מפקד חיל האוויר הישעה את הטייסים הסרבנים
הטייסים הפעילים שחתמו על מכתב הסרבנות החדש יוזמנו לשיחה עם מפקדיהם ולאחריה יוחלט האם יושעו לצמיתות. מופז: "מדובר בסרבנות פוליטית"
מפקד חיל האוויר, האלוף דן חלוץ, הורה היום (ה') להשעות מטיסות את הטייסים בשירות פעיל, שחתמו על העצומה לסרב לפעול בשטחים.
מצה"ל נמסר כי כל אחד מהטייסים ייפגש עם מפקד הבסיס שלו, ישמיע את דברו ואחר כך יוחלט על המשך דרכו. בחיל האוויר מעריכים כי לאחר השיחה יופסקו טיסותיהם של החותמים על המכתב באופן קבוע, והם אף יורחקו מהחיל, אם לא יחזרו בהם.
עוד בפרשת הטייסים הסרבנים:
- מכתב הסירוב: לא נתקוף בשטחים.
- שרים קוראים להדיח הטייסים הסרבנים.
- פרשנות מאת עפר שלח: זה לא ייעצר כאן.
על המכתב ששוגר למפקד חיל האוויר, האלוף דן חלוץ, חתומים 27 טייסים, מרביתם טייסי עבר וכ-10 אנשי צוות אוויר פעילים. בצה"ל ובמערכת הביטחון החלו להתייחס למכתב כאל סממן של סרבנות פוליטית, הגדרה שעלולה לגרור תגובה חריפה.
שר הביטחון, שאול מופז, הגיב הלילה על המכתב ואמר כי מדובר ב"אמירה פוליטית. סרבנות פוליטית. ואין לה כל קשר למוסר. בעיני לסכל פיגוע שעלולים להירצח בו עשרות אנשים, ילדים – זה מוסרי. להתחבט, להתלבט, כפי שאנחנו עושים מדי יום כשמקבלים החלטות קשות זהו אקט מוסרי".
מופז הוסיף כי "מצער מאוד שבימים של לחימה כשכולנו מנסים להגן על בתינו, מוצאים לנכון כותבי המכתב לעשות שימוש בדרגותיהם ובמדי צה"ל כדי להשמיע אמירות פוליטיות. נוכחות צה"ל בשטחים אליה הכותבים מכוונים את חיציהם, צריכה להיות נדונה רק במישור הפוליטי במסגרת השיח הציבורי. לא במגרש של לבושי המדים, בטח לא באמצעות סרבנות", דברי מופז.
גם מפקד חיל האוויר, האלוף דן חלוץ, התייחס למכתב ואמר לערוץ 10 בתגובה כי "זו סרבנות פוליטית. סרבנות פוליטית היא אבי אבות הסכנה לעם הזה".
האם יועמדו לדין?
כמה מאנשי חיל האוויר ששוחחו עם ynet העריכו כי ההדחה מטיסה בחיל האוויר והרחקה מהחיל, ייתפסו כעונש חמור. לדברי חלק מהטייסים, מי שחתם ויורחק ייתפס בעיני מרבית חבריו בחיל כמי שהעדיף את האינטרס הפוליטי, על החובה שלו כקצין מילואים וכטייס. "הם יישארו מיעוט, בדיוק כמו 500 הקצינים והלוחמים שחתמו על מכתב הסרבנים הקודם", אמרו בחיל.
טייסי מילואים העריכו שלא ניתן יהיה להעמיד לדין את הטייסים שחתמו, משום שכל יום מילואים שלהם נעשה בהתנדבות ובתיאום פרטני. טייסי המילואים אף ציינו כי משימות ההתנקשות המרכזיות מבוצעות בדרך כלל על ידי טייסים בשירות סדיר, משום שמדובר במשימות המצריכות הכנה מוקדמת.
"ברור שהמטרה של האנשים האלה היתה שידור מסרים פוליטיים. אין שום בעיה לכל טייס בחיל האוויר להפסיק את הטיסות שלו בכל זמן שיחפוץ. הטיסה בחיל האוויר היא בהתנדבות", אמר ל-ynet טייס בחיל האוויר, המשרת בטייסת מסוקי קרב.
הטייס אף מתח ביקורת על החלטת החותמים להופיע בתקשורת כשהם לבושים סרבלי טיסה. "הם יכולים להפגין כאזרחים ולכתוב מכתבים, אבל למה ללבוש סרבל של חיל האוויר? מרביתם בכלל לא משתתפים בפעילות של סיכול ממוקד.
ומה נעשה במלחמה מול מדינת אויב? גם אז יוכל כל טייס לבחור משימה שנראית לו? הרי גם תקיפה של טנק היא סיכול ממוקד. אתה יודע שיושבים בתוכו אנשים ואתה הולך להרוג אותם. הקמפיין הזה נועד כדי להוציא את צה"ל וישראל מהשטחים, אבל בעניין הזה אין לטייסים שום ערך מוסף על פני כל אזרח אחר".
סירוב פקודה או "סרבנות אפורה"
בחיל האוויר הביעו ספק אם הסירוב יגיע לשלבים מעשיים. "ראשית, אינני רואה מפקד טייסת שיזמין טייס סרבן לטוס במסגרת שירות המילואים. שנית, גם אם הוא יזומן, הוא לא ישובץ לכוננויות ולמשימות קרביות כדי לא להכשיל מראש את המשימה", אמר טייס בחיל האוויר. "רק אם חיל האוויר ירצה ללכת 'ראש בראש' עם הטייסים, עלול להיווצר מצב של סירוב לקיים פקודה".
לצד הביקורת על הסרבנים החדשים, יודעים טייסי מילואים לספר על תופעת "הסרבנות האפורה". לדבריהם, ישנם אנשי צוות שכבר כיום מעדיפים שלא לטוס במשימות בשטחים ועושים זאת ללא הכרזות.
ראש להק אוויר בחיל האוויר, תת אלוף עידו נחושתן, אמר ל-ynet בתגובה על המכתב: "אנחנו מעודדים טייסים לדבר. אם טייס מרגיש שיש משימה שהוא אינו מסוגל לבצע אותה, הוא יכול לקחת את השיקול ולהחליט. לכן הוא טייס. הם לא פנו למפקדיהם ולא למפקד חיל האוויר ובמקום זאת, ראינו לאן הם פנו. סוג הפנייה מעיד גם על הכוונה".
"הטייסים טעו בדרך שבה פעלו. ראשית, כיוון שלא פנו למפקדיהם אלא העדיפו לפנות אל מחוץ לחיל ושנית, ולגופו של עניין, הם קובעים שתקיפות של חיל האוויר הן בלתי מוסריות ובלתי חוקיות. צה"ל וחיל האוויר נוקטים ברמת המוסר הגבוהה ביותר במשימות שאליהן הוא שולח את אנשיו. נראה כי הם לא מבינים את הסיטואציה שבה אנו חיים. מי שיוצא למשימת סיכול ממוקד יוצא, בראש ובראשונה, להציל חיי אדם במדינת ישראל".
תא"ל נחושתן אמר כי הוא אינו חושש לעתיד החיל בעקבות המכתב. "אין לנו חשש שזה יסכן את רוח חיל האוויר, את הלכידות ואת המוטיבציה של אנשינו. עד היום לא נתקלנו באף מקרה של אנשים שסירבו לבצע משימה כלשהי בשל סיבות מצפוניות".