גוגל תציע שירות דואר רשת בחינם
מתחרה חדש להוטמייל וליאהו!: שירות Gmail יוצע בשלב הראשון לנסיינים, אך יושק לכלל הגולשים בעוד כמה שבועות. נפח האחסון בשירות הוא גיגהבייט אחד
מהלך דרמטי בשוק הדואר האלקטרוני מבוסס רשת: מנוע החיפוש הגדול בעולם, גוגל, הודיע אתמול (ד') כי ישיק שירותי דואר אלקטרוני מקוון, שיתחרה בשירותים הפופולריים של הוטמייל ויאהו!
השירות החדש, שזכה לשם Gmail, יציע למשתמשים נפח אחסון של גיגה בייט אחד חינם, פי 100 ממה שמציעים המתחרים, ויאפשר לאחסן חצי מיליון דפי אינטרנט. נוסף על כך, השירות יכלול מנוע חיפוש, שיאפשר למשתמשים לחפש בכל הודעה שאי פעם נשלחה או התקבלה. Gmail יוצע לכ-1,000 משתמשים שיוזמנו להשתתף בניסוי על ידי החברה, אך יושק לכלל ציבור הגולשים בתוך כמה שבועות.
גוגל מתכוונת להרוויח מהשירות באמצעות פרסומות. לשם כך, הודעות הדואר האלקטרוני של משתמשי השירות יסרקו באופן אוטומטי, ויוצבו בהם מודעות מילים על פי הקשר ההודעות, במסגרת תוכנית ה-Adwords של גוגל. למשל, אם גולש שולח הודעה שעוסקת בבעייה רפואית מסוימת, ייתכן כי לצד ההודעה תוצג מודעה לתרופה לאותה בעיה.
שירות הוטמייל מציע כיום למנוייו תיבה בנפח שני מגה בייט ואילו יאהו! מייל, שירות הדואר האלקטרוני של יאהו! מאפשר לגולשים לנהל תיבות של ארבעה מגה בייט בלבד. גורמים רשמיים ביאהו ובחטיבת הוטמייל של מיקרוסופט סרבו להגיב על הנושא. אולם, מומחים טוענים כי גוגל - שחולשת כיום על ארבעה מתוך חמישה חיפושים המתבצעים ברשת - עשוי לזעזע את עולם הדואר האלקטרוני החינמי. הרעיון הוא לספק למשתמשים תיבת דואר אלקטרוני לנצח, תיבה שאין בה צורך למחוק הודעות, אמר וויין רוזינג, סגן נשיא בגוגל, לאתר Cnet.
המשתמשים לא משלמים
על פי סקר שנערך בפברואר על ידי חברת המחקר comScore Media Metrix, יאהו! שולטת כיום בשוק הדואר האלקטרוני בארה"ב עם 52.6 מיליון משתמשים בחודש בארה"ב, כאשר הוטמייל נמצא במקום השני, עם 45.4 מיליון משתמשים, ו-AOL עם 40.2 מיליון משתמשים בתשלום. עם זאת, שירות הוטמייל נחשב לדואר הרשת המוביל ברמה העולמית.
לדברי דיוויד פריס, אנליסט ונשיא חברת המחקר Ferris, ה-Gmail הוא תוספת הגיונית לפעילותה של גוגל, אך הוא סבור שהחברה תיקלע לצרות אם בשלב מאוחר יותר, תחליט לגבות כסף על השירות. בשלב זה לא ידוע על שיטות התמחור של השירות, אולם מתחרותיה של גוגל נוהגות לספק שירותי דואר מינימליים בחינם, ולהציע שירותי ערך מוסף כגון שטח אחסון נוסף או סינון דואר זבל תמורת כ-30 דולר או יותר לחודש.
"אני יודע שחברות שמציעות דואר אלקטרוני בחינם חשות תסכול רב, מכיוון שלקוחותיהן מצפים שהמצב ישאר כך תמיד - הם פשוט לא יסכימו לשלם שום סכום", אמר פריס. "על אף שישנה מגמה ברורה להציע שירותי ערך מוסף בתשלום, המשתמשים מסרבים להירשם אליהם. רמת האימוץ של השירותים בתשלום מאכזבת למדי", הוסיף.