סוף עידן שמאי הבית
בינואר 2003 ייכנס לתוקף הסדר השמאים החדש. מעתה יוכלו המבוטחים לבחור מתוך רשימה של שמאי חוץ. מה כולל ההסדר החדש, ולמה חברות הביטוח לא אוהבות אותו
אם לא תהיה התערבות של הרגע האחרון מצד בית המשפט העליון, יופעל בתחילת שנת 2003 הסדר השמאים החדש. המשמעות העיקרית של ההסדר היא סיומה של שמאות הבית שהנהיגו חברות הביטוח במשך שנים, שעלולה הייתה לגרום לניגוד עניינים בעבודתם.
שמאי הבית היו שכירי חברת הביטוח, או משרדים עצמאיים שרוב עבודתם הייתה עבור חברת ביטוח זו או אחרת. ניגוד העניינים יכול היה להיווצר בין רצונה של חברת הביטוח (מעסיקת השמאים) למזער את הנזקים שעליה לשלם, לבין מתן הערכה אובייקטיבית של גובה הנזק.
לפי ההסדר החדש, יוכל המבוטח לבחור לעצמו שמאי מתוך רשימת שמאי חוץ, שהיקף עבודתם עבור אותה חברת ביטוח אינו עולה על 25%. עם זאת, חברת הביטוח תהיה שותפה לקביעת אותה רשימה, ותשלם את שכרו של שמאי החוץ. חברות הביטוח כמובן לא אוהבות את ההסדר החדש, שמפקיע מהן את השליטה המלאה על גובה סכום הפיצויים שיהיה עליהן לשלם. לכן החלו אחדות מהן בתרגילים "עוקפי הסדר". הן, למשל, מציעות לבעלי רכב שנפגע בתאונה לתקן את רכבו במוסך הסדר שלהן, בלי לבצע כלל הערכת שמאי. לבעל הרכב מוצע רכב חלופי לתקופת התיקון - ומבטיחים להחזיר לו תוך מספר ימים את רכבו כשהוא מתוקן.
הפטנט הזה כבר ידוע למפקח על הביטוח. סגן בכיר לפקח על הביטוח וראש תחום ביטוח כללי במשרד המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, הבהיר השבוע, ביום עיון שנערך על-ידי עדיף-ביטוח, כי אין אמנם בנוסח ההסדר החדש סעיף המטיל חובה על חברת הביטוח להשתמש בשירותי שמאי כדי להעריך את גובה הנזק, אבל ניסוח התקנה הוא כזה האומר "לאחר קרות מקרה הביטוח, ולפני תיקון הנזק לרכב, יבחר המבוטח שמאי חוץ מתוך רשימת שמאי החוץ, על מנת להעריך את הנזק לרכב".
ענתבי הבהיר כי הסעיף הזה אינו מאפשר לחברת הביטוח להתנגד לדרישתו של מבוטח לבצע את הערכת הנזק באמצעות שמאי חיצוני. "אנו מצפים מחברות הביטוח לנהוג לפי ההסדר, שכן חברה שלא תנהג כך, עוברת על החוק", אמר. לדבריו, ויתור על שמאי אפשרי רק כאשר חברת הביטוח תוכיח כי למבוטח הובהרה זכותו לבצע את הערכת הנזק באמצעות שמאי חיצוני, והוא ויתר על זכות זו במסגרת הסכמה עם חברת הביטוח. "אני לא רואה מצבים שבהם כדאי למבוטח לוותר זכותו להעריך את הנזק לרכבו באמצעות שמאי חיצוני, שכן מי שינהג כך מאבד את זכות לערער על השומה, זכות המוקנה בהסדר החדש" אמר ענתבי.
המבוטחים מרוויחים
ענתבי סבור שההסדר החדש ישפר מאוד את מצבם של המבוטחים: 60%-50% מהתביעות נגד חברת הביטוח הן תביעות שהיקף הנזק בהן הוא 6,000-5,000 שקל. בסכומים כאלה לא ממהרים המבוטחים לפנות לעו"ד או לבקש שומות נגדיות (נגד אלה של חברות הביטוח), שכן עלות הטיפול גבוהה יחסית לסכומי הנזק. לכן הם נאלצים לקבל את קביעת חברת הביטוח. "בעוד שהמבוטח לחוץ לקבל את כספו כדי לתקן את הרכ, חברת הביטוח אדישה לזמן, וזה יוצר מאבק כוחות לא שיוויוני" אמר ענתבי.
יתרון נוסף של ההסדר החדש: כל השומות הנערכות לרכב, אם על-ידי שמאי חיצוני או שומה נגדית שתבקש חברת הביטוח לערוך - חייבות להיות מוגשות למבוטח. אין לחברת הביטוח כל שיקול דעת בנושא. כיום יש מקרים רבים בהם חברות הביטוח אינן מוכנות למסור את השמאות למבוטח, בטענה שהן שילמו עבור השמאות (טיעון לא נכון, שכן התשלום עבור השמאות משוקלל בפרמיית הביטוח) - ולכן השמאות היא רכושן הפרטי.