כן לטלפון, לא לאינטרנט
בזק הפסיקה לעדכן את אתר 144 באינטרנט אך "שכחה" להודיע על כך לגולשים. האתר לא התעדכן בחודשים האחרונים וכתוצאה מכך, מספרי הטלפון המתקבלים בו עלולים להיות שגויים
אתר האינטרנט 144 של בזק לא התעדכן בחודשים האחרונים. בזק אינה מגלה את פרק הזמן המדויק של חוסר העדכון אך בדיקות שקיימנו באתר העלו את החשד כי מדובר בחצי שנה ומעלה. כתוצאה מחוסר העדכניות, גולשים שמחפשים מידע באתר עלולים לקבל מספרי טלפון שגויים ובלית ברירה - לפנות למוקד הטלפוני בתשלום.
"אנשי הפיקוח במוקד הטלפוני של 144 טוענים כי זה מספר חודשים האתר אינו מתעדכן", התלונן גולש בהודעת דואר אלקטרוני ששלח ל-ynet. "כאשר ביררתי באתר האינטרנט של בזק את מספר שירות התעסוקה בתל אביב קיבלתי מספר שאיננו פועל", כותב גולש אחר שפנה באימייל האדום, "התקשרתי למוקד הטלפוני והמוקדנית אמרה לי שבזק לא מעדכנת את אתר האינטרנט שלה במודע. למה? ולמה הם לא מיידעים את הציבור על כך?"
חיפוש באתר 144 אחר מספר טלפון וכתובת שעודכנו כבר למעלה מחצי שנה העלה כי התלונות מוצדקות. המספר לא נמצא באתר אך אותר ונמסר לנו תוך שניות מעטות על ידי המוקדנית בשירות מודיעין 144 הטלפוני. בתשובה לשאלתנו ענתה לנו אתמול (א') מוקדנית 144 בשם ענת כי "הבינה שמאגר הנתונים של האתר 'נסגר'".
הערה שמופיעה באתר 144 מציינת כי "המידע באתר מתעדכן מעת לעת ולא באופן רציף" ומפנה את הפונים למוקד הטלפוני. עם זאת, קיים הבדל תהומי בין אתר שמתעדכן מעת לעת לאתר 144 הנוכחי, שאינו מתעדכן כלל. חוסר עדכניות באינטרנט הוא חטא חמור, אף יותר מחוסר נוכחות מקוונת. אם בזק מציעה שירות מקוון לציבור, ראוי לו להיות עדכני או לא להיות בכלל.
מצב הדמדומים הנוכחי לא עושה טוב לבזק ובוודאי לא לגולשים, שמבזבזים זמן אינטרנט יקר על חיפוש מספרים לא מעודכנים, רק כדי לפנות למוקד הטלפוני.
תגובת בזק
מבזק נמסר: "אתר האינטרנט של שרות 144 עובר בימים אלה שדרוג. לאחרונה נערך ניסוי ממנו הופקו לקחים רבים לקראת העלאתו לאוויר של אתר שיהיה חדשני וידידותי למשתמש. לצערנו, האתר הניסיוני שהיה פעיל עד כה, התבסס על טכנולוגיה קודמת שאינה מאפשרת עדכונים שוטפים ובשל כך לא עבר האתר עדכון בתקופה האחרונה.
"האתר החדש יכלול שיפורים רבים - הן באופן השימוש עבור הלקוחות, הן שיפורים טכנולוגיים, והן הגנות על האתר לנוכח גניבות רבות של מידע מצד אתרים פיראטיים. ראויה להדגשה העובדה כי לקוחות המחייגים לשרות 144 ומבקשים מספר חדש (שאינו מופיע במדריך הטלפון או באתר האינטרנט) אינם מחויבים בתשלום והשירות ניתן להם חינם". מבזק לא נמסר מתי צפוי לעלות האתר המחודש.
הנה ההערות שלנו לתגובה: "התקופה האחרונה"? הרי מדובר בחודשים ארוכים - יש גבול למתיחת המושג "לאחרונה" והוא נחצה בכמה חודשים טובים. שירות 144 אמנם ניתן חינם באינטרנט אך עולה לגולשים - ברוחב פס, בזמן, בתשלום לספק האינטרנט. ראוי להתחשב בשיקולים האלה ולהתייחס לגולשים כאזרחי שווי זכויות. כל עוד החליטה בזק לספק שירות "חינם" באינטרנט, היא אינה יכולה להתייחס אליו בדומה לספר טלפונים, לא מקוון ולא עדכני. יחד עם זאת, המדיניות לא לחייב את הפונים למוקד הטלפוני עבור מספרים שאינם מופיעים באתר האינטרנט, בדומה לספר הטלפונים, היא ראויה ומבורכת.