דרעי: "אין חתונה בלי חתן"
אריה דרעי ישתחרר בעוד שבועיים מהכלא (אם ירצו השם ובעיקר ועדת השחרורים). תומכיו מתעקשים לתכנן קבלת פנים, אבל דרעי מתנגד בחריפות ורוצה "לצאת בשקט". וגם: האם יש רפורמים ספרדים ומה יש לפרופסור רביצקי נגד הרב גינזבורג? זו פרשת השבוע
האסיר אריה דרעי ייצא מהכלא בצורה מינורית, בלי אירוע בנוסח זה שליווה את כניסתו למאסר. כך מסתמן, שבועיים לפני שחרורו האפשרי (ב-15 ביולי, אם תאשר הוועדה של שירות בתי הסוהר את שחרורו לאחר ריצוי שני שלישים מתקופת מאסרו).
דרעי הזהיר בחריפות את מקורביו שלא יארגנו שום אירוע לקראת שחרורו ולמעשה הצליח להשבית כמעט לחלוטין את "מטה יום השחרור" מפעילות. כיסי מרד קטנים עדיין עובדים ובין היתר הם אחראים על הדבקת כ-5,000 מודעות רחוב עם תמונתו בשחור לבן. ראש מחנה המורדים, יהודה אזרד, מי שהיה הרוח החיה מאחורי מאהל המחאה "שאגת אריה", אמר בעבר: "לתת לדרעי לצאת בשקט מהכלא זה נגד ההלכה, אם דרעי לא ייתן להוציא אותו מהכלא בכבוד של מלך, הוא משפיל את כל הציבור הספרדי וזורה לו מלח על פצע כואב שעוד לא הגליד". אצל הדמויות המרכזיות האחרות ב"מחנה דרעי" מתואר "יום השחרור" במונחים של "יום היסטורי" וגם הם לא מהססים לגייס את ההלכה היהודית כדי לכפות על דרעי לממש את "זכות השיבה" שלו להנהגה, כהגדרתם. "גם אם דרעי לא רוצה - יהיה אירוע ביום השחרור, מנהיג יהדות ספרד משתחרר מהכלא, אז מי זה בכלל אריה דרעי שיהרוס לו את החזרה להנהגה? יש הלכה שאם ציבור בוחר מנהיג והמנהיג מסרב אז כופים אותו", אמר אחד מהם.
דרעי מגיב בכעס למשמע הצהרות כגון אלו, "די כבר עם הסיסמאות האלה", הוא מגחך. על הרעיונות לערוך לכבוד שחרורו אירוע המוני באצטדיון טדי או אצטדיון רמת גן אמר כי אם הם ירקמו עור וגידים הוא פשוט לא יופיע, "אי אפשר לעשות חתונה בלי חתן", הזהיר. ברגע של כעס דרעי אפילו שחרר איום כי אם נאמניו יחלו בתוכניות לקראת שחרורו הוא יפרסם מודעה אישית בעיתון ויתנער מהם פומבית.
למרות זאת, מקורבי דרעי עדיין מחכים לעשרה ביולי, אז תתכנס ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר. השופט אלי שרון, הפסיכולוגית ישראלה יעקובוביץ' והעובדת הסוציאלית מיכל שכטר, יכריעו בעניינו (נציג השב"ס סגן גונדר משה אלה, ישתתף בעמדת משקיף בלבד). תקוותם של מקורבי דרעי היא כי הרדמת השטח היא תרגיל של דרעי, שחושש כי אם הוועדה תתרשם שכוחו הפוליטי עדיין גדול, ייפגעו הסיכויים לשחרורו, הם עדיין משוכנעים כי לאחר שדרעי יבין שכבר נפלה החלטה לשחררו, הוא ישחרר את הרסן ויאפשר להם להתארגן לקבלת פנים המונית.
אבל מקורבי דרעי מפספסים את החשש הנוסף שלו, דרעי לא חושש רק מהוועדה, הוא חושש גם ממפגן כוח מוגזם שירגיז את הרב עובדיה יוסף. בנוסף לכך, נראה כי דרעי לא מוצא טעם באירוע המוני ולא תכליתי, שאחריו לא יחזור אל מרכז הבמה.
נכון להיום ניתן להניח כי היציאה מהכלא אכן תהיה שקטה מאד באופן יחסי, קשה להאמין שאפילו הניסיונות לשכנע את דרעי לקיים אירוע אם לא ביום השחרור, אז בסמיכות לו, בט"ו באב, או בראש חודש אלול, יצלחו. אבל, אירוע השחרור הגדול בוא יבוא. על פי התרחיש הסביר דרעי הולך לתקופת המתנה, שתימשך מספר חודשים. הוא יחכה לשעת הכושר ואז יחליט בעצמו מתי, איך ואיפה לקיים את אירוע השחרור הגדול, האירוע הזה אמור ליצור מומנטום שסופו התייצבות מחודשת במרכז הזירה. אפילו השבוע, בתוך שלל האזהרות שנועדו לייאש את מקורביו, פלט: "אני לא מתכוון להתחבא מתחת למיטה ולא מתכוון לבגוד בציבור".
