איך תזהו אם הילד סובל מליקויי למידה
שגיאות כתיב בכיתה ח', בעיות בהיגוי בגן חובה ופירוש מוטעה של מידע בתיכון - כל אלו יכולים ללמד את ההורים שבנם או בתם סובלים מליקויי למידה. כך נזהה
לקראת יום ההתרמה הארצי של אגודת ניצן (אגודה לקידום ילדים ובוגרים לקויי למידה, הסתגלות ותפקוד), שייערך ב-1 בינואר, מגישה האגודה - בשיתוף ד"ר מיכל שני מהחוג לליקויי למידה באוניברסיטת חיפה - מספר סימנים שיעזרו להורים לזהות האם ילדם נמצא בסיכון לליקויי למידה.
בגיל גן חובה
שפה וחשיבה: בעיות בהיגוי, התפתחות איטית של אוצר מילים, קושי בחריזה, חוסר עניין בהאזנה לסיפורים; קושי בזכירה של שמות, צבעים, ספרות ואותיות; שימוש מופרז במילים: 'כמו', 'זה', 'נו'; התבטאות לא מאורגנת, בעיות בבניית משפטים נכונים.
חשבון: קושי בתפיסה ובשימור של כמות, קושי בבניית רצף עולה ויורד באמצעות ספירה, קושי בסידור מספרים על פי גודלם, קושי בכתיבת ספרות.
קשב וריכוז: פעילות יתר קיצונית, היסח דעת בולט יחסית לקבוצת הגיל, חוסר התמדה בביצוע ובהשלמת מטלות, תנודות במצב הרוח והתמודדות לא טובה עם כישלון.
התחום החזותי-מוטורי: קושי בביצוע משחקים בהם יש להבחין בפרטים או להבחין בין דמות לרקע, קשיים במוטוריקה עדינה (רכיסת כפתורים, שריכה); מסורבלות מוטורית (נפילות, הפלה של חפצים); הימנעות מפעולות כמו ציור, צביעה וגזירה.
התחום ההתנהגותי-חברתי: קשיים ביצירת קשרים חברתיים, בהבנת מצבים חברתיים, בקבלת חוקי משחק ובעבודה בקבוצות.
כיתות א'-ד':
קריאה וכתיבה: סימנים שעלולים להצביע על ליקוי למידה יכולים להיות הימנעות מקריאה, קושי בלמידת הקשר שבין אותיות וסימני ניקוד לבין הצלילים, קושי בחיבור של חלקי מילה למילה שלמה, שגיאות קריאה, קריאה איטית, שגיאות כתיב יוצאות דופן ברמתן ובכמותן.
חשבון: שגיאות בחישוב (חיבור, חיסור, כפל, חילוק), קושי בחישוב במאונך, אי הבנת הקשר בין בעיות בחשבון לבין החישובים.
שפה וחשיבה: שימוש במשפטים קצרים ולעיתים לא נכונים, אוצר מילים דל, קושי בהבעה בעל פה.
התחום החזותי-מוטורי: אחיזת עיפרון בלתי נוחה ו/או לחץ חזק או חלש מדי על העיפרון, קשיים בעיצוב האותיות ובארגון הטקסט הכתוב על הדף (כלומר: כתב יד בלתי קריא), איטיות במטלות ספורטיביות ובמילוי מטלות הדורשות מוטוריקה עדינה (כמו שרטוט וציור).
כיתות ה'-ח':
קריאה וכתיבה: שגיאות קריאה, איטיות בקריאה ובכתיבה, הימנעות מקריאה בקול, קשיים בהבעה בכתב (תחושה שהילד אינו מצליח לבטא במדויק את ידיעותיו, מחשבותיו ורעיונותיו), קשיים ברכישת הקריאה והכתיבה בשפה זרה, שגיאות כתיב מרובות.
התחום החזותי-מוטורי: כתב יד לא קריא, קשיים באחיזת עיפרון או עט, אי רצון לכתוב, קשיים בהתארגנות (ארגון ציוד לימודי וזמן).
בית ספר תיכון:
קריאה וכתיבה: ההבעה בעל פה טובה בהרבה מההבעה בכתב, קושי בלמידה עצמאית, ירידה ניכרת בהישגים לימודיים ביחס לשנים קודמות.
שפה וחשיבה: פירוש מוטעה של מידע, אי יכולת למזג ידע ממספר טקסטים, קושי בתפיסת רעיונות מופשטים ובהבעתם, קושי להפעיל שיטות למידה יעילות, קושי לזכור חומר למבחנים על אף שהתלמיד התכונן לקראתם.
זיכרון, קשב וריכוז: בעיות בקליטת חומר בכיתה (המחברות נשארות ריקות), התעייפות, קושי בהתמדה בביצוע מטלות, מתן תשומת לב מוגזמת לפרטים או לחלופין חוסר תשומת לב לפרטים הקטנים.
התחום החזותי-מוטורי: איטיות בעבודה, מסורבלות, חוסר הצלחה או סרבול בביצוע מטלות ספורטיביות, כגון שחייה, רכיבה על אופניים וקליעה לסל.
לא בטוחים אם ילדכם סובל מליקויי למידה? רוצים לשאול את המומחה? היכנסו לפורום ליקויי למידה וקבלו תשובות און-ליין לשאלותיכם
פעילות יתר קיצונית? בעיית קשב וריכוז
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים