שתף קטע נבחר
 

"...ואלה התחנות שמוהלות דלק"

המנוע "מצלצל" לכם? הרכב מגמגם ואינו נוסע "חלק"? אם זה עתה תדלקתם, יש סיכוי טוב כי נפלתם קורבן למהילת דלק. ויש לנו גם את שמות התחנות

תופעה מזיקה ומרגיזה, שרק הולכת ומחמירה, היא תופעת מהילת הדלק. אנחנו ממלאים בנחת את המיכל במכונית שלנו, משלמים ויוצאים טובי לב לדרך בידיעה שהמכונית שלנו קיבלה את האנרגיה הדרושה לה - ולא חושדים במאום. ואז, כעבור מספר קילומטרים, המכונית מתחילה 'לצלצל' ולגמגם. מי שכבר נחשף לבעיה מבין מיד: שוב מכרו לי דלק באוקטן לא נכון. פה ושם מופיעות בעיתונות באותיות קטנות שמות של תחנות דלק, שנתפסו בקלקלתן - וכולם עוברים לסדר היום.

 

אתמול הגיע הנושא לדיון בכנסת, ביוזמת רשות ההסתדרות לצרכנות. "בעקבות העלייה המדאיגה בתופעת הדלק המהול אנחנו דורשים להחמיר באופן דרסטי את הענישה כנגד בעלי תחנות הדלק, שבהן נמצא דלק מהול", אומרת חני מונין, סמנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, בפנייתה לוועדה לפניות הציבור. "היום הענישה מינורית מאוד וההליכים המשפטיים נמשכים זמן רב, לכן אנו דורשים להתקין תקנות שיאפשרו להטיל קנסות מנהליים גבוהים, שירתיעו את בעלי תחנות הדלק, ואף לאפשר סגירה מנהלתית של תחנות שסרחו".

 

בוועדה אתמול הוחלט כי יפעלו לשינוי החוק כדי להחמיר את העונשים על המוהלים. הוחלט לפעול גם להענקת סמכויות נוספות למינהל הדלק, כמו הסמכות לסגור תחנה שעברה את העבירה, או להטיל עליה פיקדון אם יתגלה חשש לזיוף. כמו-כן הוחלט לחייב את החברות להעסיק רק נהגי מכליות שיש להם תעודת יושר.

 

הנזק החמור

 

 מה הם בעצם עושים לדלק שלנו? כדי לחסוך בעלויות ולהתחמק מתשלום מסים, מוהלים בעלי תחנות הדלק או הספקים שלהן את הבנזין בדלק נחות יותר, או אפילו במים. המהילה הזו גורמת לנזקים קשים לצרכנים ולמדינה.

 

המנוע נשחק מהר יותר, לרכב נדרשים טיפולים תכופים יותר וימי עבודה מתבזבזים על ריצות למוסך. גם הסביבה ניזוקה: זיהום האוויר גובר בגלל הנזק שנגרם לממיר הקטליטי, וכל זה עוד לפני שדיברנו על ההפסד הכספי: הצרכן משלם עבור דלק שבו בחר - אך מקבל בדרכי רמייה מוצר שונה לחלוטין, זול יותר ומזיק יותר.

 

העונש הקל

 

אז מה עושים? הבעיה הגדולה ביותר בנושא היא כאמור האכיפה והענישה. חני מונין: "מבדיקה שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות עולה, כי הענישה לא מרתיעה את בעלי התחנות או את הספקים מלמהול את הדלק. בפעם האחרונה שבה הוטלה סנקציה כנגד בעלי תחנות דלק שמכרו דלק מהול עמד הקנס על 5,000 שקל בלבד".

 

על בדיקות הפתע שנעשות בתחנות הדלק בארץ אחראי משרד התשתיות. פקחי המשרד עוברים בין התחנות, לוקחים דגימת דלק ומוסרים אותה לבדיקה. רמת האוקטן אמורה להיות בדיוק בערך הנקוב שלה (98 ,95 אוקטן וסולר), כאשר סטייה קטנה באוקטן נחשבת לתוצאה לא תקינה.

 

במהלך הבדיקות, מתגלות רמות שונות של מהילה. לעתים הסטייה מרמת האוקטן מזערית, אך לעתים קרובות היא הרסנית. באחת התחנות (סונול מלי ביציאה מבאר-שבע), אף נמצאה תחנה שחרגה במיוחד, כאשר הדלק שנמצא בה התגלה כהרסני למנוע (חברת סונול, אגב, טוענת כי תחנה זו נמצאת עמה בסכסוך כבר זמן רב ולמעשה כלל אינה שייכת לה).

 

בתחנות אחרות שנבדקו היה האוקטן גבוה יותר, אך עדיין מדובר בבנזין לא תקין. "כאשר רמת האוקטן אינה תקינה פעולת המנוע משתבשת ומצטברות שאריות של דלק לא מנוצל בחלקי המנוע השונים", מסביר אהוד יחיאלי, ראש מינהל הדלק במשרד התשתיות. "המנוע נשחק מהר יותר והממיר הקטליטי יוצא מכלל שימוש".

