המוצרים קטנים, אבל המחירים לא יורדים בהתאם
התופעה כוללת עשרות מוצרים פופולריים כמו במבה, אבקת הכביסה אריאל וסלטי-שמיר. המועצה לצרכנות פנתה למשרד התעשייה בדרישה לבדוק את הנושא: זו הטעיה של הצרכנים
המיתון ומלחמות המחירים הולידו תופעה חדשה: היצרנים מקטינים את אריזות המוצרים, במקום להעלות את המחיר. בחלק מהמקרים המחירים לא שונו כלל למרות הקטנת האריזות - ובחלק נרשמה הוזלה קטנה יחסית להפחתת משקל המוצר.
לטענת המועצה הישראלית לצרכנות, מדובר בעשרות מוצרים פופולריים שעברו באחרונה שינויי אריזות והצטמצמו בשיעורים של עד ל-25%. ברוב המקרים השינויים קטנים יותר, מה שמקשה על הצרכנים להבחין בהבדל. מאחר שמדובר במוצרים פופולריים הנמכרים בכמויות גדולות, נוצר חיסכון כולל משמעותי ליצרנים. לדברי מנכל המועצה לצרכנות, גלית אבישי, מדובר בהטעיית הצרכנים.
בתחקיר המתפרסם השבוע ברשת קו עתונות דתית, נבדקה שורה של מוצרים בתחום המזון ובתחום מוצרי הניקוי. האריזות של אבקות הכביסה אריאל, סוד וקולון ירדו מקילו וחצי לקילו ורבע. המחירים של אבקות כביסה אלה ירדו - אולם לא כמו שיעור הפחתת המשקל.
הבמבה המתוקה של אסם התכווצה מ-30 גרם ל-25 גרם. הביסלי הגדול ירד מ-200 גרם ל-190 גרם ואילו הביסלי הקטן ירד מ-70 גרם ל-67 גרם. שינויים אלה לא גררו ירידות כלשהן במחירים.
סלטי-שמיר הקטינו חלק נכבד מקו הסלטים. אריזות של ק"ג ירדו ל-800 גרם, אריזות של 500 גרם ל-400 גרם, ואריזות של 250 גרם התכווצו ל-200 גרם. מחירי סלטי-שמיר משתנים מחנות לחנות ואינם אחידים.
שוקו קרלו של תנובה הוקטן מ-250 מ"ל ל-225 מ"ל. המחיר ירד - אולם לא בהתאם להפחתה. מעדני שוקולד וניל של טרה הוקטנו מ-150 מ"ל ל-251 מ"ל וגליק של ורד-הגליל, המשווק במגזר החרדי, התכווץ מ-100 ל-75 גרם. בשני המקרים ירדו המחירים, אבל לא לפי שיעור ההפחתה.
הברים של מי-עדן, המשווקים כבעלי תכולה של 19 ליטר, מכילים בפועל 18.9 ליטר. בחברה טוענים, כי מדובר בטעות של המוקדנית בחברה וכי מאז ומתמיד הנפח 18.9 ליטר. ופלים מתוצרת הדר ירדו מ-250 גרם ל-210 גרם (המחירים משתנים בין החנויות).
כפי שפורסם בידיעות אחרונות, ירד מספר החיתולים באריזות של פמפרס והאגיס מ-62 ל-56 יחידות.
היצרנים מטילים את האשמה זה על זה וטוענים שהורידו מחירים במקביל לשינויים באריזות הנובעים משינויי אסטרטגיה או שינויי ספקים.
למועצה הישראלית לצרכנות הגיעו תלונות על תופעת האריזות המתכווצות, והיא פנתה למשרד התעשייה בבקשה לבדוק את הנושא. אבישי: יצרנים המייצרים מוצר מוקטן חייבים ליידע את הצרכן בדבר השינוי, כפי שהם טורחים לעשות זאת ובאותיות גדולות בדרך-כלל כאשר הם מגדילים אריזות.
תגובות החברות - דני פלד, מנהל השיווק של טרה: הורדנו את כמות המעדן בגלל מיצוב מחודש שהפנה אותו לקהל המבוגרים. גם המחירים ירדו בהתאם - מ-2.12 שקל ל-1.95 שקל.
אופיר גוטמן, מנהל תחום הכביסה בפרוקטר-אנד-גמבל (אריאל): עברנו לאריזות קטנות יותר בעקבות יצרנים אחרים. כולם התיישרו אחרי קולון. הורדנו בהתאם את מחיר האריזה ואף פרסמנו זאת.
דוברת רקיט-בנקיזר (קולון): התיישרנו בעקבות פרוקטר-אנד-גמבל אחרי ש'אריאל' ו'טייד' שינו אריזות. הורדנו מחירים ב-6%¯. מהבדיקה עלה: האריזה של קולון התכווצה ב-17%.
תגובת הנקל-סוד: הקטנו אריזות בעקבות האחרים וגם הורדנו מחירים. אסם מסרה: האריזות שונו כדי שלא נצטרך להעלות מחירים.
ורד-הגליל: איחדנו את כל החטיפים שלנו למשקל אחיד של 75 גרם והמחירים ירדו ב-4%. תנובה: במקביל להקטנת שקית השוקו של 'קרלו' הורדו המחירים מ-1.75 שקל ל-1.65 שקל. מדובר בחלק מהמגמה בשוק.
יוסף מרמור, מנכל אפיפית יצרנית הדר: הורדנו מחירים סיטונאיים במקביל לשינוי האריזות. אין לנו שליטה על המחירים לצרכן.
צביקה דרייזין מסלטי-שמיר: שינינו את כל האריזות לחלוטין במהלך שדרוג כל מוצרינו. במסגרת זו הורדנו את המשקל וגם המחירים ירדו, אם כי המחירים בשטח אינם אחידים ואינם בשליטתנו.
אריאל. פחות אבקה
שמיר. פחות סלט
מומלצים