טבע: תרופות ישראליות מסביב לעולם
טבע נחשבת החברה הישראלית המצליחה ביותר בהיסטוריה, ולמרות המיתון העולמי היא מצליחה לשמור על המשך צמיחה; כיום, אחד מתוך כל 15 מרשמים לתרופות בארצות-הברית הוא לתרופה מתוצרתה; מה סוד ההצלחה של החברה, שרשמה ברבעון הרביעי של 2002 גידול של 53% לעומת התקופה המקבילה אשתקד?
בימים אלה, כשמצב הרוח הלאומי בשפל, מספקת חברת טבע קרן אור נדירה. סוף סוף קצת גאווה לאומית. בין כל החברות הישראליות, שרובן מדשדשות בימים ב אלה, בולטת החברה הישראלית, שדיווחה אתמול על מכירות בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר ב-2002.
כן, כן. עם כ-3,000 עובדים בשמונה מפעלים בארץ, ועוד כ-6,500 עובדים במפעלים נוספים ברחבי העולם, הצליחה החברה למכור תרופות ומוצרים פרמצבטיים בהיקף זה, וגם להרוויח כ-410 מיליון דולר ב-2002. אחד מתוך כל 15 מרשמים לתרופות בארה"ב הוא לתרופה מבית חברת טבע.
טבע הפכה לשם עולמי מוכר וידוע בקרב רשתות בתי מרקחת ורופאים. ב-2001, למשל, הוצאו 176 מיליון מרשמים לתרופות של חברת טבע,
החל מאנטיביוטיקה ועד לתרופות למחלות לב. היא נחשבת כיום לחברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, וממוקמת במקום ה-30 מבין ענקי הפרמצבטיקה בעולם.
מחברה קטנה לאימפריה
קשה להאמין, אבל סיפור ההצלחה המדהים הזה החל בחזון של שלושה יהודים חביבים מירושלים, שהחליטו ב-1901 כי ארץ ישראל צריכה חברה לתרופות. חיים סלומון, משה לוין ויצחק אלשטיין הקימו מחוץ לחומות בית מסחר לתרופות בשם "ס.ל.א". מערך השיווק של אותם ימים התבסס על קנייה ומכירה של תרופות על גבי חמורים. 30 שנה מאוחר יותר כבר פעלו בארץ ארבע חברות: טבע, אסיא, צרי ואיקפארם.
האיש שהפך למזוהה ביותר עם ההצלחה של טבע הוא אלי הורוביץ. הורוביץ נולד בארץ ב-1932, וב-1953 הצטרף לחברת התרופות אסיא. אמרו עליו אז, כי "התחתן טוב". אסיא היתה בבעלות משפחתה של אשתו.
אסיא התמזגה תחילה עם צורי, וב-1969 מימש הורוביץ את תשוקתו האמיתית, כשהצליח להשתלט על חברת טבע, בעקבות מהלך שהיה נדיר לימים ההם – השתלטות דרך הבורסה. הורוביץ, למרות המהומות של ועד העובדים והמחאות של משפחת פרידלנד, שייסדה את טבע – מונה למנכ"ל והצליח להשתלט על החברה הממוזגת, שהמשיכה לבלוע כל חברה וסוכנות תרופות שנקלעו בדרכה.
הורוביץ לא יצר יש מאין. הוא לא התחיל עם סטארט-אפ, אבל הוא בהחלט הפך חברה קטנה לאימפריה גדולה. בסוף שנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90 פרצה טבע בהנהגתו של הורוביץ את גבולות המדינה, והחלה לרכוש חברות בחו"ל ולהתפרס בשווקים הבינלאומיים.
