שם המשחק: כחול
לאחר שרמת האלימות במשחקי המחשב הגיעה לרוויה, נוטות יותר ויותר חברות לשלב במשחקים גם תכנים מיניים מפורשים. על פי ההערכות, ענף המשחקים למבוגרים צפוי לצמוח במהירות בשנים הקרובות
הדדים של לארה קרופט לא יקפצו לבד לאורך זמן. שחקני BMX XXX, משחק שרוכב על שיגעון אופני האקסטרים, ישלטו בדמויות של רוכבות אופניים ללא חלק עליון ויצפו בחשפניות המפזזות במועדוני חשפנות. עיניהם ישזפו גם מראות של נשים חשופות חזה, חשפניות שרוקדות במועדונים, כלבים מזדווגים וסרסורים לרוב. התכנים הפיקנטיים הללו עלולים להשכיח מראשם של השחקנים הנמרצים את המטרה העיקרית של המשחק: רכיבת מירוצים פראית, במהלכה עליהם לבצע פעלולים לרוב.
אבל למה להתעכב על הפרטים השוליים? השחקנים עתירי ההורמונים יוכלו ליצור לעצמם דמות נשית כלבבם, להגדיר את גודל החזה הרצוי עבורה ולקבוע כי תרכב ללא חלק עליון. נוסף על כך, המתבגרים בעבר ובהווה יוכלו לצבור נקודות במהלך מירוצי האופניים הסוערים בהם ישתתפו ולבזבזן בחדווה במועדון חשפנות, בו יוכלו לצפות ברקדניות בעירום חזיתי.
רשתות השיווק מחרימות
בפעולת נגד מהירה, הודיעו אתמול (ג') שלוש רשתות שיווק גדולות בארה"ב, בהן "וול מארט", "טויז אר אס" ו-KB Toys, כי לא ימכרו את המשחק, שיופץ ב-19 בנובמבר עבור הקונסולות המובילות - XBOX, פלייסטיישן 2 וגיים קיוב. "אנחנו לא מתכוונים למכור משחקים וולגריים או משחקים שכוללים עירום", מסר דובר "וול מארט" לסוכנויות הידיעות רויטרס.
ארגון PTC, שעוקב אחר תכנים בלתי הולמים לקטינים בתוכניות הטלוויזיה ומשחקי המחשב, הודיע כי הוא ממליץ לכל ההורים למנוע מילדיהם לשחק במשחק. "BMX XXX אולי נראה כמו משחק רכיבה תמים, אך אפשר לראות בו חשפניות, השתנה בפרהסיה והזדווגויות בין כלבים (!)", נכתב באזהרה הרשמית שפירסם הארגון.
מפיצת המשחק, חברת "אקליים" (Acclaim) הכחישה כי BMX XXX פונה למכנה המשותף הנמוך ביותר, והודיעה כי אין בכוונתה לצנזר את המשחק. החברה הצהירה, כי לא חסכה במשאבים במטרה לספק למשתמשים חוויית משחק איכותית ומשעשעת. במהלך פיתוח המשחק נעזרה החברה בשירותיהם של קומיקאים הוליוודיים שחיברו את התסריט עבור פס-הקול של המשחק, הרווי בקללות, סלנג, רמיזות מיניות שאינן תקינות פוליטית ובדיחות.
פרסום שלילי? אין חיה כזו
על אף החרם של רשתות השיווק, שעלול לפגוע במידה מסוימת במכירות של BMX XXX, דומה כי הסערה התקשורתית עושה רק טוב ל"אקליים".
כמו חברות מסחריות רבות לפניה, מיהרה החברה לגזור קופון באמצעות הנפת תנועה משולשת כלפי הטאבו של הסקס ורמיסת האתוס של התקינות הפוליטית. פרסום רע? אין דבר כזה, בוודאי אומרים לעצמם ראשי החברה. לראיה: ה-BMX XXX הפך לשיחת השבוע בתקשורת העולמית ובתעשיית המשחקים.
פרומו למשחק שהופץ על ידי "אקליים" מסתיים בהצהרה: "אנחנו הולכים לגיהינום ואתם באים איתנו", ומעיד כי "אקליים" רוצה להיות הילד הרע של עולם המשחקים, מתוך מחשבה כי עמדה מרדנית זו עשויה להועיל מאוד למכירותיה בקרב הצעירים.
"העובדה כי עיתונים ומגזינים מסויימים אינם מוכנים לפרסם את המודעות שלנו רק מחזקת את אמונתנו כי אנחנו יוצרים משהו ייחודי, שישנה את הדרך בה אנשים משחקים וחושבים על משחקים", הכריז בן פישבאך, מנהל המותג של BMX XXX ב"אקליים".
