שתף קטע נבחר

 

ההפרטה ירדה מהפסים

שירותי הרכבת בבריטניה שהופרטו לפני מספר שנים עדיין עומדים במרכזו של ויכוח ציבורי נוקב. ניהול בזבזני, פיטורים, שירות קלוקל ובעיקר זילזול בבטיחות שהוביל לתאונות קטלניות רמסו עד דק את המוניטין רב השנים שהיה לרכבות הבריטיות. חומר למחשבה, רגע לפני שמפריטים את רכבת ישראל

בריטניה מוכנה לסייע לממשלת ישראל בהפרטת השירות הציבורי, ולשלוח לשם כך לארץ משלחת אנשי מקצוע מהממשל הבריטי - כך הציע באחרונה שר האוצר הבריטי, גורדון בראון, לשר האוצר, בנימין נתניהו, בעת שזה ביקר בלונדון.
אבל הפרטת החברות הממשלתיות בבריטניה, ובייחוד הפרטת שירותי הרכבות, עומדת במרכזו של ויכוח ציבורי נוקב והאשמות שונות על ניהול כושל ובזבזני. ויכוח זה התלהט בתחילת השבוע עם הודעתה של Network Rail, החברה האחראית לתחזוקת מסילות ותחנות הרכבת על כוונתה לבצע פיטורים המוניים. החברה גם דורשת לקבל סיוע ממשלתי בהיקף של מיליארדי דולרים. מכה נוספת לממשלת בלייר המקרטעת.

הנהג השאיר את הנוסעים על הרציף

כשלים בטיחותיים שגבו קורבנות בנפש ואיחורים חוזרים ונשנים (נכון להיום - 20 אחוז מכלל הרכבות מאחרות) גרמו בחודשים האחרונים לתרעומת רבה בקרב הנוסעים וביקורת מצידו של הגוף המפקח - רשות הרכבות הבריטית. ביום שישי האחרון פרסם אתר ה-BBC שהרשות שללה מחברת "קונקס", מפעילת רכבות גדולה בבריטניה, את הרשיון להפעיל את קווי הרכבת בסאסקס ובקנט. רשות הרכבות בבריטניה נאלצה להזרים בחודש דצמבר האחרון כ- 100 מיליון דולר לקונקס, ולאחר שביקשו מנהלי החברה תקציב נוסף של יותר מ-300 מיליון דולר, איבדו סופית את הזכיון שלהם, שלוש שנים לפני מועד פקיעתו.
נוסעים רבים הביעו זה מכבר את זעמם על השירות הקלוקל שקיבלו מקונקס ומזכייניות פרטיות נוספות. עדויותיהם מציירות תמונה עגומה שהיא ההיפך הגמור מהמוניטין העולמי שהיה בעבר נחלתן של הרכבות הבריטיות. אחד הסיפורים הידועים הוא על נהג רכבת שהיה בדרכו מלונדון לפוטסמות' והותיר נוסעים ממתינים על הרציף משום שאיחר לקחת את ילדיו מבית הספר.
גם תגובות הגולשים לאתר ה-BBC מלמדות משהו על יחסו של הנוסע הממוצע לתהליך שעברה רשת הרכבות הבריטית. דאריל מלונדון כותב: "ברוך שפטרנו. החברה התייחסה לנוסעים בבוז ובציניות. בואו נקווה שלחברה המחליפה יהיו תקציבים והיא תדאג למסילות ולא רק לרווחיה".
גיא טיילור מלונדון כתב: "אני מרוצה אבל ספקן. עיקר הבעיה אינו הניהול הכושל של החברה כמו האתוס של 'לעשות כסף מניהול שירותים ציבוריים'".

