ביילין מול יתום: האם אפשר להרוג את "ראש הנחש?"
יוסי ביילין מודה שהעולם יהיה טוב יותר בלי השייח יאסין, אבל ההתנקשות בו תפתח תיבת פנדורה שתוביל להקרבות בין החמאס לפתח - "כפי ששרון רוצה". לעומתו, ח"כ אהוד יתום (ליכוד) סבור כי הריגתו של "השייח הרוצח" יכולה לאפשר לרשות להצמיח מנהיגות חדשה שלא תפנה לדרך הטרור. עימות
יוסי ביילין | אהוד יתום |
האם ההתנקשות בשייח אחמד יאסין היתה צעד נכון מבחינתה של ישראל? שני פוליטיקאים בכירים מתעמתים בסוגיה ב-ynet: מנהיג תנועת "יחד", יוסי ביילין סבור כי ההתנקשות תפתח תיבת פנדורה, שלאחריה שוב ניווכח לדעת, כפי שקרה בשלוש השנים האחרונות, ש"אי אפשר לחסל את ראש הנחש".
לעומתו, ח"כ אהוד יתום (ליכוד) סבור כי הריגתו של "השייח הרוצח" יכולה לאפשר לרשות לפנות לדרך חדשה, ולהצמיח מנהיגות שלא תפנה לדרך הטרור. שתי דעות, מימין ומשמאל, על העולם בלי יאסין - אבל אולי עם סכנות חדשות.
חיסולים ממוקדים, אינם לגיטמיים מבחינתה של מדינה דמוקרטית ואינם יעילים. למעלה משלוש שנים משתמשים בהם, ואחרי כל אחד מהם מתחילה הספירה לאחור אל ארוע הטרור כנגד ישראלים.
נכון, הטרור הפלסטיני לא החל בשל הסיכולים הממוקדים, אך הוא בהחלט ניזון מהם ומגביר עוצמתו בעקבותיהם. מי שחשב לפני שלוש שנים או שנתיים שרק כך אפשר לחסל את "ראש הנחש" חייב היה להבין כבר מזמן כי אף אחד מן המסוכלים אינו "ראש נחש" אלא עילה לנקמה הבאה.
גם יאסין, האיש שישראל של נתניהו שחררה ב-1998 לידי המלך חוסיין, אינו "ראש נחש", הוא סמל עבור המוני פלסטינים שירצו לנקום את דמו, ותחתיו יקום מנהיג אחר, כפי שהתרחש בחיזבאללה ובארגונים אחרים.
יש לישראל אינטרס אמיתי להחליש את כוחו של החמאס, והיא יכולה לעשות זאת תוך תאום עם הנהגת הרשות הפלסטינית, עם ראש ממשלתה ועם ממשלתה, אלה הגורמים שעימם יש לנו שיתוף אינטרסים הן בחיזוק המחנה הפלסטיני הפרגמטי והן בחזרה לשולחן המשא ומתן.
הריגתו של יאסין תביא להתקרבות בין הפתח והחמאס במקום לגרום לקואליציה בין פרגמטיים ישראליים לפלסטיניים כנגד קיצוניים משני הצדדים, אולי זוהי מטרתו האמיתית של ראש הממשלה.
הספירה לאחור, אל עבר הניסיון הפלסטיני הבא לייצר ארוע טרור רב מימדים, החלה.
ההשפעה על כל אחד מאיתנו, על התנהגותינו, על רמת הכוננות – כבר כאן. אם, חלילה, יעלה הדבר בידי ארגוני הטרור, יצטרך מישהו בירושלים להסביר מדוע נתן את ההוראה לחסל את יאסין. הוא לא יוכל להסתפק אז באמירה הבנאלית ש"לטווח ארוך זה יעזור".
זהו העיתוי שבו על הרשות הפלסטינית לאסוף את שבריה וליטול את המושכות בהנהגת העם הפלסטיני בדרך שאיננה דרך הטרור, דרכו של יאסין.
בשורת הבוקר בנושא הסיכול הממוקד, סיכול הסיכולים, שגרם להסתלקותו הצודקת וההכרחית מן העולם של השייח יאסין, מציבה את האזור כולו באור חדש לחלוטין. אנו בפתח של יום שבו מהלכים באחריות הרשות הפלסטינית - ובאחריותה בלבד, יכולים להעלותנו על דרך חדשה.
החל משנת 1986, עת ייסד השייח הרוצח את ארגון החמאס, הכניס האיש הדתי הזה את האזור כולו למרחץ דמים אשר לא הותיר שמץ של סיכוי לדמות פלסטינית כלשהי ליטול את יוזמת ההנהגה ולהוביל את הישות הפלסטינית לשלום וביטחון. בן המוות הזה הורה במסווה הדת לרצוח יהודים באשר הם, תוך שהוא שולט גם על יאסר ערפאת שהוחזר על ידנו מהגלות בתחילת שנות ה-90 על מנת לייצב את האזור מבחינה מדינית וכלכלית.
גם מבין כותלי בית הסוהר המשיך להנהיג יאסין את ארגוני הסירוב. הוא הפך את גדודי עז א-דין אל קסאם לשולטים, למתכננים, למוציאים מהכוח אל הפועל, בעלי כושר תכנון דקדקני ויכולת מבצעית רצחנית.
הוא אף השתלט בקיצוניות משולחת הרסן שלו על ארגוני הסירוב האחרים, הג'יהאד האיסלמי, החזית העממית והתנזים. בהנהון ראש יכול היה אחמד יאסין להציל את חייו של נחשון וקסמן ז"ל, למנוע את נפילתו של ניר פורז ז"ל, לציין בפנינו את מקום קבורתם של החיילים החטופים סספורטס וסעדון ז"ל ולמנוע קיפוד חייהם של כאלף ישראלים חפים מפשע, אזרחים, יהודים, ערבים וחיילים. לא רק שהוא לא עשה זאת, אלא הטיף לרצח כאסטרטגיה.
הרשות הפלסטינית חייבת ביום זה לאסוף את שבריה, ליטול את המנהיגות ברצועת עזה, בדמותו של מוחמד דחלאן, או אחר, ולהשיב את האזור כולו למחוז של שפיות, תוך נסיון להפסקה מיידית של מחול הטרור ומעגל הדמים.