בתי ספר לנהיגה מתקדמת - סקירה מלאה
משרד התחבורה מחייב אתכם בשיעורי נהיגה כדי לקבל רשיון. זה לא אומר שהוא באמת מלמד אתכם לנהוג. ומכיוון שאנחנו מאמינים כי שליטה טובה ברכב חשובה יותר מהצלחה במבחן, הכנו עבורכם מדריך לבתי ספר מתקדמים, בהם לומדים נהיגה נכונה באמת, כזו שתציל אתכם...
מסלולים | אלטרנתיבי | המרכז הישראלי לנהיגה בטיחותית | דרייב ארט |
אם להאמין לדברי ועדות חקירה פרלמנטריות ולמבקר המדינה, רמת לימוד הנהיגה בישראל נמוכה מהדרוש וחייבת לעבור שינוי דרמטי. כזה שינוי יקרה אולי בעתיד, אך בינתיים משחררת אתכם המדינה לכביש ללא כלים מתאימים לנסיעה בטוחה באמת. מסכנת אתכם ואת הסביבה עם אוחזים בהגה שלא עברו הכשרה הולמת. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות, וקיימות דרכים לשפר את המצב.
בשנים האחרונות נפתחו בארץ מספר בתי ספר לנהיגה בטוחה ומתקדמת, המציעים קורסים בסיסיים, מתקדמים ואף מקצועיים במיוחד. חלקם נערכים על כביש , אחרים על משטח מיוחד. בחלקם יש מסלול מסודר ולעיתים אפילו הדרכה מיוחדת על מסלול מירוצים בחו"ל. אפשר ללמוד רק להגיע בשלום הביתה, ואפשר לגלות איך עושים זאת נהגי מירוץ אמיתיים. ניתן לקבל שיעורים בקבוצות או הדרכות יחיד. אבל בעיקר, בכולם אפשר ללמוד נהיגה טובה ובטוחה יותר. אז כדי שתדעו בדיוק במה דברים אמורים, היכן ניתן וכמה זה עולה, מה זה דורש מכם ומה תקבלו בסיום, הכנו מדריך קצר. עשו בו שימוש, כדאי לכם.
הכתבה התפרסמה במקור במוסף תערוכת אוטומוטור 2004
(אשדוד, 6343002-03)
בית הספר ללימוד נהיגה "מסלולים" הוקם על ידי ראם סמואל, לשעבר נהג ראלי מצליח בצרפת, ומציע קורסי נהיגה ברמות שונות. באופן יחודי מציע בית הספר הזה מתקן הדרכה מיוחד, הכולל מעין מיני מסלול לנהיגה בתנאים שונים. הקורסים המוצעים נחלקים לקטגוריות אחדות, ומתאימים כמובן למטרות שונות.
- נהיגה מתקדמת במסלול
מטרתו לימוד שליטה במכונית במגוון מצבי נהיגה. במסגרת הקורס יקבלו החניכים הדרכה תיאורטית בנושא נהיגה נכונה, יעמדו על ההבדלים בין נהג רגיל למיומן במיוחד, יזכו להסברים בנוגע לישיבה נכונה ותפעול יעיל של מכלולי המכונית, כולל בלימה נכונה בתנאי יומיום ובמצבי חירום, ירידה מהכביש ועליה בחזרה ועוד.
התנאים להשתתפות בקורס, שנערך במכונית הלקוח במסלול בית הספר באשדוד, הם רשיון נהיגה וביטוח חובה בתוקף. הקורס נערך בין השעות 9:00-15:00, בהתאם למספר משתתפים, ומחירו 890 שקלים.
- אימון אישי בנהיגה מתקדמת
כאן מדובר בהדרכה אישית של אחד ממדריכי בית הספר, על כבישים ציבוריים. המטרה היא להכשיר את הנהג לשליטה בכלי הרכב, התמצאות במרחב, התאמת המבט לתנאי נהיגה שונים, תזמון כניסה ויציאה מסיבובים, מניעת מצבי חירום וכדומה.
התנאים להשתתפות בקורס שנערך במכונית הלקוח הם רשיון נהיגה וביטוח רכב בתוקף.
מחיר הקורס עומד על 980 שקלים, וניתן לשלבו בקורס נהיגה מתקדמת במסלול הסגור, בעלות כוללת של 1,590 שקלים. לבוגרי הקרוס מוצע קורס רענון בלבד בעלות של 450 שקלים.
- ראלי עפר
רוצים ללמוד נהיגת ראלי? לבית הספר הזה יש מכונית מירוץ מודרנית עבורכם ויום הדרכה שלם על שבילי עפר. כאם תלמדו לא רק לשבת נכון במכונית שכזו, אלא גם על יחסי גומלין בין נהג לסביבה, כיצד לתפעל הגה והילוכים, איך להחליק נכון בסיבוב ועוד.
מחיר קורס מלא 2,360 שקלים, הוא מתקיים בין השעות 9:00-15:30. התנאי הבודד לצורך השתתפות בו הוא רשיון נהיגה.
- נהיגה בחו"ל
מסלולים מקיים גם קורסי נהיגה ספורטיבית או מירוצים בצרפת, ונהיגת ראלי בהונגריה. לפרטים על הקורסים הללו יש לפנות בטלפון 6343002-03 או לאתר מסלולים באינטרנט. המחיר אינו קבוע ונע בין כ 2,000 דולר בהונגריה (ראלי) ל 3,000 יורו בצרפת (מסלול). המחיר כולל טיסה, אירוח ושימוש במתקני בית הספר.
- התמחות
המטרה כאן היא הכשרת חניכי בית הספר להדרכת נהיגה מתקדמת בעתיד. כאן עוברים התלמידים קורס נהיגה מעמיק העוסק בזיהוי טעויות ותיקונן, תיאורטית ומעשית. בנוסף לכך, הקורס מכשיר את החניכים להדרכת נהיגה מתקדמת ומהווה כרטיס כניסה להצטרפות אל צוות המדריכים של בית הספר.
הקורס מתקיים במשך חמישה מפגשים שאורכם שמונה שעות (9:00-15:00) כל אחד, ומחירו 3,540 שקל.
(רמת הכובש, 1800227233)
חברת אלטרנתיבי הוקמה בשנת בשנת 1997 על ידי איתי אלון, המכהן כיום כמנכ"ל. לצדו מנהל יורם כהן את הדרכת הנהיגה בעזרת מתקן מדמה החלקה, המסייע ללמד התמודדות נכונה במצבי החלקה מסוכנים, אך עושה זאת בתנאים נשלטים ומבוקרים. המבקשים לנהוג טוב ובטוח יותר יכולים לקחת חלק במספר קורסים.
- מקוצר
זה הקורס הראשוני, שמטרתו הדרכה מקוצרת לצורך הכרות ראשונית עם מצבי חירום ואיבוד שליטה, וכמובן דרכים נכונות להתמודדות בטוחה במגרש ההחלקה ובעזרת מתקן ההדמיה. כאן תלמדו כמה חשוב לחץ אוויר תקין, כיצד לזהות החלקה, איך לכוון מראות וכיצד לנצל באופן מיטבי את מערכת הבלימה בעת חירום. משך הקורס חמש שעות ועלותו 490 שקלים. על החניך להביא עמו את כלי הרכב הפרטי וכמובן רשיון נהיגה וביטוח בתוקף.
- בסיסי
אורכו של קורס בסיסי מלא הוא יום שלם. למעשה מדובר בקורס הראשוני, רק ארוך ומפורט יותר. במהלכו לומדים החניכים בין היתר תנוחת נהיגה נכונה, העברות משקל, מצבי החלקה ובלימת חירום בתנאים חריגים.
משך הקורס תשע שעות, והוא נערך בין 8:30 ל 17:30. התרגול מתבצע במגרש החלקה ובכלי רכב של המשתתפים, ועלותו 745 שקלים.
- מתקדם
בקורס זה יש דגש גדול עוד יותר על שליטה מתקדמת במכונית. במסגרת הקורס תיערך גם תחרות ג'ימקנה (נהיגה בין מכשולים) עם מדידת זמנים, ילמדו טכניקות נהיגה, ויושם דגש על שימוש נכון בהגה, כולל תרגול במדמה ההחלקה.
גם כאן אורך הקורס הוא תשע שעות, בין 8:30 ל 17:30. קורס זה נערך עם מספק מוגבל של משתתפים (עד 15) בו זמנית, כאשר לכל שלושה מוקצה מדריך נפרד. עלות הקורס 745 שקלים.
- מדמה החלקה
הקורס הזה מוגבל לקבוצות נפרדות של שלושה תלמידים לכל היותר. המטרה היא תרגול מצבי אובדן אחיזה, והדרכה כיצד להיחלץ מהם. הקורס כולל תיאוריה קצרה ותרגול מעשי.
משך הקורס שעתיים, עלותו 330 שקלים, אך ניתן להאריכו במחיר של 100 שקלים לכל 20 דקות נוספות.
