זהירות מדוברי פיננסית
השפה המסובכת והמוזרה של אנשי הכספים יכולה להוות סימן-אזהרה
פיננסים הוא תחום מסובך, אבל השפה לא חייבת להיות כל-כך...
זו השקפתם של מומחי דלויט-ייעוץ, אשר נקעה נפשם ממונחים כגון "סינרגיה" או "פאראדיגמה" ועוד ועוד. הם מודים כי גם הם תרמו להפצתן של מלים מבלבלות, ושל משפטים הנראים כאילו נכתבו בצופן המיועד להטות אויב כלשהו מהבנת המצב; אבל, לא עוד: מעתה, הם מתגייסים למען דיבור פשוט וישיר.
היום (ג') מתחילה חברת דלויט-טוש בהפצתה של תוכנת "בולפייטר" ("הנלחם בשוורים", אבל גם: "הנלחם בבולשיט") אשר מיועדת לסייע בידיהם של כותבי מסמכים עסקיים הרוצים להימנע מן העגה המקצועית (סלנג המומחים) ולדבר בשפה שכל אחד יכול להבין.
"מספיק זה מספיק; די לנו בהון הידע (טקסט) רוקם-העורמה (המתחכם) והצבה (מנופח) שמעמיד פנים (מתחזה) להיות מקל על קיום (מאפשר) ציוות-מוחות (יצירת תקשורת לשונית) אך משמש התקן (כלי) למינוף (מניפולציה) ולגניבת-דעת (הונאה)" - אמר בריאן פוג'רה, מבכיריה (שותף-להנהלה) של דלויט-טוש.
הוא סיפר כי התוכנה בחנה את הודעותיו של תאגיד הסחר-באנרגיה אנרון משנת 1999 עד 2001, וגילתה כי הטקסטים היו אפלים וסתומים יותר ויותר, ככל שהתאגיד נכנס יותר ויותר עמוק לצרות שהובילו אותו לפשיטת-רגל מהמרשימות (וכנראה עתירות-ההונאה) בהיסטוריה.
"אנו חושבים כי המבחן הזה הוא סמן יעיל לקשר שיש בין שפה ברורה וישירה לבין ביצועים עסקיים, כולל עניינים כגון שקיפות ואמון אשר מהווים כיום את המרכיב החשוב ביותר בעיני משקיעים" - אמר פוג'רה.
התוכנה פותחה על בסיס 10,000 מלים שהביאו המפתחים בתור דוגמאות של "בולשיט". לבסוף נותרו 350 המלים הגרועות ביותר, מבחינת מי שמבקש כי ידברו אליו (ומעוניין לדבר עם אחרים) בשפת בני-אדם; לרשימה הזו, המשתמש יכול להוסיף מלים משלו.
התוכנה מזהה את המלים הגרועות הללו (כמו שבודק-האיות פועל על תוכנות "וורד" ו"פאואר-פוינט של מיקרוסופט), נותנת למשתמש "שטיפה" ברוח טובה על השימוש בהן, ומציעה לו חלופה הגונה.
התוכנה נבדקה גם מול טקסטים שפירסמו 30 חברות מהגדולות בארה"ב. רשת המוצרים-לבית הום דיפו קיבלה פרס ראשון על בהירות וישירות; ענף החומרה ותוכנה קיבל ציונים נמוכים מאוד מבחינת הנגישות הלשונית.
ניתן להוריד את התוכנה חינם-אין-כסף - באתר המצוין בצד ימין.