שתף קטע נבחר

 

"הרשימה השחורה" של משרד הפנים

קשה להאמין: משרד הפנים "מסמן" אנשים שנחשבים "בעייתיים". נוהל פנימי מורה לפקידים לשקר להם ולעכב טיפול בעניינם

האם קרה לכם פעם שפקיד במשרד הפנים חייך אליכם בנימוס, אמר "העניין יטופל בהקדם", ואחר-כך "תקע" את הטיפול בעניינכם במשך חודשים ושנים? האם עברה בראשכם המחשבה שמישהו במשרד הפנים "סימן" אתכם, והיה נדמה לכם כאילו כל הפקידים קשרו קשר להוציא אתכם מדעתכם? אם מחשבות כאלה עברו בראשכם, זה לא בהכרח אומר שאתם זקוקים לאשפוז. האמת המדהימה היא שמשרד הפנים אכן נוהג "לסמן" אנשים שנחשבים "בעייתיים", למנוע במכוון טיפול בענייניהם, ולשקר להם בפנים, כאילו עניינם "נמצא בטיפול".
הבריונות הפקידותית הזו מכונה במשרד הפנים בשם "מניעת טיפול", והיא מעוגנת בנוהל פנימי רשמי. את הנוהל הזה גילה במקרה אחד מאנשי האגודה לזכויות האזרח, והעתק ממנו מצורף לעתירה שהגישו היום (ד') לבג"ץ האגודה והמרכז לפלורליזם יהודי, בדרישה לבטל את נוהל מניעת הטיפול.

אזהרה באותיות אדומות

מהעתירה מתברר שמינהל האוכלוסין במשרד הפנים משתמש במניעת הטיפול כדי ללחוץ על אנשים להסכים לשינויים במעמדם. כך למשל, אשה שעלתה מחבר העמים, המכונה בעתירה מ.ז., קיבלה ממשרד הפנים תעודת זהות, שבה נאמר כי היא יהודיה. אבל כעבור שנים, כאשר פנתה לחדש את התעודה, הודיעו לה הפקידים שגילו כי היא חתמה בעבר על מסמך שבו נאמר שהיא נוצריה. הם דרשו ממנה להסכים לשינוי הרישום בתעודת הזהות שלה, כך שתירשם כנוצריה.
האשה הכחישה שחתמה אי-פעם על מסמך כזה וסירבה להסכים לשינוי הרישום בתעודה שלה. בתגובה הופיעה במחשבי משרד הפנים אזהרה באותיות אדומות, לפיה היא "מנועה מלקבל שירות", ועקב האזהרה הזו - מינהל האוכלוסין סירב להנפיק דרכונים לה ולילדיה.
אילו היה משרד הפנים פועל לפי החוק - הוא היה פונה לבית משפט ומבקש לשנות את הרישום בתעודת הזהות של האשה. אבל פקידי מינהל האוכלוסין העדיפו שלא לעשות זאת, אולי משום שידעו שיתקשו להוכיח את טענותיהם. "במקום לפעול על-פי החוק ולפנות לבית משפט", אומרים באגודה לזכויות האזרח, "בוחר מנהל מינהל האוכלוסין להנהיג מדיניות לא-חוקית של סחטנות ובריונות, להלך אימים, ללחוץ ולהצר את חירותן של העותרות ושל תושבים ואזרחים נוספים במצבן".

הנוהל שמורה לפקיד לשקר

במקרה של מ.ז. הודיעו לה הפקידים במפורש שהם לא יטפלו בענייניה עד שתסכים לשינוי הרישום שלה בסעיף הלאום. אבל במקרים רבים אחרים, אנשים כלל אינם יודעים שהם "סומנו". הפקידים נדרשים לשקר להם. קשה להאמין, אבל כל זה מעוגן בנוהל הרשמי של משרד הפנים, המכונה "נוהל טיפול בהגבלות למתן שירותים".
הנה הנוהל ככתבו וכלשונו:
"א. כללי
כאשר תושב/אזרח פונה לקבלת שירותי מרשם, פקיד הרישום בודק את רשומתו בקובץ מרשם האוכלוסין לפני קבלת השירות ומוודא שאין הגבלה כלשהי למתן השירות.
א. 1. במידה ויש הגבלה כלשהי, יש לפעול בהתאם לאותה ההגבלה.
א. 2. לפקיד הרישום אסור להודיע לתושב שקיימת הגבלה למתן שירות ברשומתו.
א. 3. יש לקבל ממנו בכתב את הבקשה למתן שירות.
א. 4. למסור אישור על הגשת בקשה ולהודיע למבקש שהבקשה בטיפול והשירות יינתן בהקדם".

פגיעה אנושה בזכויות

בעתירה שהוגשה לבג"ץ טוענת עו"ד מיכל פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח כי מדיניות מניעת הטיפול של מינהל האוכלוסין פוגעת פגיעה אנושה בזכויות ובחירויות יסודיות של תושבי ישראל, המעוגנות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובחוקים נוספים. עוד נטען כי מינהל האוכלוסין מנצל את כוחו הרב ומפעיל את סמכויותיו הרחבות למטרה זרה, תוך התעלמות מחובתו כרשות מינהלית שלא להפלות תושבים ואזרחים.
האגודה לזכויות האזרח והמרכז לפלורליזם יהודי דורשים משר הפנים וממנהל מינהל האוכלוסין לבטל את מדיניות מניעת הטיפול ואת "נוהל הטיפול בהגבלות למתן שירותים", שמורה לפקידים לעכב את הטיפול ולשקר לפונים.
דוברת משרד הפנים, טובה אלינסון, מסרה בתגובה, כי העתירה עדיין לא הגיעה לידי משרדה ו"כל תגובה בעניין תינתן ישירות לבג"ץ".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גלי תיבון
הנוהל מורה לשקר. שר הפנים ישי
צילום: גלי תיבון
מומלצים