באנאליזציה של הרוע?
תערוכה שמוצגת במוזיאון היהודי במנהטן הופכת את השואה למותג אופנתי
מאות אנשים הפגינו אמש מול שערי המוזיאון היהודי בשדרה החמישית בניו-יורק. שלטים בהם נכתב "אל תכנסו פנימה!" קיבלו את פניהם של הנכנסים לתערוכה המציגה דמויות ודימויים נאציים. רחבת הכניסה למוזיאון נחסמה על-ידי מחסומים של משטרת ניו-יורק על-מנת לאפשר למפגינים להפגין ולנכנסים למוזיאון להיכנס בלא מפריע. התערוכה, "Mirroring Evil: Nazi Imagery/Recent Art", נפתחה בסוף השבוע האחרון, ולטענת המפגינים היא מביאה לבאנאליזציה של הרוע, הפיכתו לדבר יומיומי ומחיקת הבידול ההיסטורי של השואה.
ההפגנה אמנם החלה במוצאי שבת, אבל ההתנגדות לתערוכה נמשכת כבר חודשים, ובולטת בעיקר בקרב ההנהגה היהודית בארה"ב. בכירים במוזיאון, שנפגשו עם ניצולי שואה שהתנגדו לפתיחת התערוכה, החליטו לתלות שלט בו כתוב: "יצירות האמנות המוצגות בתערוכה עוררו אי נוחות בקרב מספר ניצולי שואה. המבקרים יכולים לבחור להימנע מלצפות בעבודות המוצגות מעבר לנקודה זו ולצאת מהדלת שמשמאל". בין היצירות המוצגות בתערוכה: אמן שותה פחית קוקה-קולה, שהושתלה בתוך צילום של מחנה ריכוז; תמונות של שחקנים מפורסמים, ביניהם יול ברינר ורוברט דובאל, במדים נאציים; ברקוד ממוחשב, המורכב מדמויות של אנשים במחנה ריכוז; וקולאז'ים של נשים ערומות עם תמונות של קצינים נאציים. אוצרי התערוכה מודים כי המסר של התערוכה מעט מורכב ומאתגר, אך טוענים כי 13 האמנים המציגים בתערוכה, ביניהם גם האמן הישראלי בועז ארד, מעלים שאלות על ההתמסחרות והפיכת השואה לאייקון.
בין המפגינים נגד התערוכה היה ניצול השואה אוסקר אילן, 78, שהחזיק בידיו פתק עם שמות מחנות הריכוז בהם היה. בראיון שנתן לסוכנות הידיעות AP אמר אילן: "אני עומד כאן בכדי להגן על הכבוד שלנו". שמחה פלדר, מעיריית ניו-יורק שמייצג פלח גדול של הקהילה האורתודוקסית בברוקלין, אמר כי התערוכה "זורעת מלח על פצעי הניצולים. אני לא הולך לקחת חלק בדיון אם מדובר באמנות או לא, אלא בכך שלדבר הזה אין מקום במוזיאון יהודי". המצדדים בתערוכה טוענים כי היא משרתת את המטרה, בכך שהיא שמה את השואה על השולחן והופכת מאמנות פאסיבית למעוררת ופעילה.
התגובות של הצופים בתערוכה היו שונות, ונעו בין זעזוע להערכה. מבנה הלגו של זביגנייב ליברה, שיצר מחנה ריכוז, זכה לתגובות קשות, אולי בגלל המחשבה שמשחק הלגו הזה יכול להימכר מחר לילדים שלא מבינים את משמעותו. עבודה נוספת שעוררה מחלוקת היתה זו של טום סאקס, שהציגה רובה וצלב קרס עשויים מקופסא של מצות, מחנה מוות שעשוי מקופסת כובעים של פראדה, ושלושה מיכלי גז, עליהם מוטבעים סמלים של הרמס, טיפאני ושאנל. ברעיון שנתן סאקס למגזין "New-York Times" אמר כי שתי התופעות, אופנה ופאשיזם, גורמות לאובדן של האישיות. התערוכה תינעל ב-30 ביוני.