 

האחריות

 

חברות אחסנת הדלק (כמו תשן ופי גלילות) מבצעות בדיקות איכות שגרתיות באופן קבוע לפני שהן מנפקות את הדלק לחברות הדלק. במקביל, מבצעות חברות הדלק את הבדיקות שלהן, חלקן אף מפעילות מעקבים אחר נהגיהן באמצעות חברות חקירה סמויות. למרות נקיטת כל האמצעים האלה, לפי בדיקה שנעשתה המבדקה הכימית בטכניון עבור משרד התשתיות, ושהוצגה אתמול בכנסת, מתברר כי משנה לשנה רק גדלים מקרי מהילת הדלקים.

 

הגידול במהילה בולט על רקע הקיצוץ בבדיקות. למרות שתקציב משרד התשתיות לבדיקות אלה קוצץ בשנתיים האחרונות בכ-- 60% עלו גילויי המהילות. לדברי יחיאלי מספר הזיופים עלה פי 10 יחסית למספר הדגימות בין 99' ל-2003.

 

לדברי רמי מימון, מנהל המבדקה הכימית בטכניון, הבעייתיות נובעת מהעדר פיקוח ראוי, החל מהשלב שבו מוזרם הדלק למכליות המספקות אותו לתחנות. בנוסף, קיימות בעיות רבות עם מהילות (או יותר נכון מעילות) מצד מובילי הדלק ובעלי תחנות הדלק, "בשל הקלות היחסית שבה הם יכולים להרוויח סכומי כסף גבוהים".

 

התגובות

 

ומה אומרים בחברות הדלק? באורח מוזר, הן מטילות את האשמה דווקא על המדינה, "שלוקחת מס נמוך מדי על הנפטא, ובכך מעודדת את המהילה בחומר הזול הזה". לטענתן, ברגע שהוטל לאחרונה בלו על הנפט ומחירו הושווה עם הסולר - הופסקה כמעט לחלוטין מהילת הסולר בנפט. "מרגע שבו תרד הכדאיות הכלכלית של המהילה היא תפחת", אומרים נציגי כל החברות.

 

אשר לתחנות הדלק שנתפסו בבדיקת מינהל הדלק. חברות הדלק אומרות, כי "חלק מהתחנות שברשימה אינן רוכשות דלק מהן, אלא מגורמים 'פיראטיים'. מהילות הדלק קורות בעיקר במקרים שבהם התחנה מופעלת על-ידי מפעיל פרטי, היוצא נשכר באופן ישיר מהמהילה". נציגיהן מספרים שדברים נעשים במחתרת, לעתים באישון לילה, כשהדלק הנחות מגיע לתחנה ממקורות מפוקפקים ו"בוודאי לא מאיתנו".

 

יחד עם זאת, אומרות כל החברות כי נושא מהילת הדלק נמצא גבוה על סדר יומן, וכי הן מנסות בכל דרך למגר את התופעה. עוד אומרים נציגי חברות הדלק, כי הם מבצעים בדיקות שוטפות של איכות הדלק ביוזמתם, ודואגים "לפתוח תיקי חקירה נגד הנהגים והתחנות אשר, לפי החשד, מהלו דלקים". הצרכן, שמכוניתו כבר נפגעה, לא זוכה בדרך כלל לפיצוי - שכן החברות לעולם אינן מודות בביצוע העבירה.

 

תחנות בהן נתגלה דלק לא תקין
  • פז קריית מלאכי
  • דלק אבן יהודה
  • דור קדמה, מעלה אדומים
  • סונול בית שאן
  • פז קריית מנחם, ירושלים
  • פז רמלה
  • אלון נתב"ג
  • דלק שועפת
  • פז רמת אשכול, ירושלים
  • דור סגולה, פתח תקווה
  • פז רח' אילת, יפו
  • אור חן, כפר מנדה
  • סונול מלי, באר שבע דרום
  • דור, גן התעשייה תפן
  • סונול דרך יריחו
  • דור בקעה אל גרביה
  • פז ל', תל ברוך, ת"א
  • פז פסגת זאב, ירושלים
  • דלק הסדנא, תלפיות ירושלים
  • אלעד שמנים, תלפיות ירושלים
  • דיאלוג 2000, רחובות
  • דיאלוג 2000, דימונה
  • דלק קריית משה, רחובות
  • פז עבדת, הערבה
  • דור שעריים, רחובות
  • סונול נווה שלום, ערד

 

בבדיקות מדגמיות (בין אוגוסט 2002 לנובמבר 2003)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עטא עוויסאת
מי מוהל לנו את הדלק?
צילום: עטא עוויסאת
צילום: שאול גולן
אילו נהגי מכליות סורחים?
צילום: שאול גולן
מתוך מבקר המדינה
אילו נזקים עלולים להיגרם?
מתוך מבקר המדינה
צילום: עמית שאבי
ומה יעשו הרשויות בנידון?
צילום: עמית שאבי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים