הדואר של גוגל - בהחלט לא בדיחה
לא מעט אתרי חדשות התפתלו כדי לקבוע דבר והיפוכו אך מספר סימנים חד משמעיים העידו על כך שגוגל אכן מתכוונת להשיק שירות דואר רשת
לא מעט אתרי חדשות התפתלו אתמול (ה') כדי לקבוע דבר והיפוכו. האם Gmail, שירות הדואר החדש של גוגל, יציע לכל גולש תיבת דואר בנפח גיגה בייט אחד, שאלו בכותרת, ובגוף הכתבה מסרו את הפרטים המלאים שמסרה החברה. האם יש סיכוי שזה אמיתי, תהו וקבעו: כן, אחרת, זו מתיחה. אין ספק: נראה כי כל האפשרויות כוסו.
קשה להאשים אותם על הספקנות, שתמיד נדרשת בעבודה העיתונאית. יחד עם זאת, הטלת ספק ובדיקת העובדות לפני פרסום הידיעה חשובה יותר מהסתייגות בגוף הידיעה, שלעיתים אינה אלא דרך להסיר אחריות ולצאת ידי חובה: העיתון מפרסם את המתיחה אך גם מדגיש כי ייתכן שהכל שטויות. כפי שפירסמנו בבוקר יום ה', גוגל אכן מתכוונת להשיק שירות דואר רשת. מספר סימנים חד משמעיים העידו על כך:
- הידיעות הראשונות על השקת השירות פורסמו ב-31 במרץ, 2004. עדויות מוצקות על כך שגוגל מתעניינת בתחום הדואר רשת ניתנו כבר
בשנה שעברה, כאשר החברה רכשה כמה חברות המתמחות בצדדים שונים של דואר אלקטרוני, בהן Sprinks, שפיתחה טכנולוגיה למשלוח פרסומות בדואר אלקטרוני הנפתחות אוטומטית עם פתיחת ההודעה, וכן חברה שפיתחה תוכנה לניהול דואר אלקטרוני. בשנת 2001 רכשה גוגל את שם המתחם googlemail.com. האם גוגל תכננה את המתיחה שנים מראש?
- גם חברות רציניות וגדולות מותחות, אך הן לא נוהגות להתבדח בתחומים בהן הן מתכוונות לעשות עסקים או לחילופין, הן מוודאות כי איש לא יטעה להאמין שהמתיחה אמיתית. קל להבדיל בין המתיחות של גוגל לבין המציאות. מודעת הדרושים למרכז
המחקר קופרניקוס, שייפתח על הירח ב-2007 היא המתיחה האחרונה של גוגל, שבעבר גילתה כי טכנולוגיית החיפוש של החברה מופעלת על ידי יונים.
- ואם צריך הוכחות נוספות, ג'ונתן רוזנברג, סגן נשיא בגוגל, אמר ששירות הדואר הוא אמיתי לחלוטין והכחיש שמדובר
במתיחה. דובר החברה אמר דברים דומים.
בגוגל היו מודעים לחלוטין לתאריך המיוחד של ההכרזה שלהם ולמעשה מדובר בתעלול יחצ"ני די מתוחכם, שיצר באז אדיר ברשת.לא רק שבכל מקום דיברו על הדואר של גוגל, החיבור ל-1 באפריל הביא רבים לקבוע כי "זה טוב מדי מכדי להיות אמיתי" והספקות הגבירו את התהודה.
- הספק הגדול התעורר בעקבות הכוונה של גוגל לספק תיבות דואר בנפח גיגה בייט אחד, פי 100 ויותר מהמתחרים. מלבד הירידה הנמשכת במחירי האחסון, התיבה הגדולה הגיונית מסיבה שונה: בגוגל מתכוונים לכרות מידע בהודעות המשתמשים ולהציב בהן מודעות מילים (Adwords) על פי הקשר ההודעה. למשל, כאשר שני לקוחות החברה ינהלו ביניהם התכתבות חסרת מעצורים, המודעות בצד המכתבים יפנו אותם לאתרי סקס ולמוצרים מעוררי חשק. למעשה, בניגוד למתחרים, בגוגל מעוניינים שהלקוחות ישתמשו בתיבה שלהם כמה שיותר - חינם - אך ישלמו על כך בפרטיותם. עניין זה כשלעצמו מדאיג למדי וראוי לטור נפרד. אגב, הנסיינים של Gmail כבר יכולים להיכנס לתיבות שלהם החל מהלילה.
Gmail. לא מתיחה
מומלצים