שברולט תבוא מקוריאה
המותג שברולט, בעיקר סמל אמריקני מפורסם בכל העול עומד להמיר אצלנו את דתו. במקום מנועי 8V נקבל יחידות 1.4 קטנות, במקום משחתות ענק תהינה סופר-מיני...במקום אמריקני יבוא קוריאני
"מאז שיא המכירות של שברולט ב-95', בימי הקאווליר העליזים, ברור לי כי נתוני המכירות של המותג האמריקני נמצאים בירידה מתמדת, במקביל לירידה ברורה של כל מוצרי GM בישראל. ומכך אני לומד כי ההצלחה שלנו כאן, תלויה בעיקר במותג שברולט". כך מסביר לי יוחאי שנער, מנהל מותגי מכוניות פרטיות של ג'נרל מוטורס בארץ.
בעצם, הוא מספר לי כי השמחה הגדולה במחנה UMI, קשורה בעיקר לדגמים חדשים, שיאפשרו להתמודד בפלחי שוק חשובים. איך? למשל מכירה של 6,000 מכוניות חדשות בשנה כבר בתחילת הדרך, אולי אפילו יותר בהמשך.
ואת מה הוא מתכנן למכור במספרים עליהם יכול היה רק לחלום כרגע? ובכן, המכוניות שמבטיחות להרים את המורל בבית היבואן עונות אמנם לשם "שברולט", אבל כדי לדייק צריך לומר "שברולט קוריאה". ואם להיות מדויקים עד הסוף, מדובר בלא פחות ולא יותר ממכוניות דייהו קוריאניות, עם תווית אחרת.
בעבר נמכרו המכוניות האלה אצלנו כדייהו קאלוס, דייהו נובירה, אוונדה וטאקומה. בעולם היה מי ששמע את הכינויים האמורים בהקשר גם ליצרנים כמו סוזוקי, פונטיאק ואף ביואיק. אבל כאן ואצלנו, רק שברולט.
שברולט קוריאה?
אם לא עקבתם אחרי הפרקים הקודמים ברומן, הרי תקציר. שברולט קוריאה "רבת ההילה" היא בעצם יצרן רכב שהכרנו בעבר תחת השם דייהו. זה שזכה כאן להצלחה לא מבוטלת בשנות ה-90 עם דגמים כמו רייסר ולאנוס.
אלא שדייהו נקלעה למשבר קשה ומתוקשר, ונרכשה בסוף משא ומתן ארוך, מייגע ורב-תפניות, על-ידי ג'נרל מוטורס האמריקנית. זו העבירה את הזיכיון לייבוא מכוניות דייהו ל-UMI (עליה יש ל-GM בעלות חלקית), לאחר מאבק משפטי עם היבואן הקודם - טלקאר.
וכך, לאחר כשנתיים בהן לא יובאה למעשה דייהו ארצה, היא חוזרת. אלא שהיא מגיעה עכשיו עם פנים חדשות ושם שונה. ולמה שברולט? כדי להעניק לה דימוי טוב מבעבר. ואגב, מהלך מעין זה תואם את מדיניות GM, לפיה דייהו משמשת כיצרן בקבלנות, שמכוניותיו נמכרות בכל אזור תחת שמות מותג שונים. אך רק בנוגע למכוניות חדשות, כי בניגוד לכך, בכל הנוגע לשירות שיוענק למכוניות דייהו ישנות, בינתיים הוא תחת אחריות טלקאר.
היבואן החדש
ואיך מתכנן היבואן החדש להטמיע את המסר והשמות החדשים? בעזרת הדגשת העובדה כי מדובר בקו מוצרים שעבר רענון משמעותי, וכי כל המכוניות שמגיעות הנה מעתה, לא נמכרו כאן בעבר. מוכנים לבלגאן? אז ככה - שברולט אביאו (דייהו קאלוס, מחליפת הלאנוס) לא נחתה כאן מעולם, וכך גם האופטרה (דייהו נובירה חדשה, שהחליפה את קודמתה) והאפיקה (דייהו מגנוס שיירשה את הדייהו לגנזה). וגם הויואנט, מיניוואן קומפקטי ומודרני, שהיה כאן אמנם תחת השם טאקומה, אך לא שווק.
ב-UMI, ולמרות העובדה שמדובר למעשה בדייהו עם תג אחר, מבטיחים להתמקד במסרים שידגישו את איכויות הדגמים האמורים, יחד עם ערכים יוקרתיים של שברולט. בוודאי שלא יזכירו כי מדובר ברכב זול יחסית. אולם מאחורי ההצהרות היומרניות, ברור להם כמובן כי הציבור אינו טיפש, וכי תג המחיר יהיה הפרט החשוב ביותר. כה ברור, עד כי ממש ברגעי ההשקה נערכו שינויי מחיר אחרונים. כל-כך מובן, עד כי מרבית המכוניות יוצאות לדרך ב"מחיר היכרות" שימשך לפחות חודשיים נוספים, כולל מבצעי הטבות.
