שתף קטע נבחר

 

מפקד חיל האוויר קירקע את כל מטוסי ה-אף-16

ההוראה: בעקבות התרסקות המטוס אתמול סמוך לג'נין. טייס ה-אף-16 דיווח על תקלה טכנית, וזמן קצר לאחר מכן נטש את מטוסו, ללא פגע. באותה שעה ממש נחת מסוק של חיל האויר נחיתת אונס בדרכו לאלוף פיקוד הדרום סמוך לאשקלון

מפקד חיל האוויר, האלוף דן חלוץ, הורה על קרקוע כל מטוסי האף-16 בחיל האוויר וזאת מחשש שתקלת המנוע שגרמה להתרסקות המטוס בצהריים תחזור על עצמה במטוסים נוספים.
במקביל הועבר המידע על ההתרסקות ליצרן אף-16 בארה"ב חברת "לוקהיד מרטין" ובאמצעותה לכלל הצבאות המשתמשים במטוסים מדגם זה.
קרקוע המטוסים נערך לאחר תקלות שסיבותיהן טכניות וזאת על מנת לבדוק את שאר המטוסים מאותו הסוג ולתקן מערכות שעלולות לגרום לתקלה דומה.

ההתרסקות צפונית לג'נין

מטוס אף 16 של חיל האוויר התרסק אתמול בצהריים במהלך טיסת אימונים באזור התענכים מצפון לג'נין. הטייס נטש את המטוס וצנח בשלום לקרקע.
מייד לאחר הנטישה פונה הטייס במסוק של חיל האוויר לבסיס חיל האוויר רמת דוד, משם המריא המטוס. לאחר מכן הועבר לבדיקות רפואיות ביחידת הרפואה האווירית בתל השומר.
סיבת ההתרסקות כפי שנראה כעת היא כשל טכני במערכות המטוס. ככל הנראה לא מדובר בירי מן הקרקע או בניסיון הפלה עוין, למרות שארגון החמאס הודיע אחר הצהריים בתחנת הטלוויזיה "אל מאנר" כי "אנשיו הם שהפילו את המטוס". מפקד חיל האוויר, האלוף דן חלוץ, מינה ועדת בדיקה לבירור נסיבות התרסקות המטוס.
המטוס, מדגם אף 16 סי, המשתייך לאחת מטייסות הקרב בבסיס חיל האוויר ברמת דוד, המריא לפני הצהריים למשימת אימונים יחד עם כמה מטוסים אחרים. כאשר היה מעל אזור התענכים, זיהה הטיס כמה תקלות במערכות המטוס ודיווח עליהן לבקר הטיסה.
לאחר זמן קצר החליט הטייס שלא ניתן להחזיר את המטוס לבסיסו ולנחות בשלום, ונטש את המטוס מעל שטח פתוח. המטוס התרסק אל תוך מאגר מים, הנמצא בסמוך למושב ברק. רן אברהמי, תושב מושב רם און, הבחין בהתרסקותו של המטוס והודיע על כך לכוחות הביטחון.
אברהמי סיפר ל-ynet: "הבחנתי במטוס קרב צונח נמוך נמוך ודואה כלפי מטה. בתחילה חשבתי שמדובר באימון אך תוך שניות, כאשר המטוס נתקל בסוללת העפר של מאגר המים וראיתי אבק וענן עשן, הבנתי שהמטוס התרסק. הייתי בהלם, כי הבנתי שמשהו נורא יכול לקרות לטייס ומיהרתי לעדכן בכך את רכז הביטחון השוטף". חלקו האחורי של המטוס פגע במאגר והמטוס נבקע לשניים. איש על הקרקע לא נפגע.

