שתף קטע נבחר

 

הטייס שנהרג: תומר יוסף גוטרמן

גוטרמן, בן 30, גר במצפה רמון וגדל בחיפה. הלווייתו תהיה מחר ב-15:00 בבית העלמין הצבאי בחיפה. הותיר אחריו אשה בהיריון, הורים ושני אחים

הותר לפרסום שמו של סגן מפקד טייסת מסוקי האפאצ'י של חיל האוויר שנהרג שלשום בהתרסקות מטוס קל בטיסת אימון בדרום הארץ. שמו של הטייס הוא רב סרן תומר יוסף גוטרמן, בן 30 שגר במצפה רמון וגדל בחיפה. הלווייתו תהיה היום (ד') ב-15:00 בבית העלמין הצבאי בחיפה. "תומר אהב יותר מכל דבר אחר להטיס מטוסים", סיפרו הוריו, שלמה וריקי.
גוטרמן למד בבית הספר עירוני ה' בחיפה ונחשב לתלמיד מצטיין. הוא התגייס לקורס טייס, סיים אותו בהצלחה, ולאחר תקופת שירות הקבע החליט לסיים את השירות וללכת ללמוד באוניברסיטת תל אביב הנדסת תעשייה וניהול. כאשר החל את שנת הלימודים השניה פנו אליו מהצבא וביקשו שישוב. גוטרמן, שנחשב לטייס מבטיח, מונה מיד לסגן טייסת א' מבלי שנדרש לעבור את המסלול המוכר ולשרת כסגן מפקד טייסת ב'. לנעמה, אשתו, נישא לפני פחות משנה וכיום היא נמצאת בחודש הרביעי להריונה. גוטרמן הותיר אחריו גם הורים ושני אחים אבי ולילך.

מונתה ועדה

המטוס שהתרסק היה מסוג "טרינידד", המכונה בחיל האוויר "פשוש".
מפקד חיל האוויר, האלוף דן חלוץ, מינה ועדה לחקירת ההתרסקות. גורמים בחיל האוויר ציינו כי מזג האוויר באזור הבסיס היה בהיר, ולא נשבו רוחות חריגות, שהיו עלולות לסכן את המטוס או להפריע בטיסה. לפיכך, שני כיווני החקירה העיקריים של ההתרסקות הן טעות אנוש או כשל טכני.
המטוס התרסק במהלך אימוני הקפות בבסיס חיל האוויר רמון. הטייס שנהרג, סגן מפקד טייסת "מגע הקסם", התאמן במטוס הקל כדי לשמור על כשירות הטיסה בו. הוא התאמן בהמראה ובנחיתה על המסלול בבסיס, אבל באחת מהפעמים שבהן התקרב למסלול כדי לנחות, איבד מגדל הפיקוח את הקשר עמו. צוותי החירום והאבטחה של הבסיס הוזנקו למקום, וגילו את המטוס הזעיר מרוסק, לצד אחד ממסלולי הנחיתה, ובתוכו שוכב הטייס, ללא רוח חיים.

אסון ו"כמעט אסונות" בשבוע

זו התקלה האווירית הרביעית בחיל האוויר בימים האחרונים - והיחידה שהייתה קטלנית. שלשום נאלץ מסוק בלק הוק ("ינשוף") בו טס הרמטכ"ל לנחות נחיתת אונס, לאחר שציפור פגעה בשמשתו הקדמית וניפצה אותה. איש לא נפגע.
בשבוע שעבר התרסק מטוס F-16 ("ברק") של חיל האוויר במהלך טיסת אימונים באזור התענכים מצפון לג'נין כתוצאה מכשל במנוע. הטייס נטש את המטוס וצנח בשלום לקרקע.
באותו היום נחת מסוק בל 206 ("סייפן") של חיל האוויר נחיתת חירום באזור אשקלון בדרכו לאסוף את אלוף פיקוד הדרום, דורון אלמוג. איש לא נפגע. נחיתת החירום התרחשה בשל התראה על תקלה אפשרית במערכת הממסר, אולם בסופו של דבר המסוק נבדק ונמצא תקין.
התאונה האווירית הקטלנית הקודמת בחיל האוויר אירעה לפני שלוש שנים. אז נהרגו טייס ונווט של מטוס F-16 במהלך טיסה מעל הים התיכון, מול חוף חיפה. התאונה נבעה בשל טעות אנוש של צוות המטוס, שלא הצליח להתמצא במרחב בשל החשכה והדמיון בין מראה הים למראה השמיים (ורטיגו).

ה"פשוש" - מחליף הססנה

מטוס ה"פשוש" מהדגם שהתרסק בדרום משמש את הקצינים הבכירים בבסיסי חיל האוויר המרוחקים לטיסות מנהלתיות למרכז הארץ. כדי לשמור על הכשירות המבצעית נוהגים טייסי חיל האוויר לבצע מספר אימונים בהטסתו בכל חודש. מדובר במטוס חד-מנועי מתוצרת חברת "אירוספסיאל" הצרפתית, שנרכש על ידי חיל האוויר כתחליף למטוס הססנה. טיסתו הראשונה בחיל הייתה בשנת 1995.
ה"פשוש" מסוגל להטיס ארבעה נוסעים. בתקופה הראשונה לאחר רכישתו התגלו במנועי מטוס ה"פשוש" תקלות רבות, שהשביתו את פעילות המטוס בחיל לזמן מה, אולם לאחר שהתקלות אותרו ותוקנו, לא ידוע על כשלים טכניים חריגים בדגם זה. ככלל, מטוסים קלים ידועים בפשטותם הטכנית, וביכולת שלהם לדאות גם כאשר מנוע המטוס כבה, ולפיכך האפשרות שכשל טכני גרם לתאונה היא פחות סבירה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אתר חיל האויר
מטוס מהדגם שהתרסק
צילום: אתר חיל האויר
צילום: רפרודוקציה
גוטרמן
צילום: רפרודוקציה
מומלצים