המועצה לצרכנות מציעה: חוק נגד דואר זבל
הצעת החוק "אל תתקשרו אלי" מתייחסת לפניות בלתי מוזמנות בדיוור ישיר, בדואר רגיל, בטלמרקטינג וסקרי דעת קהל בטלפון, כמו גם משלוח פרסומות באמצעות פקס ודואר אלקטרוני. סגן שר התעשייה והמסחר, מיכאל רצון, הודיע כי יקדם החקיקה בנושא
המועצה הישראלית לצרכנות גיבשה נוסח הצעת חוק שתאסור על חברות מסחריות לשלוח לצרכנים "דואר זבל" פרסומי. הצעת החוק הוצגה אתמול (ג') בפני ועדת האינטרנט של הכנסת, שקיימה דיון בנושא, בהשתתפות נציגי משרדי הממשלה, חברות תקשורת, מפעילי אתרים, ספקי אינטרנט ומומחים.
הצעת החוק מתייחסת לפניות בלתי מוזמנות בדיוור ישיר, בדואר רגיל, בטלמרקטינג וסקרי דעת קהל בטלפון, כמו גם משלוח פרסומות באמצעות פקס ודואר אלקטרוני. סגן שר המסחר והתעשייה, מיכאל רצון, הודיע כי יקדם את החקיקה בנושא.
על פי הטיוטא המוצעת לתיקון חוק הגנת הפרטיות, בחוק יתווסף סעיף האוסר על משווק לפנות לצרכנים באופן בלתי מוזמן, כאשר פנייה בלתי מוזמנת מוגדרת כ"העברת מידע בדרך התקשרות כלשהי בבזק, כהגדרתו בחוק התקשורת - בטלפון או בכל אמצעי תקשורת אחר כולל אינטרנט - אלא אם הנמען ביקש את המידע או זכאי לקבלו מכח חוזה או חוק, מפורשות, זולת אם הפניה אינה פרסומת ויש בה תועלת ישירה לנמען".
ראוי לציין, כי הקו המפריד בין פרסומת לבין פניה שיש בה תועלת ישירה לנמען הוא דק ביותר. למשל, כיצד יש להתייחס לדואר המוני הקורא לחרם צרכני בנושא מסוים - האם מדובר בדואר זבל או בפנייה המועילה לצרכנים, גם אם חלקם יתסייגו מקבלתו ללא אישורם המוקדם? נוסף על כך, הצעת החוק אינה צפויה לפתור את בעיית דואר הזבל הנשלח מחו"ל - זבלנים ישראלים עשויים לעקוף את החוק בקלות יחסית באמצעות משלוח משרתים זרים. התקדמות בנושא זה צפויה רק עם מאמץ משולב - טכנולוגי, חוקתי ומשפטי - במישור הבינלאומי.
מאגר "אל תתקשרו אלי"
הצעת התיקון קובעת כי רשמת מאגרי המידע תנהל מאגר מידע "אל תתקשרו אלי" הכולל את שמות האנשים שהגישו בקשה לא לפנות אליהם, בנוסח מאגר מידע ארצי שהחל לפעול לאחרונה בארה"ב (Do Not Call). התקנות אוסרות על סוכני מכירות טלפוניים להתקשר לכל מי ששמו כלול במאגר והתקשרות למי שכלול במאגר תחשב לעבירה שגוררת העמדה לדין וכרוכה בקנס של 11,000 דולר. על פי ההצעה הישראלית, הפונה לאחר בפניה בלתי מוזמנת, או שולח דואר זבל בניגוד לחוק, דינו יהיה שלושה חודשי מאסר ויחויב בתשלום פיצויים.
נוסף על כך, על המשווקים ייאסר לפנות לאדם בפנייה בלתי מוזמנת, אלא אם וידא כי הנמען לא היה רשום במהלך 30 היום שלפני הפנייה במאגר המידע. על משווקים ייאסר גם להניח פרסומות בתיבות הדואר של צרכנים עליהן הודבקה מדבקה האוסרת על קבלת דואר זבל. העונש על עבירה על חוק זה ייקבע לכ-שלושה עשר אלף שקל.
דואר הזבל: מכת מדינה
מנכ"לית המועצה לצרכנות, גלית אבישי, אמרה כי קבלת דואר זבל על סוגיו השונים הפכה למכת מדינה הגורמת טרדה רבה לצרכנים. היא הדגישה כי זמנו של הצרכן אינו הפקר וכי אין להרשות שהמצב של הפגזת הצרכנים בפרסומות ופלישה לפרטיותם במעטה של פרסומת לגיטימית יימשך. אבישי ציינה כי הטכנולוגיות החדשות שפותחו בשנים האחרונות הפרו למעשה את האיזון בין ההוצאה הנגרמת למפרסם לבין רמת ההטרדה הנגרמת ללקוח, וכך מוצא עצמו הלקוח חשוף להטרדה בלתי פוסקת של חומר פרסומי ובהיקפים הולכים וגדלים. היא הדגישה כי כדי למנוע פגיעה בחופש הביטוי ובחופש העיסוק מוצע לאפשר לכל אדם לבחור האם מותר לפנות אליו אם לאו, כל זאת תוך איזון אינטרסים וחלוקת נטלים.
המועצה לצרכנות מבהירה, כי חוק התקשורת אוסר כבר היום על גורמים עסקיים לשלוח פרסומת באמצעות פקס מבלי לקבל מראש את הסכמתו של הנמען וכי יש מקום להשוות בין פקס לדואר אלקטרוני.