שתף קטע נבחר

 

הרב אבינר: מותר להרוג סרבני שירות

פרסם את הדברים בעלון שכתב והסביר: "לא כתבתי שחייבים להוציא להורג, אלא שרשאים להוציא להורג, וזה נשאר לשיקולם של ראשי הצבא". שריד: להעמידו לדין

הרב שלמה אבינר, מהחשובים שברבני יהודה ושומרון, פירסם מאמר המתיר להרוג חיילי צה"ל המסרבים לשרת בשטחים.
"אנו במצב של מלחמה ואסור לדבר סרה על הצבא", כתב הרב אבינר בעלון "באהבה ובאמונה" שמופץ באלפי עותקים בבתי כנסת. "אוי לו למלשין הפנימי, אוי לו לסרבן. הרב נפתלי צבי יהודה ברלין, ראש ישיבת וולוז'ין, כותב שהמחליש את ידי המצביא חייב מיתה, כי בכך הוא מסכן את האומה כולה".
הרב אבינר נותן דוגמאות מהתנ"ך של יהודים שהומתו בשל בגידה במפקדי הצבא, ופוסק: "הרי לנו שסרבן פקודה יש רשות למצביא להוציאו להורג אם יש צורך חיוני".
צבי ליפשיץ מירושלים, שקיבל את העלון, דרש אתמול מהיועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, לפתוח בחקירה נגד הרב אבינר בחשד להסתה לרצח.
הרב אבינר לא הסתייג אתמול מהדברים שכתב. " לפעמים, אם יש צורך, מותר למצביא בצבא להוציא להורג סרבן שירות, אבל המאמר הוא תיאורטי בלבד. כרגע זה לא עומד על הפרק. לא כתבתי שחייבים להוציא להורג, אלא שרשאים להוציא להורג, וזה נשאר לשיקולם של ראשי הצבא. הכוונה שלי שצה"ל יוציא אותם להורג ולא מישהו באופן פרטי. מדובר במאמר כללי שלא מכוון למישהו פרטי אלא לתופעה".
כתבתנו סמדר שמואלי מוסיפה: יו"ר האופוזיציה, ח"כ יוסי שריד, פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, וקרא לו להעמיד את הרב אבינר לדין. "כידוע לך" כתב שריד "אני חלוק על סרבני השרות ומתנגד לסרבנותם, אבל אני חלוק יותר על אבינר ובכל זאת אני לא קורא לרצוח אותו". שריד הוסיף כי במקרה של התבטאות זו אין אפשרות לחמוק מההעמדה לדין.
יובל תמרי, מתנועת הסרבנים "אומץ לסרב", מסר ל-ynet: "הסירוב לשרת בשטחים הוא מעשה הדורש אומץ רב - אומץ להביט למציאות בעיניים פקוחות ולומר לחברה שהיא טועה. חיילים וקצינים שלחמו בלבנון ובשטחים בעבר ומסרבים היום לכיבוש לא ירתעו מדיבורים מלאי שינאה של רב סהרורי, שהתבטאויותיו מלמדות על ההתדרדרות המוסרית של חברת המתנחלים. התדרדרות זו היא תוצאה ישירה של תהליך הכיבוש שהחברה בישראל כולה שותפה לו".
ישי מנוחין מ"יש גבול" הגיב על דברי הרב אבינר ואמר: "דברי השיסוי והתרת הדם של הרב אבינר, מזכירים לנו ימים רחוקים - ימי שנאת החינם בגללם נחרב בית המקדש - וימים קרובים בהם הוצאו פסקי הלכה דומים נגד ראש ממשלת ישראל יצחק רבין ז"ל. תנועת "יש גבול" תובעת מהיועץ המשפטי לממשלה להורות למשטרת ישראל לחקור את דברי ההסתה של הרב אבינר - דברי הסתה בלתי נסבלים בחברה דמוקרטית. אנו תובעים להעמיד לדין את הרב אבינר, ותוהים אם גם אחרי הרצח הפוליטי הבא היועץ יטען שלא ידע, לא הבין, ושמדובר רק בפירות באושים ולא בדברי הסתה קבועים של רבני השטחים הכבושים".

