אות ראשון התקבל מ"עמוס 2"
לוויין התקשורת, פיתוח של התעשייה האווירית, שוגר הלילה מקזחסטן ושידר הבוקר נתונים ראשונים. יצחק ניסן, מנהל חטיבת הטילים בתעשייה האווירית: "עברנו 90% מהתהליך המסוכן". ראש סוכנות החלל הישראלית, פרופ' הר-אבן: "השלבים הראשונים הוכתרו בהצלחה, יש לנו עכשיו 4.5 לוויינים"
הלוויין הישראלי בחלל: אות ראשון התקבל הבוקר (יום א') מלוויין התקשורת "עמוס-2", מתוצרת התעשייה האווירית ששוגר אמש לחלל.
הלוויין, בעלות 150 מיליון דולרים, שוגר אמש ב-23:30 באמצעות משגר של חברת השיגור הצרפתית-רוסית "סטארסם", כשעלות השיגור: 35 מיליון דולרים.
יצחק ניסן, מנהל חטיבת הטילים בתעשייה האווירית אמר ל-ynet כי "אנו מקבלים מהלווין נתונים מזה מספר שעות כשכל המערכות מתפקדות". עם זאת הדגיש ניסן "התהליך הסופי ייקח כמעט חודש, ברגע שהלוויין ייכנס למסלול הסופי שלו. עברנו 90 אחוז מהתהליך המסוכן".
השיגור ההיסטורי
קור מקפיא, של מינוס 10 מעלות, שרר אמש בבסיס בקזחסטן. מדובר בנמל חלל בעל רקע היסטורי מרשים: בשנות ה-50 וה-60 ניהלה ממנו ברית-המועצות את המירוץ לחלל מול ארצות-הברית, בשיאה המלחמה הקרה. משם החרידה את האמריקנים ואת העולם כולו, כאשר שיגרה ב-57' את הלוויין הראשון בהיסטוריה, ה"ספוטניק-1", ואת הלוויין המאוייש הראשון ובו הקוסמונאוט יורי גגארין ב-61', ומשם גם הייתה למעצמה הראשונה ששיגרה למסלול סביב כדור-הארץ תחנת חלל ב-1971.
באוניברסיטת תל-אביב עקבו אחר השיגור מאות מאנשי הקהילה המדעית והעסקית בישראל. הצטרפו אליהם שרי תקשורת ודואר בהווה ובעבר - בהם השרים אהוד אולמרט ולימור לבנת, יו"ר הכנסת ראובן רבלין, ח"כ שמעון פרס ושולמית אלוני. אולמרט אמר כי שיגור הלוויין הנו "ביטוי ליתרונות של מדינת ישראל, לכישרון, ליזמות וליכולת הטכנולוגית. זה שבוע טוב לישראל".
"4.5 לוויינים ישראליים בחלל"
"עמוס-2" הוא גירסה מתקדמת של "עמוס-1", הלוויין הישראלי המסחרי הראשון, שממשיך לרחף בחלל גם עתה, שבע שנים לאחר ששוגר לחלל. לצדם מרחפים עוד שלושה לוויינים ישראליים - לוויין הטכניון לצורכי מחקר, "אופק-5" המשמש לצרכים ביטחוניים ו"ארוס" - לוויין אזרחי מסחרי. "יש לנו עכשיו 4.5 לוויינים, וייקח כמה ימים עד שנדע בוודאות שיש חמישה", אמר ל-ynet פרופ' אבי הר-אבן, ראש סוכנות החלל הישראלית.
כאשר יגיע הטיל לחלל, ישתחרר ממנו הלוויין וימשיך במסע שיימשך יומיים לגובה 36 אלף קילומטר מעל כדור הארץ. מדובר במיקום שמבטיח כי יישאר תמיד מול אותה נקודה בכדור הארץ, וכך יוכל לספק בקביעות שירותי תקשורת ללקוחות במזרח התיכון, באירופה ובחוף המזרחי של ארה"ב.
הלוויין יפנה ללקוחות חדשים, אך ישמש במקביל כגיבוי ל"עמוס 1", שמשרת כיום מגוון גופי תקשורת בישראל: רשות השידור, ערוץ 2, חברת הלוויין "יס" וגם הממשלה. דוד פולק, מנהל חברת "חלל" המחזיקה בבעלות על הלוויין, אמר כי עוד לפני השיגור נמכרו כ-70% מנפח התקשורת שיוכל הלוויין החדש להעביר.
"בגלל יכולתו לשרת גם את החוף המזרחי של ארה"ב וגם את אזור המפרץ הפרסי, אנחנו נתקלים בהתעניינות רבה מגורמים אמריקנים הפועלים בעיראק", סיפר פולק. "נראה לנו שבקרוב נוכל לחתום אתם על חוזים".
אריה אגוזי, שליח "ידיעות אחרונות" לקזחסטן, מציין כי בניגוד ללוויינים הישראלים הצבאיים מסדרת "אופק", שמשוגרים לחלל מבסיס חיל האוויר בפלמחים, משוגרים לווייני ה"עמוס" מחו"ל בטילים זרים. הסיבה: "עמוס" כבד בהרבה מ"אופק", ולישראל אין טיל מספיק חזק כדי לשגר אותו. מאידך, משום שמדובר בלוויין אזרחי, שתכולתו אינה סודית, אין כל בעיה לשגרו בטיל זר.
כשבע שעות לאחר שיגורו של הלווין, הוא אמור להיפרד מהחלק הרביעי של המשגר, ואז תעבור השליטה בו לתחנת הקרקע הישראלית של התעשייה האווירית, ויבוצעו הפעולות הראשונות שמאפשרות לו לתפקד כמערכת - פריסת אנטנת התקשורת, הפעלת מערכת ההנעה ופריסת המשטחים הסולאריים.
הלווין יגיע למיקומו הסופי בחלל (מסלול GEO) שנים-עשר ימים לאחר השיגור.