תלמידים, מי היה יצחק רבין?
במשרד החינוך מודאגים מבורות התלמידים בנושאי מורשת, ציונות ודמוקרטיה. הפתרון שגיבשה שרת החינוך, לימור לבנת: תלמידי חטיבות הביניים ילמדו בשעות חינוך 100 מושגי יסוד וייבחנו עליהם
שרת החינוך, לימור לבנת, הציגה היום (ד') תוכנית חדשה, במסגרתה ילמדו תלמידי חטיבות הביניים מאה מושגים בסיסיים במורשת, ציונות ודמוקרטיה. התלמידים ילמדו בשיעורי החינוך בין השאר מי היה יצחק רבין, מהי קריאת שמע, מהו חוק השבות ומה זה סטטוס קוו. לאחר מכן ייבחנו התלמידים.
תוכנית נולדה בעקבות ממצאים שהצביעו על כך שתלמידים אינם מכירים מושגים בסיסיים היסטוריה של הציונות והדמוקרטיה. יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, פרופ' יעקב כץ, ואנשי מקצוע נוספים ליקטו מאה מושגים בסיסים שאותם ילמדו התלמידים במסגרת שיעורי החינוך ואף ייבחנו עליהם.
פרופ' כץ אמר: "הבנו שאי אפשר להבליג יותר על כך שהתלמידים לא יודעים מושגים בסיסיים, הם לא ידעו את מילות ההימנון, מיהו ז'בוטינסקי ומי זה הרצל. זה עלבון בשבילנו להיות במצב כזה. זו בושה שלא יודעים את המושגים הבסיסיים. ילדים בעולם יודעים יותר טוב מילדים ישראלים את המורשת שלהם. בדקנו היכן היו חורי הידע והוצאנו חוברת במהדורה ניסיונית".
לימוד בצורה חווייתית
המושגים בחוברת מחולקים לשלושה תחומים: מורשת, כולל מושגים כגון הלוח העברי, חודשי השנה, שבת, קידוש, הבדלה, חגי ישראל, ברית מילה, חופה ועוד. תלמידים ערבים ילמדו מושגים הקשורים לדתם.
התחום השני, ציונות, כולל מושגים כגון: בנימין זאב הרצל, יצחק רבין, מנחם בגין, הברון רוטשילד, העליות, אוניית אגוז, עליות עזרא ונחמיה, ארגוני האצ"ל הלח"י ההגנה והפלמ"ח ומושגים על מלחמות ישראל צורות התיישבות, משפט אייכמן, כ"ט בנובמבר ועוד. תחום הדמורקטיה כולל מושגים כגון: מגילת העצמאות, זכויות האדם, בג"ץ, דגל, הימנון וסמל המדינה.
במשרד החינוך מבטיחים כי לימוד המושגים יעשה גם בצורה חווייתית על ידי סיורים ותערוכות. השרה לבנת: "זאת מהדורה נסיונית, נראה לי שנקבל גם ביקורת ויהיו עוד שינויים. מה שחשוב שהתלמיד יכול להיות שייך ולהבין מושגים ואת משמעותם".