
ער"ן מפעילה קווים ייחודיים בערבית וברוסית. במהלך שנת 2001 נפתח שירות גם לעולים מאתיופיה. בהשוואה לפונים דוברי עברית, האוכלוסיה הפונה לקווים בערבית מורכבת משיעור גבוה של נשים (כמעט 80%) והפונים הם בדרך כלל צעירים יותר. בקרב דוברי הרוסית יש הרבה יותר בעיות משפחה, הנובעות ככל הנראה מבעיות הגירה, בהשוואה לקווים בעברית. בעיות של קליטה והסתגלות מהוות 10% מהפניות.

תלונות נוספות

בשנה האחרונה פנו לער"ן 3,900 בני אדם שהביעו מחשבות אובדניות וב-2% מהפניות דיווחו על התעללות פיזית, מינית או מילולית. הדיווח על התעללות שכיח יותר בפניות של צעירים (4% מכלל פניות הצעירים). בממוצע מגיעות לער"ן בכל יום כ-15 פניות בסיכון גבוה – איומי התאבדות ופניות על התעללות על רקע פיזי, מיני או נפשי.
באופן השכיח ביותר מטפלים בער"ן בתלונות על בדידות (10%), בעיות בין הורים וילדים (15%) ודיכאון (4%).

שירות של 24 שעות ביממה

אגודת ער"ן פועלת משנת 1971 במטרה להגיש סיוע נפשי לכל אדם הנמצא במצוקה. הסיוע ניתן באמצעות שיחת טלפון לקו 1201, והוא פועל 24 שעות ביממה. כ-800 מתנדבים שהוכשרו למתן סיוע ראשוני עונים לפונים, שבאפשרותם להשאר אנונימים.
בשנה החולפת נתנה ער"ן שירות גם באינטרנט, הן באתר www.eran.org והן בפורומים שהיא מקיימת באתר walla.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים