דו"ח: דואר הזבל בישראל גדל
שיפור מסוים בהתמודדות ספקי האינטרנט בישראל עם דואר זבל המופץ מהשרתים שלהם, אך במקביל נרשמה עלייה חדה בפעילות של הזבלנים המקומיים, על פי דו"ח ספטמבר של אתר האנטי ספאם הישראלי Tmicha.net
ספקי האינטרנט הגדולים שיפרו את היענותם לתלונות על דואר זבל שהופץ מהשרתים שלהם, אך במקביל נרשם גידול חד בהיקף הפעילות של זבלנים ישראלים, על פי דו"ח הספאם לחודש ספטמבר של אתר Tmicha.net, המתעד את היקף דואר הזבל בישראל. הנתונים לוקטו בעזרת מלכודות ספאם המפוזרות בין מספר ספקי דואר אלקטרוני, תלונות של גולשים, ומאגרי המידע של רשימות שחורות כמו "ספאם קופ".
על פי הדו"ח, אתר תמיכה.נט הגיש 28 תלונות לאינטרנט זהב עקב דואר זבל שמקורו בכתובות ה-IP של ספק האינטרנט בחודש ספטמבר, 2003 (לעומת 14 פניות שנרשמו בדו"ח של אוגוסט), 27 מתוכן נענו וטופלו (הכוונה למענה אנושי ולא אוטומטי) על ידי צוות ה-Abuse של החברה. בכך ממשיכה אינטרנט זהב לגלות רצינות בטיפול בתחום ה-Abuse ולספק שירות לקוחות טוב לגולשים המתלוננים.
28 תלונות הוגשו לבזק בינלאומי (לעומת 17 תלונות באוגוסט) עקב דואר זבל שנשלחה מהחברה, אף לא אחת מהן נענתה על ידי צוות ה-Abuse של החברה. נוסף על כך, ארבעה מפיצים מסיביים של דואר זבל פעלו בחודש האחרון באמצעות הרשת של בזק בינלאומי.
39 תלונות הועברו ל-012 קווי זהב בחודש ספטמבר (לעומת 12 תלונות באוגוסט), 33 מהן נענו (בחודשיים האחרונים מסתמנת מגמה של שיפור בטיפול בדואר זבל ב-012 קווי זהב לאחר תקופה של הזנחה), 55 תלונות נמסרו לנטוויז'ן (לעומת שבע תלונות באוגוסט), 40 מהן נענו. 24 תלונות נוגעות למפיץ דואר זבל שניצל לרעה את הרשת של הספק שוב ושוב ושוב.
62 (!) תלונות על דואר זבל הוגשו ל-013 ברק (לעומת 21 תלונות באוגוסט), 36 מהן נענו (שיפור מסוים לעומת החודש הקודם אך בהחלט לא מספק).חמישה זבלנים "כבדים" פועלים ללא הפרעה באמצעות הרשת של ברק, על פי הדו"ח.
לפי הדו"ח, כל ספקי האינטרנט הגדולים מארחים בשרתיהם אתרי אינטרנט מסחריים של מפיצי דואר זבל, למעט אינטרנט זהב (עוד נקודה לזכותה), כאשר "המובילה" היא נטוויז'ן, המארחת חמישה אתרי ספאם ישראלים, בזק בינלאומי מארחת ארבעה אתרים של זבלנים, ו-012 קווי זהב וברק מארחים שני אתרי ספאמרים כל אחד. על פי הזרם העכור של דואר זבל בעברית בחודש האחרון, כיום יותר מתמיד ניכר צורך בשיתוף פעולה בין ספקי האינטרנט בנושא דואר הזבל לפני שהזבלנים המקומיים יהפכו את חיי הגולשים לבלתי נסבלים.
התגובות
מחברת נטוויז'ן נמסר: "על פי הנתונים שיש בידינו, הגבנו על כל הפניות שהופנו אליה על ידי אתר תמיכה.נט, חלק בכתב וחלקן בעל פי, ונמצאת בקשר ישיר ויומיומי עם שליו בן ארי, מנהל האתר. לעיתים נשלחות תלונות כפולות באותו נושא בגין ספאם כנגד אותה כתובת IP שאינה מצריכה תגובה כפולה".
בתשובה לשאלה מה נעשה נגד אתרי הזבלנים המתארחים בשרתי נטוויז'ן, נמסר מהחברה: "נטוויז'ן מטפלת בכל התלונות המגיעות אליה ע"פ מדיניות הטיפול של החברה ב-abuse ברשת. איננו נוהגים לחשוף את אופן הטיפול באתרים אלה ולא נמסור פרטים על הפעולות הננקטות נגד ספאמרים ברשת".
מברק 013 נמסר: "עקב התרבות מקרי האביוז ברשת האינטרנט בחודש האחרון תגדיל החברה את מספר העובדים העוסקים בנושא כבר בימים הקרובים. זאת, בהמשך לתיגבור שכבר נעשה בחודש האחרון".
בעניין הזבלנים המרבים להפיץ דואר זבל דרך רשת ברק נמסר: "אחד ממפיצי דואר הזבל הוזהר עם קבלת הפנייה ומאז לא הגיעו תלונות נוספות לגביו. מפיץ אחר הוזהר ונותק. ספאמר נוסף הוזהר פעמיים ואם לא יחדל ינותק בימים הקרובים".
בנושא אתרי הספאמרים המתארחים בברק נמסר: שני מפעילי האתרים הוזהרו עם קבלת התלונה ומאז לא התקבלו תלונות נוספות לגביהם".
אינטרנט זהב מוסרת: "לא ענינו על תלונה אחת מכיוון שהיא הייתה אחת משתי תלונות שחזרו על עצמן. בכל מקרה אנו תמיד מטפלים בכל התלונות המגיעות".
בנושא מפיצי דואר הזבל, נמסר כי מהחברה כי אחד המפיצים לא מוכר כזבלן, ואילו אתר אחר מנהל רשימת דיוור לגיטימית שלא נאספה על ידי "זחלנים" (תוכנות שסורקות דפי אינטרנט ואוספות מתוכם כתובות דואר אלקטרוני).
בזק בינלאומי ו-012 לא מסרו את תגובתם לדו"ח. בחודש שעבר נמסר מבזק בינלאומי ל-ynet כי מחלקת ה-Abuse של החברה מטפלת בתלונות שנשלחות אליה אך לא מיידעת את הפונים באופן אישי על מצב פנייתם. בזק בינלאומי חריגה במדיניות זו לעומת כל הספקים האחרים, שמשתדלים, מי יותר ומי פחות, לענות לפונים אליהם באופן אישי ולקיים רמה נאותה של שירות לקוחות.