"נהנינו מתקופת עדנה"

ראש להק ציוד בחיל האוויר, תת אלוף שמעון שריד, אמר ל-ynet כי תאונת ה- F-16 מסיימת תקופה של שנתיים וחצי ללא תאונות אוויריות בחיל האוויר. לדבריו, "נהנינו מתקופת עדנה מאוד יפה, שהיא חריגה גם בסטטיסטיקה של חיל האוויר, וגם בסטטיסטיקה העולמית בחילות אוויר אחרים. המטוס האחרון שהתרסק בחיל האוויר הוא מטוס F-16A (נץ), שהתרסק בדרום בחודש אוגוסט 2000, וכחצי שנה לפני כן התרסק בשמי הים התיכון מטוס F-16D, דו מושבי, ושני אנשי צוותו נהרגו, אבל הסטטיסטיקה חזקה מהכל, והיום, לצערנו, אירעה התאונה".
לדברי שריד, התרסקות המטוס אירעה בשל תקלה במנוע. לדבריו, למרות שהמטוס לא היה רחוק בזמן גילוי התקלה מבסיס חיל האוויר רמת-דוד, הרי שהוא טס בגובה ובמהירות נמוכים יחסית, ולא יכול היה לחזור בשלום לבסיס בלא מנוע. "במטוס מדגם F-16C (ברק) החד מושבי, טס טייס ותיק ומנוסה", סיפר שריד. "הוא ביצע אימון ובמהלך הטיסה חזרה לבסיס, בגובה של 7,000 רגל (כ-2,300 מ'), ובמהירות של כ-300 קשר (כ-550 קמ"ש). הטייס גילה שהמנוע דועך ודיווח על כך. הוא ביצע כמה פעולות שטייסים מתאמנים לקראתם כל העת בסימולטור, העביר את המנוע למערכת בקרה משנית כדי לשלול תקלה במערכת הבקרה של המנוע, ולאחר מכן הפעיל את מנוע העזר, וניסה באמצעותו להגביר חזרה את סיבובי המנוע הראשי, אולם לא הצליח בכך והמנוע הפסיק לפעול. אז החליט הטייס לנטוש".
לדברי תא"ל שריד, המטוס התרסק ונשבר לכמה חלקים גדולים, כך שניתן יהיה לחקור את התאונה בקלות יחסית.
התאונה הקטלנית האחרונה בחיל האוויר התרחשה במרס 2000, כאשר מטוס אף 16 דו מושבי, שהיה בטיסת אימון לילית מעל הים התיכון מול חופי חיפה, התרסק לתוך הים. בתאונה זו נספו הטיס רב סרן יונתן בגין ז"ל, נכדו של ראש הממשלה לשעבר, והנווט סרן ליאור הררי ז"ל. מאז, ובחריגה קיצונית מן הסטטיסטיקה המקובלת, לא התרסק אף כלי טייס מאויש בחיל.

נטישה בדרך לאלוף פיקוד הדרום

באותה שעה ממש נחת מסוק סייפן (בל 206) של חיל האוויר נחיתת אונס באזור אשקלון בדרכו לאסוף את אלוף פיקוד הדרום, דורון אלמוג. איש לא נפגע. נחיתת חירום זו התרחשה ככל הנראה בשל כשל מכני בממסרים.
רק לפני כשנתיים חווה האלוף אלמוג נחיתת אונס של מסוק מאותו דגם מעל חוף געש.
בעניין נחיתת החירום של המסוק, אמר הערב תת אלוף שריד, כי מדובר באירוע שגרתי שבמהלכו נדלקו נורות אזהרה על שבבים במערכת הממסר המעבירה כוח ממנוע המסוק אל הרוטורים. "מדובר בנחיתה מטעמי זהירות, ולאחר שניקו את השבב מתוך המנוע המריא המסוק וטס חזרה לבסיסו. בכל מקרה, לא מדובר בנחיתת אונס".

בהכנת הידיעה השתתפה שרון רופא-אופיר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר חיל האויר
F-16. תקלה טכנית באויר
צילום: אתר חיל האויר
צילום: ערוץ 2
המטוס. התרסק במהלך טיסת אימון
צילום: ערוץ 2
מומלצים