בג"ץ: מדוע ילדים מוגבלים הולכים לחינוך המיוחד?
מאות ילדים הלוקים בתסמונת דאון או אוטיזם למדו אשתקד במוסדות חינוך רגילים, אך השנה הוחזרו למוסדות לחינוך מיוחד. מדובר בילדים שמוטב שיגדלו בסביבה רגילה כתנאי לעצמאותם לאחר שיתבגרו. בג"ץ דן בעתירה ודרש הסברים
בג"ץ הורה היום (יום ה') לפרקליטות המדינה להשלים תוך עשרה ימים בדיקה של שרשרת מקרים בהם שובצו ילדים מוגבלים במוסדות לחינוך מיוחד. זאת לאחר שבשנה שעברה למדו הילדים בבתי ספר רגילים.
השנה הוחלט על קיצוץ בסיוע להם ולכן נאלצו לחזור למסגרת החינוך המיוחד. בנוסף, הורו שלושת שופטי בג"ץ דליה דורנר, אשר גרוניס ואסתר חיות - לשרת החינוך, לימור לבנת, ולשר האוצר, בנימין נתניהו, למסור את עמדתם בסוגיה.
הדיון בבג"ץ התקיים בעקבות עתירת "בזכות", המרכז לזכויות אדם של בעלי מוגבלויות, ושל עמותת ית"ד, ילדי תסמונת דאון. בעתירות שהוגשו נזכרו תשעה ילדים - בעלי תסמונות הגובלות באוטיזם (PDD), אוטיזם ותסמונת דאון. הילדים שולבו בשנה שעברה בחינוך הרגיל ואילו השנה צומצם או בוטל מימון הסייעות שהעניק משרד החינוך.
משמעות ההחלטה היא החזרה של הילדים לחינוך המיוחד, אלא אם יבחרו ההורים לממן את הסיוע מכיסם. עוד נטען בעתירה כי שרי החינוך והאוצר לא קבעו מסגרת תקציבית להפעלת תכנית שילוב לילדים בעלי מוגבלויות במסגרת החינוך הרגיל, כפי שקובע התיקון לחוק החינוך המיוחד. "זכותו של ילד ללמוד במסגרת נורמטיבית", נכתב בעתירת בזכות, "כיתה רגילה בה לומדים ילדים רגילים - היא חלק מזכותו של אדם עם מוגבלות לחיות בקהילה ולהשתתף בפעילויות הנערכות בה באופן שיוויוני".
"בעלי תסמונת דאון מתאימים למסגרת רגילה"
העתירה מצביעה על ליקויים בעמדת משרד החינוך: שעה שתלמיד בחינוך המיוחד זוכה לתמיכה שנתית ממוצעת בגובה 40 אלף שקל, תלמיד בעל צרכים מיוחדים שהולך לבית ספר רגיל - מקבל תמיכה של כחמשת אלפים שקל בלבד. רכזת השילוב בעמותת ית"ד, אילאיל לדר, אמרה לאחר הדיון בבג"ץ כי העתירה מתייחסת לכמה מאות תלמידים בישראל: "תשעים אחוז מהילדים הלוקים בתסמונת דאון יכולים להשתלב בחינוך הרגיל, וכיום רק שמונה אחוזים משולבים בפועל".
מדברי לדר עולה, כי שילוב הילדים המוגבלים בחברת ילדים רגילים תורם להתפתחותם ולעצמאותם כבוגרים. "ללא השילוב שעליו אנו מדברים בתקופת הילדות, הם הופכים למעשה לבוגרים הנזקקים למסגרות נפרדות לשארית חייהם. מדובר במוסדות ובהוסטלים, שיעלו בעתיד ביוקר למדינה", טענה.
עו"ד תרצה ליבוביץ' מעמותת "בזכות" הדגישה את עמדת בג"ץ, כפי שהתבטאה בדבריה של השופטת דליה דורנר, לפיה העתירות נוגעות למדיניות משרד החינוך ולא לעלות התכנית. "אם הילדים האלה לא יקבלו סיוע לשילובם בחינוך הרגיל, הם יועברו לחינוך המיוחד ושם יקבלו סיוע גדול יותר", אמרה.