שתף קטע נבחר
 

פריצקי מחדש את רעיון תעלת הימים

לדברי שר התשתיות, ראש הממשלה תומך ברעיון והיקצה 4 מיליון שקל לעריכת סקר על מצבו של ים המלח

שר התשתיות, יוסף פריצקי, החל בשבועות האחרונים לגבש תוכנית פעולה להצלת ים המלח המתייבש. כך הוא מגלה בשיחה עם ynet. לדברי פריצקי, ראש הממשלה, אריאל שרון, תומך בתוכנית, ואף אישר תקציב של כ-4 מיליון שקל לביצוע סקר שיבחן את מצבו של ים המלח. מטרת התוכנית היא להציל את הים מההתאיידות הקשה שמכלה לאט, לאט, את הים ופוגעת קשות בתיירות באזור.
ים המלח נמצא בתהליך של התייבשות זה שנים רבות. ההתייבשות גורמת לכמה תופעות חמורות. אחת מהן היא תופעת ה"בולענים": בורות ענק שקוטרם ועומקם מטרים בודדים ואף יותר מזה, הנפערים במפתיע. זה קורה כשהתקרה הדקה המכסה את הבור מתמוטטת. בעבר כבר קרה, שאנשים או מכוניות שנמצאו על תקרות של בולענים נשאבו לתוך הבור עם קריסת תקרתו. מבחינה אקולוגית, הבולענים שואבים לתוכם מים וגורמים להיעלמות רצועת החוף, וכן להעלאת מפלס המים בבריכות האידוי ב-25 ס"מ בשנה.

"תעלת הימים" מול "מוביל השלום"

בפני משרד התשתיות עומדות שתי אפשרויות פעולה. הראשונה היא תעלת הימים, פרויקט שאמור להוביל 800 מיליון קוב מים מהים התיכון (מאזור אשקלון-גוש קטיף) לים המלח. מתוך המים האלה ניתן יהיה להתפיל 500 מיליון קוב, וכן לייצר אנרגיה חשמלית. את המים המלוחים הנותרים, כ-300 מיליון קוב, ניתן יהיה להזרים לתוך ים המלח ולמנוע את התייבשותו. עלות הפרויקט הזה, שכולו ישראלי, מגיעה לכ-4 מיליארד דולר.
האפשרות השנייה היא "מוביל השלום", פרויקט ישראלי-ירדני עליו סוכם עוד בהסכם השלום עם ירדן, והוא עשוי לקבל סיוע מהבנק העולמי. תעלה זו תוביל מים מים סוף לים המלח, דרך ירדן.
פריצקי צפוי להיפגש בעוד כחודש עם עמיתיו הירדניים, כדי לבדוק אפשרות לשיתוף פעולה בפרויקט. "אם הירדנים יירצו, נקדם את הפרויקט ביחד. אם הם לא, נצטרך לבדוק מה האלטרנטיבות האחרות. ים המלח הוא גם אתר תיירות וגם אתר תעשייה חשוב. אסור לתת לו למות".
פריצקי אומר, כי בכוונתו להביא בפני הממשלה בתוך 3-4 חודשים, תוכנית פעולה מגובשת. "פרויקט כזה יכול לספק עבודה למאות עובדים", ציין פריצקי.
ראה ידיעה על תערוכת צילומים של ים המלח, במסגרת המאבק להצלתו.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ים הולך ונעלם
צילום: גבי מנשה
מומלצים