כיום כ-80 אחוז מהמכירות הפרמצבטיות של הקבוצה הן בחו"ל. מדובר בתרופות רבות, מרביתן גנריות. תרופה גנרית היא תרופה שהומצאה על-ידי חברה מסוימת, ולאחר שפג תוקף הפטנט שלה – הצליחה חברה אחרת להחדיר לשוק נוסח משלה לאותה תרופה, ו"להשתלט" על הפטנט. למעשה, השוק העיקרי בו פועלת טבע הוא שוק התרופות הגנריות. מדובר בשוק ענק, בו נדרשות תכונות כמו אגרסיביות ואסרטיביות כדי להוביל על-פני המתחרים. על-פי ההערכות, בחמש השנים הקרובות יפוג תוקף הפטנט של תרופות בהיקף של 35 מיליארד דולר בארה"ב לבדה.
בטבע מעריכים את הפוטנציאל העולמי בכפול. המהירות בה עובר השוק מהתרופה המקורית לתרופה החדשה מדהימה, ושונה מכל תחום אחר. כשפג תוקפה של התרופה האנטי-דכאונית "פרוזאק", באוגוסט 2001, כ-80 אחוז מהסובלים מדיכאון שטופלו בתרופה הועברו לתחליף הגנרי בתוך פחות משבוע.
מהצד השני של המתרס מצויות החברות האתיות, אלה שפיתחו שלב אחר שלב, ניסוי אחר ניסוי, בעמל רב ובהשקעות גדולות, את התרופה הייחודית. לא עובר זמן רב, והחברות הגנריות עטות על המוצר. בזירה זו טבע היא המובילה בעולם.
פריצת דרך עולמית
מוצר הדגל של החברה הוא "קופקסון", תרופה המיועדת לטיפול בחולי טרשת נפוצה. ברבעון האחרון של 2002 מכרה החברה את התרופה הזו בלבד בהיקף כספי של כ-156 מיליון דולר. היא התרופה המקורית הישראלית הראשונה. היא פותחה בשיתוף פעולה עם האקדמיה הישראלית, ומהווה פריצת דרך עולמית בטיפול בטרשת נפוצה. התרופה משווקת כיום ביותר מ-40 מדינות.
לא בטוח שאלפי האמהות והאבות שנותנים לילדם החולה אנטיביוטיקה בשם "אוגמנטין", יודעים כי תרופה זו גם היא מבית טבע. החברה השיקה את הגירסה הגנרית לתרופה זו ברבעון הרביעי של 2002 והיא כבר הספיקה לתרום לא מעט למכירותיה ולרווחיותה.
"אוגמנטין" היא רק אחת מתוך 14 מוצרים חדשים שהשיקה טבע ב-2002. עוד גירסאות גנריות של טבע כוללות גירסאות ל"פרוזאק", "מבקור" לסובלים מרמות כולסטרול גבוהות, "רלפן" לטיפול בדלקת פרקים ועוד.
טבע מייצרת ומוכרת כ-130 תרופות גנריות בארה"ב, ויותר מ-65 ממוצריה ממתינים לאישור הרשויות בארצות-הברית. לדברי אנדרו פורמן, אחד מהאנליסטים הלא מעטים בוול-סטריט המשבחים את החברה בעקביות, מדובר בייצור מוצרים בקצב הגבוה פי שלושה מהממוצע בתעשייה הפר-מצבטית העולמית.
"קופקסון" היא אמנם התרופה היחידה כיום שיוצרה ופותחה בטבע, אלא שהחברה נמצאת כבר עתה בשלבי ניסוי שונים של תרופות לטיפול במחלת פרקינסון, וכן תרופה לטיפול בחולי אלצהיימר.
השקעות גדולות במחקר אתמול התכנסו ראשי חברת טבע למסיבת העיתונאים השנתית שהחברה מקיימת. קשה היה להסתיר את החיוכים. לראשונה נעדר הורוביץ מהפורום. לפני כשנה פרש מתפקיד המנכ"ל, והוא מכהן כיום כיו"ר החברה. בשנותיו הרבות בחברה זכה בפרסים רבים בתחומי התעשייה והכלכלה, כולל פרס על מפעל חיים. ההצלחה של טבע, ללא ספק, רשומה במידה רבה על שמו.