לראשונה: תפילה משותפת לגברים ונשים בנוסח הספרדים ועדות המזרח
מן המפורסמות הוא כי אחד הקשיים הגדולים של התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית הוא למצוא אחיזה בציבור המזרחי. בירושלים נולדה יוזמה חדשה וברחבי העיר נתלו מודעות קטנות המכריזות: "צאי מאחורי הפרגוד - הצטרפי לתפילה שוויונית בנוסח הספרדים ועדות המזרח". מאחורי המודעות עומד יונתן אלעזר, ארכיטקט ירושלמי בן 33, שסיפר כי התפילות נערכות כשהגברים והנשים יושבים ביחד, וכי הנשים נספרות למניין ומשמשות כחזניות. פעיל בכיר בש"ס שנתקל במודעה על "המניין השוויוני בנוסח הספרדים" ושקל לעורר חזית חרדית חדשה כנגד היוזמה, בעיקר בשל העובדה שנאמר לו שהתפילה נערכת בערבי שבתות בבית הספר "בית חינוך" בירושלים, נרגע רק לאחר שהתקשר למספר הטלפון המצורף למודעה ובירר את מידת מזרחיותו של יוזם המניין, "הוא חצי אשכנזי, עדיין אין ספרדי אמיתי רפורמי", אמר. אלעזר עצמו הסביר: "הצידוק שלנו הוא יותר מוסרי ופחות הלכתי. בהכללה אפשר לומר שאין ספרדים רפורמים, מדובר פשוט בבית כנסת ספרדי מסורתי שמתחבר לפתיחות הספרדית המסורתית שהיינו רגילים לראות בעבר".
פרופסור רביצקי מזהיר מהרב גינצבורג
בירושלים נערך השבוע כנס בנושא "קנאות ורדיקליזם דתי", פרופסור אביעזר רביצקי מהחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית הרצה בעניין קנאות יהודית בתחילת האלף השלישי, כלומר בשנתיים האחרונות. רביצקי מנה שלוש תופעות העונות לדעתו להגדרה והסביר כי ייחודן בכך שהן לא מחפשות פתרון כולל אלא נקודת מוקד שתהווה מפתח לשינוי קוסמי והיסטורי: התנועות למען כינון המקדש שמעמידות במוקד מקום - הר הבית, הפלג המשיחיסטי של חב"ד שמעמיד במוקד את האיש - הרבי מלובביץ, ואת הזמן בו יתגלה (רביצקי הדגיש כי לא מדובר בכל חסידות חב"ד והסביר כי הלא משיחיסטים בחב"ד אומרים: "האמנו במשיחיות של הרבי, לצערנו הוא מת, טעינו שהאמנו. המשיח יבוא במהרה, אבל לא הוא") והתנועה המתגבשת סביב הרב יצחק גינצבורג, שמשנתו מייחסת לגויים טומאה אונתולוגית אמיתית מעצם הוויתם.
רביצקי הדגיש כי משנתו של גינצבורג, שנטל חלק בספר "ברוך הגבר" שפורסם לכבודו של ברוך גולדשטיין - מבצע הרצח במערת המכפלה לפני כשמונה שנים, שונה בהרבה מזו של "גוש אמונים". בין היתר ציטט מדברי גינצבורג: "העם היהודי הוא היצירה האנושית הכי מתקדמת גם בשכל וגם ברגש אבל ישמעאל הוא עם של עבדים ואופי של עבד הוא מופקר ולא מרוסן". במסגרת אזהרותיו מפני הרב גינצבורג אמר עליו רביצקי כי הוא "כמו כהנא, רק הרבה יותר עשיר" והוסיף: "הרב גינצבורג, להבדיל מכהנא, הוא גאון, הוא אינטלקטואל… הוא תופעה מתפשטת של אדם כריזמטי מקורי שכותב כל כמה חודשים ספר, ואני מוכרח להגיד לצערי, שהספרים האלה הם רציניים".
יציאת השבת:
שלוש טעויות פרוידיאניות:
1. אריה דרעי, בשידור רדיו משותף עם אורי זוהר ביום שישי שעבר:
"כבר הודעתי שאני לא מתכוון לחזור לחיים הציבוריי… אה, לחיים הפוליטיים".
2. פעיל ש"ס ששמע לראשונה על המניין הספרדי השוויוני:
"שיגידו שזה מניין רפורמי, אין דבר כזה מניין שוויוני לגברים ספרדים ולאשכנזים… אה, לגברים ספרדים ולנשים".
3. פרופ' רביצקי בתגובה לשאלה הבלתי נמנעת בכינוסים כגון אלו על "מקומן של הנשים בתנועות הקנאיות":
"לגבי גינצבורג אני לא רואה כרגע עניין של נשים, אבל בשתי התנועות האחרות שדיברתי עליהן (תנועות המקדש וחב"ד) לנשים יש חשק מאוד גדול… אה, חלק מאוד מאוד גדול".