אביאו (קאלוס)
המכונית הבסיסית ביותר בהיצע היא אביאו כאמור, הנעה בין מידות סופר-מיני בגרסת חמש דלתות, למשפחתית קטנה דוגמת יונדאי אקסנט בגרסת סדאן. זו מגיעה לא רק בשתי גרסאות מרכב, אלא גם עם שני מנועים בנפח 1.4 ליטר. אלה, הדומים בבסיס למצויים באופל קורסה, מגיעים בגרסת שמונה שסתומים עם 83 כ"ס (בידנית), או 16 שסתומים ו-94 כ"ס (באוטומטית). האחרונות יגיעו עם תפעול חשמלי לחלונות, לנעילה ולמראת ימין, כמו-גם מערכת שמע המותקנת בארץ, זוג כריות אוויר ו-ABS. גרסאות ידניות הן נטולות ABS ובעלות זוג חלונות חשמליים בלבד. ההבדל במחיר גדול (מדי?), ועומד על 14,000 שקלים בין ידני לאוטומט. זה מתחיל ב-79,900 שקלים, ומגיע ל-96,700 בגרסת סדאן אוטומט.
אופטרה (נובירה)
קצת גבוה יותר תוצע האופטרה, המיועדת לתקוף חזיתית את שוק המשפחתיות "אלף-שש-מאות-אוטומט" המקומי. וכאן יכולה לצוץ בעיה נוספת, בהתחשב בכך שגרסאות ה-1.6 ליטר (109 כ"ס) עדיין אינן מיוצרות וניתן יהיה לרכוש אותן רק החל מאוקטובר במחיר של 109,900 שקלים. אבל רק אז.
מה עושים בינתיים? מסתפקים במה שיש. ומה שיש זה רק מנוע 1.8 ליטר עם 122 כ"ס. אבל, כאן המחיר 115,900 שקלים, ב-6,000 שקלים יקר יותר. יש לציין כי ב-UMI הבינו את הבעיה, ונקטו בצעד מתבקש, תחת השם "מבצע הכרות". האופטרה 1.8 תוצע בינתיים במחיר של גרסת ה-1.6 העתידית, הכוללת אגב ABS, זוג כריות אוויר ואבזור חשמלי מקובל, כולל מערכת שמע.
ויואנט (טאקומה), אפיקה (מגנוס)
המיניוואן הקומפקטי בולט במיוחד בהיצע, למרות שאינו מוכר לרבים. בזכות תג-מחיר זול משמעותית מהמתחרים - רנו סניק, אופל זפירה, סיטרואן פיקאסו, פיאט מולטיפלה – הוא בהחלט יכול להצליח. זאת, בנוסף ליחידת מנוע גדולת נפח יחסית (2.0 ליטר, 121 כ"ס), המשודכת לתיבת הילוכים אוטומטית בלבד. המחיר - 121,900 שקלים.
בקצה הסקאלה, הן מבחינת מחיר והן גודל, ממוקמת האפיקה. זו אמורה להתחרות במשפחתיות גדולות מיפן ואירופה, עם רמת אבזור גבוהה ותג מחיר נמוך. גם כאן בוחר היבואן ב"מחיר חדירה" אטרקטיבי יחסית של 129,900 שקלים. זה אמנם מחיר נמוך ומעניין, שיכול להעניק למכונית סיכוי מסוים בקטגוריה מהלוהטות ביותר, עם מבחר עצום של מכוניות מצוינות. ללא ספק, מחיר טוב יותר מ-134,900 השקלים המיועדים.
ומה הם חושבים?
ב-UMI מניחים כי לאביאו ולאופטרה סיכויי הצלחה גדולים יחסית. ולמרות שתגי המחיר אינם מבטיחים זאת מייד, הם מאפשרים ליבואן נציגות נדרשת בציי רכב, הזוכים בכל מקרה להנחות מפליגות לעומת המחיר הרשמי. וכמה ימכרו שם לדעתם? במקרה של האביאו למשל, למעלה ממחצית מסך המכירות הכללי.
אלא שלמרות שמחה על כניסה אפשרית לציי רכב, המציאות המקומית בהחלט מאיימת. צריך לזכור כי דייהו נאלצה מאז ומעולם להתמודד בעיקר עם יונדאי. וכל הסימנים מראים שמבחינה זו, דבר לא ישתנה למרות החלפת הסמל והשם.
כך למשל גרסת חמש הדלתות של האביאו יקרה מיונדאי גטס (91,000 שקלים) המצליחה. מחיר גרסת הסדאן דומה לזה של יונדאי אקסנט (99,000 שקלים) הפופולרית. ואילו מחיר האופטרה, זהה לזה של יונדאי אלנטרה (110,000 שקלים). אלא שכמו תמיד, יונדאי היא מותג מבוסס ומוכר הרבה יותר, ונהנה ממוניטין גבוה משמעותית מזה של דייהו. ולכן, לא ברור אם מחירים אלה מספיק מפתים כדי לנגוס מהותית בהצלחת המתחרה בשוק הפרטי.
וכאילו זה אינו מספיק, יונדאי מקושרת זה שנים לציי הרכב, כפי שהוכיחה הגטס באופן מיוחד, והאקסנט/לנטרה לפניה. לטענת גורמים בענף, יבואן יונדאי פשוט מציע מחיר שאי אפשר להתמודד עמו. זאת אומרת, תג מחיר מאד-מאד נמוך, הרבה יותר מכפי שאתם מסוגלים לתאר.
אלא שב-UMI, כך נראה במועד השקה לפחות, רוצים להשאיר את הצרות לרגע בו היה צורך להתמודד עמן. בינתיים הם מעדיפים – ובצדק גמור – ליהנות מהרגע. ולכן לא קשה היה לשחרר מהם הצהרה מסכמת, פילוסופית משהו - "אנחנו לא רוצים להוביל את פלחי השוק השונים, אלא פשוט מעונינים לנגוס נתח בריא. מבחינתנו גם זה יספק ויחשב כהצלחה".