לא מעט ניסו לפענח את סוד ההצלחה של טבע. לא מעט נכתב על כך. בשורה התחתונה מדובר בעסק שעל אף גודלו, מנוהל בצורה יעילה ומסודרת. הקבוצה מצליחה לשמור על רמת הוצאות נמוכה יחסית, מאחר שאין לה צוות גדול של אנשי מכירות הפונים לרופאים. מרבית העובדים של טבע מועסקים בייצור ומחקר ופיתוח. פחות מעשרים אחוז מטפלים בשיווק, מכירות ומנהלה.
במלים אחרות, מדובר בחברה שהינה בעיקרה חברה של מדענים ופועלי ייצור. הציבור הרחב לא מכיר אותה בעולם, כי היא לא משקיעה בפירסום. קהל היעד של החברה הוא ציבור הרוקחים. בארצות-הברית, למשל, מספיקים לחברה כעשרה אנשי מכירות בלבד.
לעומת זאת, השקעות החברה במחקר ופיתוח גדולות, וזה מה ששומר אותה בשורה הראשונה. ב-2002 לבדה הוציאה החברה כ-192 מיליון דולר על מחקר ופיתוח. עם זאת, יש האומרים כי סוד הצלחתה האמיתי של טבע מצוי לא במחלקת המחקר והפיתוח של החברה, אלא במחלקה המשפטית, זו המכונה "מחלקת הפטנטים". חלק ניכר מכוחה של טבע טמון ביכולתה לבצע את הבחירה הנכונה של הפטנטים שתתקוף, ובהימנעותה מתקיפת אחרים.
מכירות "אמיתיות"
טבע היא חברה שאוהבים לאהוב. מלבד השוק שנענה לה, גם השווקים הפיננסיים והמשקיעים בדרך כלל מפרגנים לה. המדיניות הנדיבה יחסית שלה בחלוקת דיבידנדים ותוצאותיה הטובות – ודאי תורמות לאהדה הכללית.
מנכ"ל החברה כיום הוא ישראל מקוב. להיכנס לנעליו הגדולות של הורוביץ לא היתה משימה קלה עבורו. חברת טבע היא אכן תופעת טבע. היא החברה הישראלית המצליחה ביותר בהיסטוריה, והיא מצליחה לשמור על המשך צמיחה וגידול בנתונים.
"אנו גאים מאוד בתוצאות היפות שהושגו השנה במגוון הזירות בהן אנו פועלים", אמר אמש מקוב, והוסיף כי "תוצאות אלו ממחישות את הצלחת האסטרטגיה הגלובלית שלנו, מחוייבותנו לפתח ולהשיק מוצרים גנריים חדשים וההכרה הבינלאומית ביתרונות הטיפול בקופקסון לטווח ארוך".
עוד דיווחה אתמול טבע על רווח של 137 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2002 – גידול של 53 אחוז לעומת הרבעון המקביל ב-2001. המכירות ברבעון הרביעי של 2002 עלו ב-36 אחוז ל-770 מיליון דולר. המכירות הפרמצבטיות בצפון אמריקה, כולל "קופקסון", הסתכמו ברבעון הרביעי של 2002 ב-471 מיליון דולר. היקף המכירות של המוצרים הגנריים מוערך ביותר מ-42 מיליון דולר בשנה.
המכירות הפרמצבטיות באירופה הסתכמו ברבעון הרביעי של 2002 ב-153 מיליון דולר, שהם גידול של 52 אחוז לעומת הרבעון המקביל ב-2001. כפי שעולה מהנתונים, היקף המכירות של טבע בישראל הוא שולי. מרבית ההכנסות והרווחים אינם כחול-לבן. מדינת ישראל, מבחינה זו, קטנה על חברה כמו טבע.
גם אם נדפדף ביסודיות בזיכרון, נתקשה למצוא חברות ישראליות שהגיעו למעמדה של טבע בעולם. עם התפוצצות בועת ההיי-טק נותרה טבע לבדה בזירה, החברה היחידה שהפעילות שלה ממשית, שהמכירות שלה אמיתיות. זן נדיר.