מלך סיאם
הדר גולדמן, הרוקר הזועם שהפך לפרסומאי נועז, מקים מחדש את "סיאם". "בשנים האחרונות המוזיקה חזרה למוזיקאים ממסובבי התקליטים שלקחו אותה וזה גירה את התיאבון שלי", הוא מסביר
בשנות השמונים הוא היה מראשי סצינת הרוק האלטרנטיבית. בשנות התשעים הוא נטש את עולם הרוק ועבר לתחום הפרסום, שם נודע, ביחד עם שותפיו, כ"ילדים הרעים של התחום", כשהם יוצרים קמפיינים נועזים במיוחד. עכשיו, הדר גולדמן משלים מעגל וחוזר למוזיקה. מחר (ה') הוא יתפוס את עמדת הדי.ג'י בליין אייטיז חדש במועדון "הירח" ברח' הרצל 154 בתל אביב - וחוץ מזה, הוא עובד על הקאמבק של להקת "סיאם", שצפויה להוציא תקליט חדש בעוד כחצי שנה.
סיאם הורכבה תמיד מגולדמן ושותפו ג'ף שפירו, שגר כיום בחו"ל - ומחברים מתחלפים. "כבר שנה אני ושפירו נפגשים בערך פעם בחודש", מספר גולדמן, "ועובדים על חומרים חדשים". גולדמן החל את קריירת המוזיקה שלו בגיל צעיר, על הכינור. כשהתבגר החל לחבור ללהקות הרוק ששלטו בעולם האלטרנטיבי של תל אביב כמו "הקליק", "כרומזום" ו"היחידה לטיפול נמרץ", כשהוא מעניק להם צלילי כינור ייחודי.
בתחילת האייטיז וביחד עם יפתח אורי ודני מקוב הם הקימו את "סיאם", שהתאפיינה בצליל גל חדש כבד והופעות פרובוקטיביות שכבשו את "הפינגווין". במהלך השנים התחלפו חברי הלהקה אבל שפירו וגולדמן נשארו הגרעין הקבוע. הלהקה, ששרה באנגלית, הצליחה לכבוש לעצמה מעמד וניסתה את מזלה גם בחו"ל, ניסיון שרשם הצלחה חלקית. הלהקה המשיכה לעבוד בהרכבים משתנים עד 91', אז התפרקה. השיר המוכר ביותר שלה הוא In The Realm Of ששימש כאות פתיחה בגלי צה"ל.
ב-96' סיאם התאחדה להופעה חד פעמית, אבל גולדמן נטש בהדרגה את עולם המוזיקה. "בשנים האחרונות לקחו את המוזיקה מהמוזיקאים כל מיני מחליפי תקליטים, די ג'אים ומפיקים", הוא אומר, "אבל בשנתיים האחרונות המוזיקה חזרה למוזיקאים שעושים מוזיקה וזה עורר את התיאבון שלי מחדש. אני אמנם לא חי חיים של מוזיקאי אבל מתגעגע מאוד למוזיקה והחלטתי לכתוב חומר".
גולדמן מספר כי הוא מעדיף להקשיב בימים אלה ל"מוזיקה קיצונית" כהגדרתו, אבל גם ללהקות כמו "היה.יה.ייס, וויט סטרייפס, מיוז, פלאסיבו וכו' - אלה דברים שעושים תהודה ענקית, במיוחד שאני מבין את השפה שלהם".
ביחס לחומרים החדשים מבטיח גולדמן שילוב של האייטיז עם צליל עדכני אבל מודה שגל הרטרו לאייטיז סייע לו בהחלטה לנסות קאמבק. "במסגרת הסאונד הלכנו הלאה בחיים, למרות שתוקף אותנו של חזרה לאייטיז מטורף באופנה, במוזיקה, באיפור ובלייף סטייל. אני לא פועל בתוך ואקום. דברים מגרים אותך. בכל תחום של אמנות. החיידק של המוזיקה לא עוזב אותך אף פעם אבל מצד שני אותו חיידק מתעורר כשפתאום יש בעולם דברים טובים".
עולם הפרסום שמוכר תדמיות ועולם הרוק האלטרנטיבי שמנסה להציע סוג של אמת אמנותית - לא נראים לגולדמן כמתנגשים. "יש פרסום שהוא שטחי ורדוד - וזו אמירה שיפוטית שלי - והוא מיינסטרימי בפרטנזיות שלו, ויש פרסום אלטנרטיבי ואנדרגרואנדי והוא עושה את העבודה טוב יותר. האנדרגראונד של היום לעולם יהיה המיינסטרים של מחר. זה נכון לגבי טרנדים בכלל".
גולדמן מאמין כי למוזיקה שסיאם מציעה יש מקום היום בשוק. ההצלחה המסחררת של הקאמבק של מינימל קומפקט וגל ההרכבים של השנים האחרונות שמעדיף לשיר באנגלית, מחזק בהחלט את תחושתו. "גם אחרי שהתפרקנו הדיסק אוסף שלנו עשה זהב. מבחן התוצאה של הקהל קובע ולא השיפוט הערכי. אין לנו פרטנזיות לכבוש את העולם. נעשה את הכי טוב שאנחנו מאמינים", הוא מבטיח.
הדר גולדמן
צילום: ג'רמי פלדמן
מומלצים