החלק הראשון של גדר ההפרדה יהיה מוכן במועד
מדובר בקטע של 159 ק"מ, רובו בין סאלם לאלקנה, והיתר באיזור עוטף ירושלים, שיהיה מוכן עד ה-31 בחודש. במערכת הביטחון כבר מתכננים את הטקס הרשמי של העברת הגדר לידי מערכת הביטחון
עומדים בזמנים: החלק הראשון של גדר ההפרדה יהיה מוכן לשימוש צה"ל בדיוק בזמן שעליו התחייבו ראשי משרד הביטחון – 31 ביולי 2003. מדובר בקטע שבין הכפר סאלם ממזרח למגידו ובין ההתנחלות אלקנה בדרום השרון, וכן 20 קילומטרים של גדר מצפון ומדרום לירושלים.
אורכו המלא של הקטע הראשון, המכונה במערכת הביטחון, "דרך אחרת – א", יהיה 159 קילומטרים, מהם 138 ק"מ בין סאלם לאלקנה, ועוד 21 קילומטרים באיזור המכונה "עוטף ירושלים", מצפון לבירה ומדרומה (הגדר ממזרח לירושלים תיבנה במסגרת הקטע השלישי של גדר ההפרדה, ככל הנראה במהלך השנה הקרובה).
כמה ימים לאחר סיום העבודות, ב-5 באוגוסט, יתקיים טקס ההעברה הרשמי של "מכשול התפר" ממשרד הביטחון לצה"ל, בהשתתפות שר הביטחון, שאול מופז, מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון ומפקדי צה"ל בראשות הרמטכ"ל, משה (בוגי) יעלון. הסיבה לדחיית הטקס בחמישה ימים לאחר המועד המתוכנן נעוצה בלוחות הזמנים של המשתתפים השונים.
כבר היום מפעיל צה"ל באופן מבצעי את מרבית קטעי גדר ההפרדה, לאחר שכל קטע שהושלם הועבר מיד לצבא.
בימים אלה כבר עומד על תילו כל הקטע הראשון של גדר ההפרדה ואמצעי החישה האלקטרוניים התומכים בגדר כבר פועלים, זאת, למעט שלושה קטעים קצרים: באיזור היישוב שערי תקוה בשרון, שם לא הסתיימה בנייתו של קטע באורך שני קילומטרים, בשל התנגדויות של התושבים והעתקת תוואי הגדר. את סוללת העפר הענקית עם הכביש וקורת הבטון תחליף באופן זמני גדר תיל זמנית, אולם גם עליה יותקנו אמצעי החישה.
בנייתו של קטע נוסף, באורך 900 מטרים, באיזור עטרות, מצפון לירושלים, צפויה להסתיים בזמן. לדברי אחד מראשי הפרויקט, "העבודות באיזור מתנהלות תוך כדי לחימה. זורקים עלינו בקבוקי תבערה ואבנים, ובלילות מפרקים וגונבים את כל מה שבונים ביום, אבל אנחנו לא מוותרים, והקטע יסתיים בזמן".
הקטע השלישי, באיזור קבר רחל, צפוי להיבנות מחומת בטון גבוהה, שתקיף את הקבר. התוכנית נדחתה והתעכבה במשך חודשים בשל התנגדויות ומאבקים של תושבי האיזור, אולם לפני כשבועיים אישר שר הביטחון מופז את התוכנית, וכעת ממתינים מקימי החומה לאישור נוסף של ראש הממשלה.
"העבודה הואצה"
עד סוף חודש יולי צפויות להסתיים גם מרבית עבודות התשתית, וסלילת כבישי הסיור שישרתו את הכוחות באיזור הגדר. עד לאותו מועד יושלמו כבישים באורך של 125 קילומטרים, בסך הכל, ואילו הכבישים הנוספים, באורך של כ-34 קילומרטים, יושלמו במהלך חודש אוגוסט.
לדברי גורם ביטחוני בכיר, המכשול שלם גם ללא סלילת הכביש, ולכלי הרכב של צה"ל אין בעיה לנוע על דרכי עפר סלולות. לדבריו, במהלך הקמת המכשול איבדו הקבלנים כ-60 ימי עבודה מעבר לצפוי, בשל החורף הגשום במיוחד שפקד את ישראל, ולפיכך הואצה העבודה בימים האחרונים, כדי שהפרויקט יסתיים בזמן.