שימוש הוגן
והפעם: האם ספאם הוא המודל העסקי החדש של אובייקטיבי, פניות לאתרים באמצעות הדואר האלקטרוני אינן נענות וסקר אקדמי על הרגלי קניה ברשת
1. מודל עסקי חדש: ספאם
לאחרונה פנה עדי ז'ורבין, מנכ"ל חברת "אובייקטיבי", לספקי האינטרנט הגדולים וביקש את רשותם לשלוח דואר פרסומי לכ-400,000 גולשים ישראלים, מבלי שיתייחסו לדואר המדובר כדואר זבל ואליו כזבלן, ויחסמו את המשלוח.
ראוי לציין, כי ז'ורבין מחזיק במאגר של כחצי מיליון כתובות דואר אותן אסף במהלך ארבעת השנים בהן הוא פעיל באינטרנט. לטענתו, הכתובות הושגו ביושר, חלקן מגולשים שנרשמו, חלקן מגולשים שהעבירו לו את רשימות התפוצה האישיות שלהם (!) וחלקן מגולשים שהפנו את חבריהם. לדבריו, מדי חודשיים הוא שולח כ-400,000 הודעות דואר פרסומי בהן הוא מציג מחקרים, חשיפות ומידע על חברתו.
לאור והבקשה יוצאת הדופן פנינו הן אל הספקים והן אל ז'ורבין, בכדי לנסות ולהבין האם מדובר במודל עיסקי חדש, כזה המזכיר את יוזמתו התמוהה של אמיר גנס, זבלן רב פעלים שרוצה להקים איגוד מקצועי לזבלנים.
"אני עושה שירות לציבור"
ז'ורבין מודה כי פנה לספקים, אך לטענתו עשה זאת מתוך "נימוס" ולא על מנת לבקש רשות. לדבריו, לא כל ספקי האינטרנט שיתפו פעולה. "בזק בינלאומי התנהגו כמו גוף ממשלתי ולא רצו בכלל לחשוב על זה ולנסות למצוא פתרון, אך ברק 013 התנהגו ממש אחרת, והיו מאוד מקצועיים וניסו לשבת ולדבר ולמצוא פתרון", הוא מציין.
לעדותו, בכל יום נצברים באובייקטיבי בין 600-1,000 כתובות דואר אלקטרוני ופרטים של גולשים. ז'ורבין סבור כי כלל אינו זבלן. "אני עושה שירות לציבור, אני לא מוכר שום דבר", הוא אומר, "הייתי מתרגז אילו קיבלתי דואר זבל פורנוגרפי, אבל זה לא המקרה. פה אני בעצם מגלה לגולשים מידע חשוב שבלעדי הם לא היו נחשפים אליו".
"אובייקטיבי הוא גוף לוחמני, ולכן חברות לא אוהבות אותו. גם לחברות האינטרנט יש מניעים לא לאפשר לי לשלוח דואר מסחרי. גם אם יעצרו את המשלוח אעשה הכל כדי ליידע את הציבור", הוא מודיע, "בכל מקרה, מי שלא רוצה לקבל את הדואר הזה, יכול להסיר את שמו מרשימת התפוצה. את יודעת מה, אני אפילו מכריז פה על מבצע: כל מי שיסיר את שמו מהרשימה אני אתרום בשמו שני שקלים לאיזה ארגון שיבקש, כדי להוכיח שאני דואג לציבור".
האם מאגר המידע שלך רשום ברשמת מאגרי המידע, כפי שמחייב החוק?
תהליך הרישום של מאגר המידע יושלם רק תוך כמה חודשים. כרגע יש לי בעיה כי אנשים רשמו אצלי פרטים אינטימיים שלא אוכל לפרסם. אלחם על שמירת הזכויות של האנשים האלה - אשמור על הפרטיות שלהם ולא אתן לאף אחד את המידע הזה.
ומה אומרים ספקי האינטרנט?
