יוסי אזולאי: דרכו של מוקדן 144 לצמרת
עד לפני שנתיים יוסי אזולאי עבד בשירות המודיעין של בזק, עכשיו עם אלבום ביכורים, לוק של מיליון דולר וחברים כמו שלומי שבת, משה דץ ודידי הררי - הוא בדרך לכבוש את הפסגה
גם אם השם יוסי אזולאי עדיין לא מצלצל לכם מוכר, את שירי אלבום הביכורים שלו בטוח שמעתם באחת מתחנות הרדיו. העיבוד החדש שלו לשירה של עפרה חזה "לאורך הים", שמשלב דגימות קול של הזמרת המנוחה, מצליח מאוד. גם "אל האור", "בוכה בלילות" ו"פינה בלב" זוכים להשמעות נאות.
בגיל 25, הצעיר מגבעת זאב שעבד עד לפני שנתיים במודיעין בזק 144, יושב בנינוחות על משבצת הסינדרלה המקומית התורנית עם קול של זהב, לוק של מיליון דולר וחוזה הקלטות לשלושה אלבומים בחברת הד-ארצי.
הקשר עם עפרה חזה
אזולאי מנגן על קלידים מאז שהוא זוכר את עצמו. אל קדמת הבמה נזרק בטעות אי שם בגיל 17 במסגרת הופעת סיום של כתה י"א. לאחר מכן השתתף בלהקת הנוער העירונית "מעורב ירושלמי". בצבא שרת בלהקת הבקו"ם, בה הכיר את חברתו לחיים טלי טבלוב, שמופיעה היום כזמרת ליווי של צביקה פיק, ואת המוזיקאי רן אביב, שאחראי ללא מעט לחנים באלבום ולקשר המוזיקלי המשמעותי ביותר של אזולאי - עם עפרה חזה.
"כשהשתחררנו מהצבא הקלטנו סקיצות באולפן של רן ובהרכב היתה ענבר אלגוב, האחיינית של עפרה, שחיפשה מקום שקט לעבוד בו על סקיצות לאלבום חדש והגיעה לרן. דרכו היא שמעה חומרים שלי ומאוד התחברה אליהם, נפגשנו כמה פעמים והיא רצתה לעזור. זה מאוד ריגש אותי, עפרה חזה היתה האשה הכי מדהימה בעולם, זה היה בתקופה האחרונה לחייה והקשר ביננו נגדע בשל הנסיבות. נשארתי חסר אונים, אולי כי נשענתי עליה ותליתי בקשר הרבה תקוות".
אזולאי, שגדל במשפחה מרוקאית ,התחבר דרך חזה לשורשים ("חזנות של בית כנסת ושירים מרוקאיים תמיד היו בבית"), למרות שקשה להגדיר אותו כשייך לז'אנר מסוים. "תמיד שואלים אותי אם אני הולך להיות אייל גולן הבא, אלי לוזון הבא או עמיר בניון הבא. אין לי כוונה לעשות משהו דומה ואני משתדל לעזוב את ההגדרות למי שצריך אותם", הוא אומר.
הקו של אזלאי גורם לכך ששדרי הרדיו מתקשים לקטלג אותו. "אני לא מספיק מזרחי בשביל המצעד המזרחי של רשת ג' ויותר מדי מזרחי בשביל המצעד הרגיל" - אבל בסך הכל, לאור ההשמעות שהוא זוכה להן, הוא יודע שאין לו יותר מדי מה להתלונן.
את הביצוע והעיבוד שלו לשיר "לאורך הים", שמופיע כרצועה האחרונה באלבום, הוא הקדיש לחזה. "זה קצת מצער אותי שהשיר הזה הפך להיי-לייט של האלבום, לא רציתי לעשות ממנו ביג דיל הוא הבייבי שלי והוא התחיל מתוך כוונה צנועה ומחוותית, מעולם לא התכוונתי שהוא יגדל להיות כזה", אמר אזולאי.
לכל אחד יש?
לאחר מותה של חזה ניסה אזולאי להתקדם בעזרת הקשר שיצרה עבורו עם הליקון. "אמרו לי שם שאני מוכשר, אבל שאין להם מה לעשות איתי כי אין לי כיוון מגובש. חשבתי בתמימות שתפקיד חברת התקליטים הוא לגלות אנשים מוכשרים ולעזור להם למצוא את הכיוון, לגבש ביחד חומרים. זו היתה תקופה שבה החלו לצוץ כל מיני זמרים יוצרים שהגיעו לחברות התקליטים עם אלבום מוכן. אני משער שלהשקיע במישהו כמוני באותה התקופה נראה חסר טעם", אומר אזולאי.