ממיניות מרומזת למפורשת
בעוד אלימות בוטה ומפורשת היתה חלק ממשחקי המחשב והווידאו מראשית דרכם, לפני 20 שנים, הסקס נשאר טאבו והופיע במשחקי המחשב בצורה מרומזת בלבד. תעיד על כך לארה קרופט, הגיבורה הראשית המפורסמת של משחקי "טומב ריידר", שנוכחותה החיצונית הובלטה יותר ממשחק למשחק.
מיניות מרומזת שולבה גם ב-Leisure Suit Larry, סדרת משחקי הרפתקאות שיצאה באמצע שנות ה-90. "פנטסמגוריה" (חזיון תעתועים באנגלית), שהופץ ב-1995, היה למשחק הראשון של חברה גדולה (סיירה) שהציג פעילות מינית מפורשת. ב-Duke Nukem 3D, משחק יריות דמוי Doom, שיצא ב-1996, נראו חשפניות ופרוצות בלבוש מזערי בתחומי המשחק.
למרות נסיונות אלה, אפשר למנות על אצבעות שתי ידיים את מספר משחקי המחשב בשנות ה-90, שכללו סקס בוטה. חלק מהמשחקים שכללו תכנים למבוגרים בלבד נאסרו למכירה במדינות שונות ורובם נכשלו מסחרית.
המיינסטרים של תעשיית המשחקים נגד סקס
חברות משחקים רבות, בהן Electronic Arts, מפתחת המשחקים העצמאית הגדולה בעולם, נוקטות זה זמן רב בעמדה עקרונית המתנגדת לפיתוח משחקים למבוגרים. חברות אלה מקפידות לשמור על מינון נמוך של אלימות ומין במשחקיהן, כדי לזכות באישור המועצה לדירוג תוכנות בידור בארה"ב (ESRB), שיאפשר להן לפנות לקהל קונים רחב. למשל, אברי המין של הדמויות במשחק ה"סימס" מכוסים בריבועים מטשטשים בכל פעם שהן מתערטלות, כאילו היו קורבנות למעשה פשע נורא בראיון לטלוויזיה.
ה-ESRB, שהוקמה בידי איגוד התוכנה הדיגיטלית האינטראקטיבית (IDSA), מדרגת את משחקי המחשב והווידאו לפי חמש קבוצות גיל: הדירוג Mature (בוגר) מוענק למשחקים המיועדים לבני 17 ומעלה, והדירוג המחמיר ביותר, Adults Only, ניתן למשחקים הכוללים סצינות של סקס או אלימות בוטה והמיועדים למבוגרים בלבד.
על פי נתוני ה-IDSA, כ-10% מכותרי המשחק זוכים לדירוג המייעד אותם לבני 17 ומעלה. 25% מקבלים את הדירוג "נוער" (teen) ו-62% מיועדים לכולם (Everyone). עם זאת, הנתונים של ה-IDSA מראים כי יותר מ-90% מהמשחקים נקנים על-ידי משתמשים בני 18 ומעלה. על-פי הערכת חברת IDC, השחקן הממוצע במחשב אישי מתקרב לשנתו ה-30, בעוד הגיל הממוצע של שחקני פלייסטיישן 2, גיימקיוב או Xbox הוא 21.
פורץ הדרך - GTA3
השינוי הדמוגרפי בקרב קהל השחקנים הביא לשינוי בהעדפותיהם. הגיימרים דורשים פחות האחים מריו - ויותר ציצים ואלימות. על-פי ההערכות, מכירות משחקי מחשב הכוללים תכנים למבוגרים בלבד צפויות להכפיל עצמן השנה בארה"ב, ונתח השוק שלהן יגדל מ-7 ל-14%. זאת, הודות להצלחה של כותרים כמו Grand Theft Auto 3, משחק רב-המכר הראשון במאה ה-21 ששילב תכנים מיניים ואלימות בוטה.
שחקני Grand Theft Auto 3 (הקרוי בקיצור GTA3) יכולים להתקרב עם רכבם אל אחת מהפרוצות שעומדות ברחובות, לנסוע עמה למקום מבודד ולצפות ברכב מיטלטל קשות. השירותים שסיפקו הזונות האינטראקטיביות הוסיפו לשחקנים "נקודות בריאות", ואפשרו להם לשעוט ברחבי העיר עם כלי-רכב גנובים, לקטול עוברים ושבים במיגוון כלי-נשק ולבצע כמה שיותר פשעים מבלי להיתפס.
