הכנסת: עבר חוק לשילוב תלמידי חינוך מיוחד בבתי"ס רגילים
משמעות החוק: תלמיד מהחינוך המיוחד שירצה להשתלב בבית ספר רגיל, יהיה זכאי לסיוע של שעות הוראה ושירותים מיוחדים
הכנסת קיבלה היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית את חוק "שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל", שיזמה ועדת החינוך של הכנסת, בראשות ח"כ זבולון אורלב (המפד"ל). החוק עבר עם 33 תומכים, ללא מתנגדים. משמעות החוק היא שתלמיד שלמד בבית ספר לחינוך מיוחד, שירצה להשתלב בבית ספר רגיל, יהיה זכאי לתוספות שעות הוראה ולימוד ושירותים מיוחדים, שיאפשרו לו לעשות כן. כתוצאה מכך יוכלו ילדים הסובלים מליקויים קלים יחסית, הלומדים בחינוך המיוחד, להשתלב בבתי ספר רגילים.
עלות החוק היא כמיליארד וחצי שקל, אך קבלתו התאפשרה עקב פסיקת בג"ץ באוגוסט השנה, בעקבות עתירה שהגישה "עמותת ית"ד, לשיקום ילדי תסמונת דאון". בג"ץ קבע כי תלמידים בעלי צרכים מיוחדים זכאים ללמוד בחינוך הרגיל, וכי לא תיגרענה זכויותיהם בחינוך המיוחד כתוצאה מכך. בעקבות הפסיקה טען ח"כ אורלב, כי על משרד החינוך להקצות כספים אלה בכל מקרה, ולכן אין לחוק עלות תקציבית.
"הבאנו היום בשורה גדולה לילדים ולמשפחותיהם", אמר ח"כ אורלב, "הם יוכלו להשתלב במוסדות החינוך הרגיל ולא להיות 'כלואים' בחינוך המיוחד. חוק זה ימצה טוב יותר את זכויות התלמידים ויאפשר להם פיתוח והשתלבות בחברת בני גילם. זו גולת הכותרת של עבודתי הפרלמנטרית בכנסת ואני רואה בכך זכות גדולה לסיים את עבודת החקיקה שלי בכנסת ה-15".
פרופ' רנד, חתן פרס ישראל לשנת 2001, רקטור המכללה האקדמית לחינוך "תלפיות" בתל אביב, שכיהן כחבר באקדמיה הבינלאומית לחקר לקויי למידה, וממקימי מכון הדסה, בו טופלו ילדים הסובלים מתסמונת דאון, מצביע על מגמה במערכת החינוך ובחברה לקבל ילדים בעלי צרכים מיוחדים ולסייע להם להשתלב. "כיום מושם דגש בכל המוסדות להכשרת מורים, על מתן הכשרה שתאפשר למחנכים לסייע לילדים בעלי צרכים מיוחדים", אומר פרופ' רנד. "אבל היבט נוסף ולא פחות חשוב, שעליו לא נתנו את הדעת, הוא החיסכון העצום. ילד שאינו משולב בחברה עולה לה בטווח הארוך פי 5, מילד שגדל בחברה רגילה ומשתלב בה בשנותיו הראשונות".
במסגרת החוק נקבע, כי סל השירותים המיוחדים יוענק ישירות לתלמיד ולא באמצעות המוסד בו ילמד, כך שיוכל "לגרור" אותו איתו, אם יחליט לעבור בית ספר.