לדברי 013 ברק, "מר ז'ורבין אכן פנה בנושא והוסברו לו התנאים הנדרשים למשלוח דואר אלקטרוני, כדי שלא יחשב כספאם. בפרט הצורך ברישום מאגר הנתונים אצל רשם מאגרי המידע והצורך לציון מקור המאגר ודרך איסופו בחומר הנשלח ללקוחות. בשיחה לא הוצע לנו דבר בתמורה, ומר ז'ורבין הועבר, לבקשתו, לקבלת פרטים נוספים מהגורמים העוסקים בכך בחברה". בחברה מבהירים כי "יש תנאים שאדם או חברה צריכים לעמוד בהם כדי שהדואר שהם שולחים יהיה לגיטימי. התנאים הם אלה שהופכים את זה ללגיטימי. רק בתנאים אלה הוא יתקבל".
מבזק בינלאומי, שמארחת בשרתיה את אתר האינטרנט של אובייקטיבי ובאמצעותה נשלחו ההודעות המדוברות, נמסר כי "לא נתקבלה בחברתנו כל בקשה לשליחת ספאם מאת חברת 'אוביקטיבי'. על פי החברה, לפני כשבועיים התברר כי חברת אובייקטיבי שלחה ספאם, ובהתאם למדיניות - הלקוח נחסם ונותק, פועל יוצא של מדיניות החברה, לאסור שימוש בלתי נאות במשאבי האינטרנט שלה.
מאינטרנט זהב נמסר כי "הנ"ל אכן שלח מכתב ובו הוא מבקש שלא נסווג 350,000 מכתבים שהוא עומד לשלוח כ"דואר זבל". הוא קיבל מענה המסביר לו את האופן שבו אנו רואים את התופעה והסבר על הנזקים שהדבר גורם לנו ולקהל לקוחותינו. הוסבר לו כי הגדרת דבר דואר כ"דואר זבל" אינו עניין סובייקטיבי אלא מבוססת על תלונות לקוחות כשהם מקבלים דברי דואר שלא ציפו לקבל. לאחר ניסיונות הפצה מצד עובד שלו (שהוא גם לקוח שלנו) - הודענו להם טלפונית כי נתקבלו כ-60 תלונות לגביהם וכי הפצה נוספת תאלץ אותנו לחסום אותם. ההפצה נסתיימה מיד עם הודעתנו". מנטוויז'ן נמסר כי לא נתקבלה פנייה מאובייקטיבי והתשובה שקיבלנו מ-012 קווי זהב היא זהה.
2. אין תשובה באינטרנט
כולנו מכירים את צמד המילים "צרו קשר" המופיע ב-99.9% מהאתרים. כולנו מצפים שהמידע שנמצא מאחוריהן יאפשר לנו באמת ליצור קשר עם בעלי האתר ולא רק יגרום לנו לבזבוז זמן, משאבים ועצבים. בדיעבד מסתבר, שגם אתרים המאפשרים לנו לפנות, להגיב ולשאול, בין אם באמצעות דואר אלקטרוני סטנדרטי או באמצעות טופס משוכלל - לא תמיד מתייחסים לפניות המקוונות.
לאחרונה קיבלנו תלונות בנושא, ביניהן זו של הגולש ע', שפנה לחברות פלאפון ו- HOT (חברות הכבלים) באמצעות אתרי האינטרנט שלהן. כל הטפסים ששלח לאתרים נותרו ללא מענה, חלקם לאחר המתנה בת כחודש. במקרים אחרים חסרים פרטים בסיסיים כמו כתובת החברה, טלפון ליצירת קשר וכו'. חברות שמחזיקות באתר אינטרנט חייבות להתייחס אליו כאל "סניף" מקוון ואפיק חשוב לפניות הציבור ולא כשלט חוצות.
3. ההזדמנות שלכם להשפיע
סטודנטים מהמכללה האקדמית נתניה פירסמו לאחרונה שאלון לגבי צרכנות באתרי מסחר אלקטרוני. השאלון מהווה מעין סקר ומשמש לעבודת מחקר אקדמית. זו ההזדמנות שלכם להשפיע.
נפגעתם משירות לקוי של ספק האינטרנט? קניתם מודם או מעבד וגיליתם שעבדו עליכם? שלחו אלינו את התלונה שלכם ל-computers@y-i.co.il .