דו"ח: המורים מקבלים 200 מיליון שקל מבלי שילמדו
מדו"ח שהוכן עבור משרד החינוך עולה כי למרות שהמורים לא מלמדים בצורה סדירה את תלמידי כיתות י"ב לאחר פסח, בגלל בחינות הבגרות, הם ממשיכים לקבל גמול שנאמד במאות מיליוני שקלים. מהדו"ח עולה כי כל כיתה בחטיבה העליונה מפסידה כ-60 ימי לימוד בשנה
מורי כיתות י"ב כידוע, משתחררים מעבודתם מדי שנה אחרי חופשת הפסח, בגלל בחינות הבגרות של התלמידים. דו"ח שהוכן עבור משרד החינוך מגלה: עלות השכר המשולם להם מבלי שידרשו לעבוד תמורתו נאמד בכ-200 מיליון שקלים.
הדו"ח הוכן על ידי חברת "בלס תיכנון וייעוץ חינוכי חברתי" והוא בדק את ניצול שעות הלימוד על ידי המורים והתלמידים.
מהדו"ח עולה כי בין חמישה לשמונה אחוזים מכלל ימי הלימוד השנתיים מבוטלים בגלל בחינות הבגרות. בבדיקה מעמיקה התברר כי הסיבה היא מבנה הלימודים בבית הספר, לפיו רק חלק מהכיתה נבחן במקצוע מסויים. כך קורה שהלימודים מתבטלים לכל הכיתה, גם לחלק השני שאינו נבחן.
בנוסף, כאשר בית הספר מבטל את הלימודים אחרי פסח הוא עושה זאת גם לתלמידים שאינם ניגשים לבגרות. "דבר זה נראה לנו חמור במיוחד כי תלמידים אלה הם לרוב גם התלמידים מהשכבות החלשות", אומרים בחברה.
"מפסידים 60 ימי לימוד"
"בסיכומו של דבר המסקנה הנובעת היא שעקב בחינות הבגרות, בחינות מתכונת וסיבות אחרות (לא כולל טיולים ופעילויות אחרות) כל כיתה בחטיבה העליונה לא לומדת על פי המערכת הסדירה לפחות 30 ימי לימוד. קרוב לוודאי שהמספר הנכון הוא 60 ימי לימוד", מוספים בחברה.
מהממצאים עולה עוד שמורים שמגישים לבחינות בגרות מקבלים בשנה בה כיתתם ניגשת לבחינות גמול בגרות בהיקף של בין שעה שבועית לשלוש וחצי שעות שבועיות. בממוצע התוספת היא בסדר גודל של 66 אחוזים, בהנחה שהמורים צריכים לתגבר את הלימודים לקראת הבחינה. המשמעות היא שכל תלמיד צריך לקבל במשך שנת הלימודים 1,100 שעות לימוד. בפועל, מכיוון שהתלמיד מסיים את הלימודים כבר אחרי פסח, הוא מקבל מקסימום 620 שעות לימוד במהלך השנה ולא זוכה לקבל 560 שעות לימוד החסרות בין פסח לבין בחינת הבגרות.
במסגרת הבדיקה התבקשה החברה לבדוק את מספר ימי הלימוד ושעות הלימוד שבוטלו עקב הכנות לבחינות בגרות, מספר ימי הלימוד בהם היו פחות ממחצית התלמידים בכיתה בגלל פעילויות שונות בבית הספר, מספר שעות הלימוד שבוטלו בגלל העדרות מורים ומספר ימי הלימוד ושעות הלימוד שבוטלו מסיבות אחרות.
הבדיקה נערכה בחמישה בתי ספר על יסודיים, ומהממצאים עולה כי ברוב בתי הספר לא מתנהל רישום מסודר של קיום וביטול שיעורים, וכאשר ישנו רישום הוא אקראי ולא מסודר.
"צל כבד על יכולת הפיקוח"
עוד עולה כי ברוב בתי הספר אין מעקב מסודר אחרי איחורים והעדרויות תלמידים, יומני הכיתה אינם ממולאים באופף שוטף ואין רישום ומעקב אחרי פעולות המורים בימים בהם כיתותיהם נעדרות מלימודים כתוצאה מהחלטת בתי הספר. "ממצאים אלה מדאיגים ביותר והם מטילים צל כבד על יכולת הנהלות בתי הספר לפקח באופן יעיל על הפעילות החינוכית, הסדר המשמעת והמשאבים האנושיים והכספיים המוקצים לבית הספר", דברי מחברי הדו"ח.
ממצאי הדו"ח מגלים עוד כי היקף העדרויות המורים נאמד בשיעור של בין שמונה לעשרה אחוזים בימי הלימוד, ובחלק מהימים אין תקציב לממלא מקום והנוהג הוא לשחרר את התלמידים. על פי הדו"ח, בשל סיבות של העדרויות מורים, גם כאשר ישנו מורה מחליף, מפסידים התלמידים בין ארבעה לחמישה אחוזים משעות הלימודים.
"לתכנן את השנה מראש"
בדו"ח ממליצה "בלס" לבדוק מחדש את המגמה לפזר את בחינות הבגרות על פני כל השנה, לתכנן את השנה מראש כך שינוצלו ימי ההוראה של מורי י"ב, להקפיד ברישום שעות העבודה של המורים ולהבהיר להם היטב על מה משולמת להם התוספת.
כמו כן קוראת החברה לצאת למאבק חסר פשרות להגברת המעקב אחרי העדרויות מלימודים וקוראת להימנע מלשחרר תלמידים שאינם נבחנים לבגרות אחרי פסח, ולנצל את הזמן הזה בו יש מורים עודפים לחיזוק לימודי חינוכי.
יו"ר הוועדה לחינוך במרכז לשלטון מקומי, שמואל אבואב, אמר בתגובה: "על פי הערכה הולכים לאיבוד כשני מליון ושבע מאות אלף שעות הוראה בשנת לימודים אחת, ועלותם נאמדת במאות מיליוני שקלים. ביטול ימי הלימודים גורם נזק חינוכי לתלמידים ולא רק מדובר בהפסד של חומר לימודי אלה גם בפגיעה בהרגלי למידה ומשמעת".