המאמר המלא:

אנו במצב של מלחמה, ואסור לדבר סרה על הצבא. אדרבה, יש לשבח ולעודד ולחזק את חיילינו וקצינינו העושים ימים ולילות במסירות נפש על הגנת עמנו וארצנו. אוי לו למלשין הפנימי, אוי לו לסרבן. הרב נפתלי צבי יהודה ברלין, ראש ישיבת וולוזי`ן, הנצי``ב, כותב שהמחליש את ידי המצביא חייב מיתה, כי בכך הוא מסכן את האומה כולה.
בספר יהושע מסופר שהראובני הגדי וחצי שבט המנשה, הבטיחו ליהושע בן נון: ``כל איש אשר ימרה את פיך ולא ישמע את דבריך לכל אשר תצונו, יומת, רק חזק ואמץ`` (יהושע א יח).
וכל כך למה? הנצי``ב מסביר: ``כל זה היה שייך לדבר המלחמה, כאשר הוא היה המצביא את הכל למלחמה, ומנהיג מלחמה בשעתו דומה למלך תמיד… דמורד במלך במיתה (סנהדרין מט ב; רמב``ם מלכים ג ט). ואילו היה מי ממרה פיו באשר ישלחנו, ירף לבב יהושע, ואין לך כושל לכלל ישראל במלחמתם עם הכנענים יותר מזה, ונמצא הוא רודף וחייב מיתה. וזהו שסיימו את דבריהם רק חזק ואמץ דמשום הכי ימיתוהו רק כדי שיתחזק לבבו`` (העמק שאלה על שאילתות רב אחאי גאון קמב).
הרי לנו שסרבן פקודה, יש רשות למצביא להוציאו להורג אם יש צורך חיוני.
כך מסביר הנצי``ב את חומרת מעשה עכן (יהושע ז א) מפני הפרת פקודה, וכן מחשבתו של שאול המלך להוציא להורג את בנו יהונתן על שאכל הדבש (שמואל-א יד מד), מפני שעבר על פקודה מפורשת, אלא שהעם פדה אותו (שם מה). ואפילו יואב רצה להמית את רבו אשר לימדו בצורה מוטעית ענייני מלחמה בילדותו (בבא בתרא כא ב), וכותב הנצי``ב, ``שלא נזהר הרב בדבר כזה השייך למלחמת ישראל, וכל הנוגע לסדרי מלחמה בכלל פיקוח נפש הוא, דמי יודע מה יולד יום`` (העמק שאלה שם.)
ולכן נפסק ש``מעמידין מאחור כל מערכה ומערכה שוטרים חזקים ועזים וכשילין של ברזל בידיהם, הרוצה לחזור מן המלחמה – הרשות בידם לחתוך את שוקו, שתחלת נפילה ניסה`` (רמב``ם מלכים ז ד), ולפי הנצי``ב זהו מדין רודף, אף על פי שאין כוונתו לרדוף, שהרי יש דין רודף גם ללא כוונה.
בסיכום: ``אין רודף גדול מזה שגורם שייכשלו כלל ישראל במלחמה`` (העמק שאלה שם).
שמא תאמר: אם כך, למה בעבר, כאשר עמדה על הפרק הפקרת ארץ ישראל לאויבים, אמרת שמותר לחיילים לסרב פקודה? תשובה: טעית בכתובת! מעולם לא אמרתי כדבר הזה. אך גם אלה שאמרו, אין לדמות זאת לענייננו, הרי זה בדיוק להפך. מכל מקום, לא אני הכתובת.
לכן, אין להוציא לשון הרע על צבאנו, אלא אדרבה, לומר: ``יישר כוח. הוא המצילנו מיד רשעים הרודפים אחרינו להורגנו``. הם אינם אנשי שלום. אנו מכירים אותם מאז ועד הנה. צבאנו אינו לוחם כדי לפרוק מאוויים תוקפניים אלא כדי להציל את העם ואת הארץ.
הוא עסוק במלאכת קודש. כל העושה מצוה מתקדש, כנוסח הברכה: ``אשר קדשנו במצוותיו``. ומצוה גדולה מביאה קדושה גדולה. קל וחומר מצוה המתקיימת במסירות נפש.
חזק חזק ונתחזק.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דודו פריד
"אני לא קורא לרצוח". שריד
צילום: דודו פריד
צילום: ארכיון ידיעות אחרונות
. מעלה סוגיה. הרב אבינר
צילום: ארכיון ידיעות אחרונות
מומלצים