צה"ל סוגר את השק"מיות בגלל "הפקעת מחירים"
רשת השק"ם הוקמה על ידי משרד הביטחון, אולם נמכרה לידיים פרטיות בשנות ה-90. היא מספקת באופן בלעדי את כל המוצרים בקנטינות בבסיסי צה"ל. לאחרונה דרשו בצבא שבשק"ם יורידו מחירים, והאשימו: "הם עושקים את החיילים". בשק"ם טענו: גם ככה אין לנו רווחים. הצבא החליט: יותר לא קונים מהם סחורה
אחרי עשרות שנים החליטו בצה"ל לסגור את כל השק"מיות, בטענה כי מפקיעים בהן מחירים.
השק"ם הוא מוסד שמלווה את צה"ל כמעט מיום הקמתו. הרשת הוקמה לפני עשרות שנים על ידי משרד הביטחון, ושמה הוא ראשי התיבות של "שירות קנטינות ומזנונים". תחילה היה זה המקום שבו חיילים מבלים את שעות הפנאי, רוכשים ממתקים, חטיפים, שתייה קלה וגם מוצרים הדרושים לחיי היום-יום כמו קצף גילוח, סבונים וכו'. עם השנים גדלה הרשת והפכה לרשת חנויות כלבו שמפעילה גם חנויות הלבשה וחשמל במקביל לקנטינות הצבאיות. בשנות ה- 90 הופרטה רשת השק"ם, ונרכשה על ידי משקיעים בראשות קבוצת "אלקו".
לאחר שעברה הרשת לידיים פרטיות שקלו במשרד הביטחון להוציא את הפעלת הקנטינות בבסיסים למכרז, שבו יתמודדו כל רשתות השיווק. אולם המכרז עדיין לא יצא אל הפועל.
על פי ההסדר הקיים, השק"ם מספקת את כל המוצרים לקנטינות, והמכירה מתבצעת על ידי חיילים. כך אין פער תיווך והחיילים משלמים בדיוק את המחיר שמקבלת הרשת תמורת המוצר.
אולם בשבועות האחרונים התפתח עימות חריף בין צה"ל לבין השק"ם. במערכת הביטחון טוענים, כי השק"ם אינה עומדת בהסכם עימה, הקובע כי המחיר המרבי שאותו תוכל לדרוש עבור מוצר הוא מחירו הממוצע בשלוש רשתות השיווק הקמעוניות הגדולות. נטען, כי למרות שצה"ל דואג לכוח האדם בשק"מיות, ואין עלות של משכורות עובדים, המחירים שמשלמים החיילים גבוהים יותר מהמקובל באזרחות.
בצה"ל ערכו השוואות מחירים עם רשתות שיווק שונות, והגיעו למסקנה: "רשת השק"ם עושקת את החיילים. היא מנצלת את הזיכיון הבלעדי שלה בבסיסים ועושה רווחים קלים על חשבון חיילים שמשרתים באזורים נידחים וזקוקים לכל שקל מהמשכורת הצנועה כדי לקנות 'צ'ופרים'. צה"ל לא יכול לשתף פעולה עם ניצול של חיילים", טענו גורמים במערכת הביטחון.
בשבועות האחרונים היו מגעים בין בשק"ם למשרד הביטחון, שדרש להוריד מחירים. בשק"ם התנגדו, וטענו כי החובה לספק מוצרים לכל בסיס נידח מייקרת עבורם מאד את העלויות, ו"גם במחירים הקיימים אין לנו רווחים".
בצה"ל לא קיבלו את ההסבר, ואתמול, לאחר שהמגעים לא הניבו תוצאות, החליט ראש מחלקת הפרט באגף כוח האדם, אל"מ רון שטרן, להכריז על "מרד צרכנים". הוא הוציא פקודה האוסרת על השק"מיסטים בכל הבסיסים להזמין סחורה חדשה במחירים הקיימים. המשמעות היא, שהשק"מיות ימשיכו לפעול רק עד שתיגמר הסחורה. בצה"ל סבורים שבתוך ימים אחדים השק"מיות יתרוקנו. גם מכונות השתייה האוטומטית לא ימולאו מחדש.
עם זאת, עדיין מתקיימים מגעים בין הצדדים בניסיון להגיע להבנה על מחירים חדשים.
מהשק"ם נמסר בתגובה: "מסקרים שאנחנו עושים ברמה השוטפת עולה כי המוצרים בשק"מיות נמכרים במחירים סבירים, שאינם עולים על המחירים ברשתות, ואף זולים מהם. משרד הביטחון טען כי בידיו סקר המראה לכאורה שמחירי השק"ם גבוהים מהמחירים ברשתות השיווק במספר פריטים בודדים. למרות בקשות חוזרות ונשנות של השק"ם, לא נמסר לה סקר זה כדי שתוכל לבדוק את הנושא".