חלום ההפרטה ושברו

ואכן, האתוס של עשיית רווחים מניהול שירותים ציבוריים מתגלה במקרים רבים מדי כמיתוס, יותר מאשר מציאות. כך היה בחברות החשמל וביטוחי הבריאות בארה"ב וכך קורה גם ברשת הרכבות הבריטית.
הרשת, הכוללת 36,800 קילומטר של מסילות ו-2,500 תחנות הופרטה ב-1996. חסכנות מופלגת של בעלי המניות שגברה לעיתים על צרכי תחזוקה ובטיחות מובהקים הובילה לשורה של תאונות קטלניות בסוף 1999, שגרמו למותם של יותר מ-60 בני אדם. בעקבות תאונות אלו והחקירות שגילו את נסיבות התרחשותן גדלו מאוד הוצאות התחזוקה והוגבלה מהירות הרכבות ברחבי המדינה.
אולם אשתקד קרסה חברת Railtrack שהיתה אחראית לאחזקת רשת המסילות ותחנות הנוסעים. תחתיה הוקמה חברה חדשה ללא מטרות רווח (מלכ"ר) - Network Rail, שהייתה התקווה הגדולה לשיפור שירות התחבורה המשמש מיליוני אנשים בממלכה. ממשלת בריטניה נאלצה לממן 500 מיליון דולר בעסקת הרכישה מחדש של שירות הרכבות שהיה בעבר בבעלותה, וגם לערוב לכיסוי החובות הישנים הנאמדים ב-11 מיליארד דולר. אך גם לאחר שנמצאו הכספים לכיסוי החובות, עדיין מכסה ענן של אי-ודאות גם את עתידה של החברה החדשה.
רשת "סקיי ניוז" הבריטית דיווחה השבוע כי Network Rail מבקשת סיוע שנתי של 1.6 מיליארד דולר ממשלת בריטניה בעשור הקרוב. החברה זקוקה לעוד כ-16 מיליארד דולר כדי לכסות את הפסדיה עד 2006. בנוסף על כך, יפוטרו 2,000 עובדים מתוך 14,000 עובדי החברה, זאת כדי לשפר את מצבה הכלכלי. כיאה לבריטים, ראשי הוועדים כבר הודיעו על כוונתם לשבות במחאה על הפיטורים הנרחבים.
גם התחזיות לשיפור השירות לוטות בערפל. רשות הרכבות הבריטית הביעה באחרונה ספק רב אם חברת Network Rail תצליח להפחית את שיעור האיחורים כפי שהתחייבה לעשות. החברה מתכוונת לעמוד ביעד זה ב-2009.

"תחרות זה שם המשחק"

מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, פרופ' בן ציון זילברפרב מאוניברסיטת בר-אילן, שכתב בשעתו ספר העוסק בהפרטת חברות אומר ל-ynet שהבעיות בהפרטת חברות בעולם בישראל נוצרו כאשר מונופולים ציבוריים הפכו למונופולים פרטיים.
"בעיני שם המשחק זה תחרות. הממשלה צריכה ליצור סביבה תחרותית ובענפים מונופוליסטים צריך להתמקד ביצירת תחרותיות באותם ענפים. למשל מחירי השיחות הבינלאומיות בישראל - אלה פחתו בשליש מאז נפתח השוק לתחרות".
לדברי פרופ' זילברפרב, "הבעיה בהפרטת שירותים ציבוריים זה שההיגיון של מפעיל פרטי הוא 'אני מספק מוצר למי שיכול לשלם ומי שלא יכול - לא מקבל'. זכיין פרטי תמיד ינסה למקסם את רווחיו. הבעיה היא שהרבה פעמים חייבים לספק שירותים, ג כאשר מפעיל פרטי לא היית עושה את זה משיקולי כדאיות. אז מתחילות הבעיות. אני לא בטוח שאם היינו מפריטים את כל התחבורה הציבורית בישראל, אז היו קווים ליישובים מרוחקים".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
הפרטה כושלת. הרכבת הבריטית
צילום: איי פי
צילום: משרד האוצר
נתניהו וגורדון בראון. עצות אחיתופל?
צילום: משרד האוצר
צילום: איי פי
בריטניה: 20 אחוז מהרכבות מאחרות
צילום: איי פי
צילום איי פי
תאונת רכבות בבריטניה. תוצאת ההפרטה?
צילום איי פי
מומלצים