התקווה הגיעה כשאזולאי קיבל מלגה ללימודי מוזיקה באוניברסיטת ברקלי. "אם כבר לחלום, אז בגדול", הוא חשב ברגעים שבהם נדמה היה לו שבישראל זה כבר לא יקרה. אבל אז הפציע הדואט המשותף לשלומי שבת וליאור נרקיס "לכל אחד יש". אזולאי החליט לנסות ולפנות לשבת לעזרה. "אני לא טיפוס של מרפקים אבל חשבתי, 'אם הוא עוזר לזמרים צעירים, למה שלא יעזור לי'. דרך 144, ששם עבדתי, השגתי את הכתובת ושלחתי לו סקיצות. תוך ארבעה ימים הוא התקשר וקבענו להיפגש".
שבת פתח לאזולאי את הדלת לעולם שעליו חלם. זו היתה בדיוק התקופה בה גובשו חומרים לאלבום הדואטים של שבת והקול שהוא שמע על תקליטור הסקיצות שאזולאי שלח, הספיק לו כדי להבין שעם הזמר הזה הוא רוצה לשיר. "כשהוא התקשר רעדתי בכל הגוף, לילה לפני שנפגשנו לא יכולתי להירדם", מספר אזולאי.
לא מספיק מזרחי?
שבת ואזולאי שרו את "אמא" שהופיע באלבום הדואטים של שבת. השיר זכה להשמעות רבות בתוכנית הרדיו של דידי הררי ודרכו נולד קשר עם משה דץ, מי שהפך לימים למנהלו האישי של אזולאי ולמפיק אלבום הבכורה שלו. "דץ שמע את השיר ברדיו והתקשר לדידי. הוא אמר לי שלא עניין אותי איך אני נראה, איזה סוג בן אדם אני ואם יש לי אישיות מגעילה. הוא אמר שמה שהוא שמע הספיק לו והוא לא יכול היה לחשוב על זה שאני לא אעשה עם עצמי משהו", מספר אזולאי.
בעזרת דץ נחתם החוזה עם הד-ארצי ונאספו חומרים של כותבים בעלי שם כמו חמוטל בן-זאב, יואב גינאי, יוסי גיספן, ליאור פרחי ושמעון בוסקילה. את הקו שנוצר מגדיר אזולאי "מיינסטרים אתני עם סטיות מזרחה ומערבה". המילה "מיינסטרים" לא מפחידה אותו. "בעיני זה בוגר להודות בצורך ליצור לקהל, אתה צריך שתהיה לך אמירה, אבל להיות אטום ולכתוב רק לעצמך זה אגואיסטי".
מה שהעיב על הלידה המוצלחת של האלבום היתה אפיזודה לא פתורה עם הזמרת אישתר (אתי זך) אליה שלח אזולאי בתחילת הדרך סקיצות עם שיריו. אחד השירים היה העיבוד שלו עם דגימות הקול של עפרה חזה ל"לאורך הים". "נוצר ביננו קשר והיא אפילו דברה על שיתוף פעולה ופתאום גיליתי שהיא הקליטה עיבוד משלה שמבוסס על הרעיון שלי. הייתי בשוק, דץ היה על סף בכי. היינו בשוק. כיניתי את זה כדורסנות לשמה, שזמרת בסדר גודל בינלאומי עושה כזה דבר. איפה האתיקה אתי?". אנשיה של אישתר טענו בעבר בתגובה כי "רעיונות עפים באוויר ולאף אחד אין בעלות עליהם. אתי אוהבת מאוד את השיר וביצעה אותו עוד קודם לכן".
גם אם מדובר בסיפור מאכזב, האופק של אזולאי נראה מבטיח. הערב (ג')הוא יעלה על במת מועדון הבארבי בכפר סבא וב-23 בחודש הוא יופיע לראשונה בתל-אביב. "אני אוהב את הבמה, מבחינתי אני מוכן לגור עליה", הוא אומר ומוסיף, "אני שר בשביל לשמח".