שתף קטע נבחר

 

איך להיכשל ולעשות כסף

רק בישראל: שנתיים אחרי שהוקרן לראשונה בפסטיבל הסרטים בירושלים ונגנז, מוקרן כעת סרטו של נדב לויתן "האחים מבורך" בקולנוע "גיל" באשקלון מול אולם ריק. האם יתכן שזה קשור לעובדה שיוצריו מקבלים מענק מהקרן לעידוד הסרט הישראלי על הקרנות מסחריות?

שנתיים לאחר שהוקרן לראשונה במסגרת פסטיבל הסרטים הבינלאומי בירושלים, קיבל ביקורות איומות ונגנז, זוכה הסרט "האחים מבורך" של הבמאי נדב לויתן לתחייה תמוהה למדי. לפני שלושה שבועות יצא הסרט להקרנה מסחרית בקולנוע "גיל" שבאשקלון ומאז הוקרן מול קהל של ארבעה אנשים בלבד. מה גרם למפיקי הסרט לנער את האבק מעל גלגלי הצלולויד זמן כה רב לאחר שיצא? מה גרם לבעלי בית הקולנוע להשאיר את הסרט על המסך במשך שלושה שבועות ולקיים הקרנות מול אולם ריק? הסיפור הבא יכול ללמד משהו על שיטת העבודה, שמנסה למזער את נזקי הכיס של יוצרי הקולנוע בישראל, ובמקביל לשלשל דמי כיס לבעלי בתי הקולנוע.

פתרון לתקופות יובש

לפני כשבועיים ניגשו ארבעה תל-אביבים לקופת בית הקולנוע "גיל" באשקלון וביקשו לרכוש ארבעה כרטיסים לסרט "האחים מבורך", סרטו של נדב לויתן על שלושה אחים בשנות ה-50 לחייהם שמשתעשעים במיניותם, מנסים לחיות כמו צעירים וחושפים את הפן המגוחך של הגבר הישראלי. הקופאית המופתעת חייגה למקרין על-מנת שיתכונן לקהל. "אתם הראשונים שבאים לראות את הסרט", אמרה.
קולנוע "גיל" שייך לקבוצת בתי הקולנוע "גלובוס גרופ". הניסיון לברר האם מדובר בדחף לא נשלט של פילנתרופיה של בעלי הרשת, שמטרתה קידום הסרט הציוני, או בהקרנה שמטרתה לגרד כמה שקלים, הוליד מספר תשובות. "מדובר בתקופת יובש יחסית", אומר יורם גלובוס העומד בראש "גלובוס", "תקופת המתנה לחופש הגדול. מפיק הסרט 'האחים מבורך' ביקש לנצל זאת ופנה לג.ג בבקשה להקרין את הסרט. האולם היחיד שנמצא פנוי היה באשקלון. החברה פועלת לקידום הסרט הישראלי, ולכן החליטה להיעתר לבקשתו המיוחדת. הסרט אמור היה להיות מוקרן במשך שבוע אחד בלבד, ולאחריו תוכנן לעלות הסרט 'סיפור אהבה בלתי נשכח', שנעצר בשדה התעופה בארה"ב לבדיקות על-ידי FBI, ולא הגיע להקרנה בישראל במועד. לפיכך הוחלט להאריך את משך הקרנת הסרט בשבוע נוסף". גלובוס הוסיף ואמר: "בכל מקרה, סך התמיכה לבית הקולנוע להקרנת הסרט הוא זעום ומגוחך, מדובר בכמה מאות שקלים לדעתי. סכום שאפילו לא מצדיק את מחיר המשלוח מתל-אביב לפריפריה".

מי יצילנו מפשיטת רגל?

הסיבה האמיתית להקרנת הסרט נעוצה כמובן בכסף, לא גדול אמנם, ובכל זאת כסף שמקורו בקרן לעידוד הסרט הישראלי של התאחדות ענף בתי הקולנוע. סמנכ"ל התאחדות הקולנוע, דני כפרי, מסביר: "המטרה שלנו היא לעזור למפיקים לא לפשוט את הרגל. הקרן מנסה לייצר סרטים ישראליים כדי שיבוא קהל. הצופים מרחיבים את הכנסות בתי הקולנוע, ומתוך ההכנסות הללו מוחזרים 2.5 אחוזים ממחירי כרטיסי הקולנוע לקרן במטרה לעודד סרטים ישראליים. רוב הסרטים הישראליים עוברים מסלול קבוע של הקרנות בסינמטקים בלוח זמנים צפוף. לעתים הסרט נאלץ להיות מעוכב, מכיוון שלא נמצא לו מועד הקרנה. זה לא נדיר שסרט ישראלי יוצא שנתיים אחרי שהוא מוכן".
קרן הקולנוע של התאחדות ענף הקולנוע היא קרן לא סלקטיבית הממומנת על-ידי בעלי בתי הקולנוע בישראל ותומכת בסרטים ישראלים. מדובר במענקים על בסיס מספר הקרנות שבועיות, מכירת כרטיסים ופרסום. מפיק הסרט זכאי לקבל מענק בסיסי על סמך הקרנה בבתי הקולנוע, וזו הסיבה ששנתיים לאחר שהוקרן לראשונה חוזר "האחים מבורך" למסכים.
מפיק סרט, שהגיע לשלב מיקס, מקבל 72 אלף שקל, תוך התחייבות שלא להיות משודר בטלוויזיה במהלך שנה וחצי (בעקבות המלחמה בין בתי הקולנוע לטלוויזיה). 72 אלף שקל נוספים מקבל המפיק לאחר שהסרט הגיע לבתי הקולנוע. במידה שמדובר בסרט שמוכר בין 5000 ל-30 אלף כרטיסים יכול הסרט לזכות למענק נוסף של עד 461 אלף שקל. מכיוון שהסרטים הישראליים זוכים בדרך כלל לטיפול מינימליסטי בתחום השיווק והפרסום, זאת מאחר שמרבית הכסף מושקע בהפקה עצמה, מעניקה הקרן שקל משלה על כל שקל שמוציא המפיק בתחומים אלה, עד לסכום כולל של 125 אלף שקל.
הנקודה האחרונה בעניין השיווק אינה רלוונטית ל"האחים מבורך", אבל מה שכן רלוונטי הוא המענק שניתן להנהלות בתי הקולנוע על הקרנת סרט ישראלי. "כל שבוע הקרנה שווה 2400 שקל, והקרן מעניקה כסף עבור כל שבוע עד לתקרה של 50 שבועות, כלומר 120 אלף. הסכום הזה ניתן גם אם בית הקולנוע לא הצליח למכור כרטיס אחד", אומר כפרי. "ענף הקולנוע בבעיה", מנסה כפרי להסביר, "אנו רואים חובה לעזור. אנחנו רוצים שאותו מפיק שהשקיע 600 אלף דולר בסרט שלו וכשל, יעשה סרט נוסף. אנחנו לא מצילים מפשיטות רגל, אבל אנחנו כן רוצים לתת לאנשי הקולנוע בארץ בסיס להמשיך ולעשות סרטים".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים