האם לקום בפני המורים?
ויכוח לוהט התנהל היום בין הורים, מורים ותלמידים בשאלת ההצעה החדשה של משרד החינוך, לחייב את התלמידים לקום עם כניסת המורים לכיתות. במשרד החינוך סבורים שזה חשוב, ויש גם תלמידים התומכים בכך. דווקא אנשי המקצוע משוכנעים הרבה פחות
סערה רבתי היום (ג') במערכת החינוך בעקבות הצעת משרד החינוך לחייב תלמידים לקום עם כניסת המורים לכיתות. מורים, הורים ותלמידים פתחו בויכוח לוהט בנושא - בין היתר מעל דפי התגובות של ynet. במשרד החינוך מתעקשים שמדובר במהלך חשוב. והדעות? לכאן ולכאן.
"זה רעיון לא חכם לעסוק בשולי ובחיצוני ולא במהות", טוען ד"ר נמרוד אלוני, מרצה לפילוסופיה של החינוך בסמינר הקיבוצים. "חינוך של אמת צריך לגעת במהות ולא בסמלים".
מנהגים כמו קבלת המורה בעמידה, טוען אלוני, קיימים בחברות טוטליטריות, בין אם מדובר בקומוניזם של השמאל או בפאשיזם של הימין. "זה לא עושה את הפרטים או את החברה לתרבותית יותר ובטח שלא דמוקרטית יותר. מי שרוצה שהנוער בישראל יהיה יותר מנומס ויפתח יכולות חשיבה - זה בא מתרבות פנימית".
האחריות, טוען אלוני, נופלת על המבוגרים: "על ההורים, החברה ולא פחות מזה הפוליטיקאים שצריכים לשדר רספקט בסיסי לתרבות ועל המורה שעליו להקרין נועם הליכות ועושר תרבותי. לצערי, במקום לקדם אותנו זה מחזיר אותנו לעולם השלישי", הוא אומר.
"זה הוקוס פוקוס"
שירין גבאי, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצי, כלל לא משוכנעת שקימה בפני המורים תשפר את מעמדם הרעוע. "זה עלול ליצור דיסטנס בין התלמידים למורים - וגם דאחקות. זה צריך להיעשות בשיתוף עם התלמידים. בכיתה ד' היתה לי מורה שהתעקשה שנעמוד - ולא ממש כיבדנו אותה. בכלל, זה די לא מתאים לתקופה".
פרופ' אורית איכילוב, מבית הספר לחינוך באוניברסיטת ת"א אומרת כי מעמד המורה הוא בעייתי: "זאת נקודת התורפה של מערכת החינוך. הפתרונות של משרד החינוך זה הרבה פעמים פתרונות של 'הוקוס פוקוס', ומבחינת התלמידים זה יכול פשוט לעורר גיחוך. מתי בחברה שלנו מביעים כבוד למישהו על ידי קימה? זה מאוד זר, וודאי לא ישנה את מעמד המורה. צריך ליצור בבית הספר תרבות של כבוד הדדי והתחשבות".
לביאה, תלמידה עולה לכיתה י"א, דווקא תומכת ברעיון: "אני בעד, כי אני חושבת שאצלנו בבית ספר התלמידים מתייחסים מתיחסים בזלזול למורים. בכיתה יש הרבה תלמידים ש'לא שמים' על המורים וזה לא בסדר - אבל זה גם נראה לי חינוך מהבית. דווקא אבא שלי זוכר את כל הדברים שהוא למד בעל פה".
אופיר הכהן מת"א, העולה לכיתה ט' סבורה: "תלבושת אחידה זה עוד בסדר, אבל לקום לפני מורה זה הגזמה. המורה הוא בן אדם ולא צריך להשפיל את התלמיד. יש מורים שאני מכבדת גם ככה - וזה לא יגרום לי לכבד מורים שלא".
אבל יש מי שעבורו לצעד הזה יש משמעות. מורה ממרכז הארץ אומרת ל-ynet: "לקום כשהמורה נכנס לכיתה - זה בטח לא טיפול לעומק בבעיית סמכויות המורה. כדי לשנות משהו באמת, על התלמידים לעבוד תהליך הפנמה של כבוד בין בני אדם. מהניסיון שלי, תלמידים שיש להם בעיות בקבלת מרות ומשמעת ימשיכו לעשות בעיות. בתחילת השיעור, אם נחייב אותם לעמוד - הם אולי יעמדו, אבל בהמשך השיעור הם עדיין יעשו בעיות".
סוף שעת האפס
שרת החינוך, לימור לבנת, סקרה היום בפני ועדת החינוך של הכנסת את מוכנות מערכת החינוך בישראל.
בין היתר, סיפרה לבנת כי תבוטל שעת האפס, תיקבע תלבושת אחידה, תוקם סיירת מיוחדת שתבדוק כי הורים אינם משלמים "תשלומי הורים" מוגזמים, יימשך פרוייקט השאלת ספרי לימוד ורכישה מרוכזת, לאחר שהשלטון המקומי תרם 25 מיליון שקל לטובת העניין, תמשך הפעלת מועדי ב' וחורף בבגרויות במקצועות המתמטיקה ואנגלית וכן לימודים בסמסטר קיץ. כמו כן, סיפרה לבנת כי כל תלמיד המתחיל את לימודיו בכיתה א' יצטרך להביא אישור כי עיניו נבדקו.
מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, התייחסה בתום הדיון לעניין המשמעת בבתי הספר ואמרה: "בשנים האחרונות חלה נסיגה במערכת החינוך בכל הקשור למשמעת וסדר, והיטשטשו הגבולות של מה מותר ומה אסור. אנחנו רוצים להכניס אווירה אחרת ולקבוע מה הם הגבולות".
שר החינוך לשעבר, חכ" יוסי שריד, תקף את התוכנית של משרד החינוך, ואמר בוועדה: "מדובר בגינונים שנועדו להסוות את הקיצוצים. מסתירים קיצוצים, אז ממציאים כל מיני דברים. אני לא בטוח שיש מקום לנוסטלגיה. אני לא בטוח שצריך את העניין הזה של הקימה, כדי לכבד את המורה. אוי למורה שזקוק לקימה כדי שיכבדו אותו. במערכת החינוך מעדיפים לטפל בטפל ולא בעיקר".