GTA3 הפך למשחק הנמכר ביותר ב-2001 והצלחתו אפשרה למפיצה, חברת Take-Two, לפתח גירסת המשך, בשם Grand Theft Auto: Vice City, שתופץ בארה"ב החל מה-29 באוקטובר. על אף האלימות הבוטה שמוצגת בהם, GTA3 וככל הנראה גם גירסת ההמשך למשחק, אינם מציגים סצינות מין מפורשות. דומה כי סדרת ה-GTA סימנה מעין קו פרשת מים, בו רמת האלימות במשחקי המחשב הגיעה לרוויה.
לאחר האלימות הגיע תור הסקס
לאחר שהבינו כי האלימות מוצתה, החברות שמפתחות ומפיצות משחקים החלו בחיפוש אחר אטרקציות אחרות נוספות שיעוררו את עניין השחקנים. עשור לאחר ש"אקליים" שברה את שיאי האלימות כשהחלה להפיץ את סדרת "מורטל קומבט", מובילה החברה את תעשיית המשחקים אל עבר גבול נוסף (של חוסר טעם ווולגריות, טוענים המבקרים) - הסקס.
גרג פישבך, מנכ"ל "אקליים", הסביר בראיון לסוכנות רויטרס את הרציונל מאחורי האסטרטגיה החדשה: "כ-250 כותרי משחק יופצו עד סוף 2002, חמישה מהם בלבד הם שלנו. חשבנו לעצמנו: מהי הדרך הטובה ביותר להשיג חשיפה מרבית למשחקים האלה".
"אקליים" אינה החברה היחידה שבוחרת לחשוף טפחיים במטרה להיחשף לקהל ולהגדיל את מכירותיה. השיפור בביצועי המעבדים וכרטיסי המסך בשנים האחרונות מאפשר למפתחות המשחקים להשתמש בגרפיקה יותר ריאליסטית, המציגה דמויות תלת-ממדיות שנראות יותר "אמיתיות".
הריאליזם הזה מניע חברות משחקים נוספות להגביר את המינון של תכנים מיניים מרומזים ומפורשים במשחקים, על מנת להגדיל את המכירות ולמשוך קונים נוספים.
כדורעף חופים בלבוש מינימלי
במשחק Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball, שיופץ בארה"ב ב-1 בנובמבר, יחזו המשתמשים בדמויות של שחקניות שמזנקות אל הכדור ומאתגרות את חוקי הפיזיקה בעודן לובשות ביקיני זערורי.
על אף ששיטת השיווק החדשה-ישנה של אלימות ומין היא מוצלחת למדי, על-פי כמות ההזמנות המוקדמות למשחקים Grand Theft Auto: Vice City ו-BMX XXX, המתנגדים לה טוענים כי ההצלחה הכלכלית של חברות משחקים תיקבע רק על פי איכות המשחקים. "בסופו של דבר, גימיקים שיווקיים אינם מוכרים משחקים", אמר סטיב אליסון, סגין נשיא בחברת המשחקים "אינפוגריימס", בראיון לאתר "ניוזדיי". "השימוש של חברות משחקים בשיטות כאלה מעיד על מצוקה".
"אקליים": הטענות נגדנו לוקות במוסר כפול
פישבך, בעבר המנהל של להקת סטיב מילר בנד, העוזר לתובע הכללי של ארה"ב ונשיא חברת התקליטים RCA, טוען כי הביקורת נגד "אקליים" נגועה במוסר כפול. "אילו הפקנו סרט ולא משחק מחשב, BMX XXX לא היה מעורר מחלוקת כלל. המבקרים היו עוסקים בשאלה אם יצרנו סרט טוב או רע", הוא אמר, "לא צריך להיות הבדל בין סרטים למשחקים".
פישבך טוען, ש"אקליים" מספקת לשחקנים בוגרי סדרות הטלוויזיה "ביבס ובאטהד" ו"סאות'פארק" את סוג התכנים שהם מבקשים, "חוויה אינטראקטיבית מבדרת, מעין מפגש בין 'אמריקן פאי' לשדרן הרדיו הווארד סטרן". "בניגוד למה שטוענים בחברות משחקים אחרות, אני חושב שאנחנו משקפים את צורכי השחקנים", אמר.
הנרי ג'נקינס, פרופ' לתקשורת באוניברסיטת MIT, מסכים עם פישבך. "אנחנו פשוט חברה פוריטנית", טען ג'נקינס בראיון ללוס-אנג'לס טיימס, "אנחנו מוכנים לצפות באלימות בסרטים מצויירים שמיועדים לכל המשפחה, רק בגלל שמדובר באנימציה, אך מתנגדים נחרצות לשילוב של סקס במשחקי מחשב ובצעצועים, כאילו לא מדובר בחלק מהחיים. מצדנו, הפוקימונים יכולים להילחם, אך אינם יכולים להזדווג".
הכתבה פורסמה במקור ב-16/10/2002.