"שטח פרטי 2002"
"שטח פרטי", משאל האתרים של ynet יוצא לדרך. אתם תוכלו להשתתף בבחירת האתרים הבלתי מסחריים המצטיינים והבולטים בישראל
"שטח פרטי", משאל האתרים הבלתי מסחריים המצטיינים והבולטים בישראל - יוצא לדרך. במהלך השבועות הקרובים נציג בפניכם אתרים, בתחומי פעילות שונים, שנבחרו על ידי צוות מומחים כמועמדים לתארי המצוינות.
גם אתם תוכלו להשתתף במשאל ולקבוע את זהות האתרים הזוכים. בחירת הגולשים תשוקלל עם בחירת צוות השופטים (על פי מפתח של 50-50 אחוז) והתוצאות יתפרסמו בערב ראש השנה, תשס"ג.
צוות השופטים של המשאל כולל את שאולה הייטנר, מעצבת אתרים וחברת הנהלת איגוד האינטרנט הישראלי, דודו רשתי מחברת השימושיות Addwise וממקימי אתר "סנונית", גלית אילת, מנהלת המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית בחולון, גדי שמשון, עיתונאי, מחלוצי האינטרנט בישראל ולשעבר עורך האתרים "וואלה" ו"נענע", רונאל מור, מנכ"ל חברת העיצוב "מנטיס", אילן יצחייק, עורך המשנה של ynet, ריקי כהן, מנהלת הקהילות של ynet, וגל מור, כתב המחשבים והאינטרנט ב-ynet.
משאל – על מה ולמה?
כ-1.7 מיליון ישראלים גולשים ברשת, על פי סקר TIM האחרון. בחודשים האחרונים זינק מספר המחוברים לאינטרנט המהיר בישראל לכ-120,000 גולשים, על פי הערכות. האינטרנט הסלולרי פורח אף הוא – מאות אלפי ישראלים גולשים באמצעות מכשירים ניידים.
בניגוד גמור לפעילות המתונה בעולם "הפיזי" - התנועה הדלילה ברחובות ובבתי הקפה, הרשת הישראלית שבעולם "הווירטואלי" שוקקת חיים. המצב הביטחוני, המיתון במשק ומצב הרוח הציבורי מעודדים ישראלים רבים להשאר בבית ולקיים ברשת רבות מפעולות היומיום שלהם – קניות, שיחות עם חברים, היכרויות, קריאת חדשות, האזנה למוזיקה ועוד.
הסלוגן "החיים זה כאן", שמתנוסס בראש אתר קהילות ישראלי, אולי אינו מדויק, אך כיום כבר ברור שהרשת הישראלית הייתה למרכז המידע, הפנאי והמסחר הבטוח ביותר בישראל.
הגולשים הישראלים פעילים יותר
על אף שהאתרים הגדולים והפופולריים ביותר בישראל כיום הם אתרים בבעלות גורמי תקשורת וגורמים מסחריים, כפי שמקובל גם באירופה ובארה"ב, האינטרנט שומר על מעמדו כמדיום אינטראקטיבי מעולה עבור תקשורת דו כיוונית.
רמת הפעלתנוּת של הגולשים הישראלים, כלומר נכונותם לנצל את הכלים העומדים לרשותם ברשת כדי להגיב, לפעול, להקים אתר, לשדר ולהשמיע את קולם - היא מדד חשוב, שמצביע על מידת החיוּניות שיש ברשת הישראלית.
בשנה העברית האחרונה עלו לרשת אתרים פרטיים רבים בישראל. גולשים משקיעים מזמנם כדי לברוא לעצמם ייצוג דיגיטלי, ללא כוונת רווח. תופעה זו, שמתגברת לאחרונה, מעידה על האחיזה שקנתה הרשת בחייהם של רבים בישראל. חדרי הצ'ט ההומים, המגיבים הרבים באתרי החדשות והקהילות המלאות אדם יעידו אף הם על עליה ברמת המעורבות של הישראלים ברשת.
"אל תשנאו את התקשורת, היו התקשורת", קורא אתר אקטיביסטי ידוע לגולשים. ואכן, ניתן לקבוע שככל שיותר גולשים ישראלים יהיו פעלתנים ויבטאו עמדות חברתיות, קהילתיות ופוליטיות שונות, תגדל תרומתם למען עתיד הדמוקרטיה בישראל.
אז איך משתתפים?
הדגש במשאל האתרים "שטח פרטי" הוא על מצוינות. מהי המצוינות הזו? כל גולש שומר לעצמו רשימה שונה של אתרים מועדפים, אך דומה כי רובנו נוכל להסכים כי ישנם אתרים שעומדים בסטנדרטים גבוהים – של עיצוב, איכות תוכנית, יצירתיות, מקוריות ועדכניות.
האתרים המצטיינים ישולבו באחת הקטיגוריות הבאות: מוזיקה, בלוגים (יומני רשת), מגזינים מקוונים, שכול והנצחה, הומור וסאטירה, מוּזר ושונה, חינוך ואקדמיה, אמנות ישראלית, מד"ב ופנטזיה, אקטואליה ודיונים, קהילות ופורומים, מחשבים ואינטרנט, עיצוב ואנימציה, ספרות, טלוויזיה וקולנוע, פנאי וסגנון חיים ואתרי מעריצים.
על אף שהמשאל מיועד בעיקר לאתרים פרטיים, ההשתתפות בו מותרת גם לאתרים שהוקמו בידי עמותות וארגונים ציבוריים או ממשלתיים ללא כוונת רווח. אתרים כאלה יוכלו להשתלב בקטיגוריות הבאות: צדקה וסיוע חברתי, אקטיביזם, סובלנות ודמוקרטיה בישראל, איכות סביבה, הסברה ותעמולה. כמו כן, נציין את האתר שתרם תרומה מיוחדת לרשת הישראלית ("החלוץ המצטיין").
אתרים מסחריים בעלי כוונת רווח אינם מורשים להשתתף במשאל. אתרים שכוללים רכיבים מסחריים מובהקים כמו קישורים לרכישת מוצרים יפסלו מהשתתפות בתחרות.
אתרים פרטיים שמתארחים אצל ספקי אירוח כמו up.co.il או גיאוסיטיז מורשים להשתתף במשאל. לא נפשפש בספרי החשבונות של כל עוסק מורשה שמפעיל אתר ללא כוונת רווח. מראית העין היא שתסייע לנו לקבוע אם האתר רשאי להשתתף במשאל או לא. אתר עם סממנים מסחריים לא יורשה להשתתף. תקנון מפורט של "שטח פרטי" ופרטים נוספים על המשאל יפורסמו בימים הקרובים.
הערה: שלב הגשת האתרים למשאל הסתיים. תודה לכל מי שהמליץ על אתר. לחצו כאן לעבור לאתר "שטח פרטי", בו אפשר לבחור במועמדים לקטיגוריות השונות.
.