- אימון אישי
גם בית הספר הזה מציע אימון נהיגה אישי, עם מדריך פרטי. המטרה כאן היא לימוד נהיגה מתקדמת ובטוחה על הכביש הציבורי, תוך שימוש בטכניקות נהיגה הלקוחות מעולם המירוצים, ומתאימות לנהיגת כביש בטוחה יותר. הקורס בנוי משני מפגשים בני שעתיים לפחות, ללימוד נהיגה מתקדמת באופן אישי עם מדריך. חלק ממטרות הקורס הוא להכשיר נהגים ברזי טכניקות נהיגת המירוצים, המותאמים לנהיגת כביש בטוחה.
הקורס כולל שני מפגשים עם זמן הדרכה כולל של חמש שעות, מחירו 950 שקלים אך יש לתאם את המועדים מראש.
- נסיעת אבחון
לא בטוחים אם אתם טובים או לא? אפשר לנהוג בכביש הציבורי בליווי מדריך, שיאבחן הרגלי נהיגה שגויים (ויש כאלה, בטוח) וייתן עצות שימושיות לנהיגה בטוחה יותר.
משך המפגש הייחודי עומד על 45 דקות ועלותו לחניך 125 שקלים.
(ראשון לציון וחיפה, 1800249444)
המרכז הישראלי לנהיגה בטיחותית הוקם בשנת 1993 על ידי פרדי פריהאוף, מחלוצי הספורט המוטורי בישראל, ולשעבר נהג מירוץ מצליח באירופה. בית הספר שהקים הוא הוותיק מכולם, והיה הראשון להשתמש במתקן הדמיית החלקה מיוחד. המרכז מציע בעיקר שני קורסים בנהיגה מתקדמת.
- שלב א'
הקורס הבסיסי של בית הספר מתקיים במגרש החלקה ובתנאים מבוקרים. בין הנושאים המעניינים שנלמדים בקורס כדאי להזכיר שיעור בסיסי של הכרות רכב ראשונית, כולל כיוון מראות ומושב, תפעול נכון של ההגה וחמיקה ממכשול. האימון מתבצע במכוניות בית הספר.
אלא שלא כל אחד יכול לקחת חלק בקורס. בין התנאים הנדרשים יש וותק של לפחות שלושה חודשי רשיון, והמלצה של ניסיון נהיגה מעשי על-פני לפחות 3,000 ק"מ. אורכו של הקורס עשר שעות, החל ב 8:30. מחירו 877 שקל ליחיד, או 819 שקלים אם נרשמים יחד עם בן/בת זוג.
- שלב ב'
השלב השני של קורס הנהיגה המתקדמת, מותנה במעבר מוצלח של השלב הראשון. במסגרת הקורס המתקדם מתרגלים החניכים נהיגה בכבישי הארץ במכוניתם הפרטית, כאשר הם מלווים במדריך בית הספר. האימון מתפרש על פני 400 עד 600 ק"מ, בהתאם לכושר הנהיגה של התלמיד. ניתן לערוך את האימון ביום או בלילה, ובכל תנאי מזג אוויר, בהתאם להחלטת בית הספר ורמת החניך. בין הנושאים הנלמדים כאן ניתן למצוא נהיגה חלקה והשתלבות נכונה בתנועה, נהיגה בתנאי אחיזה מוגבלים (כמו שבילי עפר, בהתאם לדרישת הלקוח), ירידה ועליה מהשוליים ועוד.
מחיר קורס שכזה הוא 1,638 שקלים, והוא מיועד עד לשני מודרכים ברכב. ההרשמה מראש.
(661933-067 ליאור, 518577-054 און)
בית הספר לנהיגה דרייב ארט הוא הצעיר מכולם והוקם על ידי ליאור לוי ואון יעקובסון. לשניים ניסיון עשיר בנהיגת מירוצים והדרכת נהיגה והם מעבירים את הקורסים בעצמם.
נהיגה בטיחותית
מטרתו של הקורס היא הקניית יסודות נהיגה נכונים, כמו כיוון מראות, ישיבה, בלימה, תכנון נהיגה נכון, ירידה לשוליים ועוד. הקורס מתבצע ברכב פרטי ובכבישים ציבוריים, תוך דגש על בטיחות ושמירה על החוק.
אורכו של הקורס חמש שעות, עלותו 500 שקלים והוא נערך בצמוד למדריך אישי. שעות הפעילות בהתאם לנוחות הלקוח, בתיאום מראש.
נהיגה ספורטיבית
גם בקורס זה מכשיר המדריך בנהיגה בטיחותית, אך מוסיף לכך דגש מיוחד הנוגע לנהיגה ספורטיבית, קווי פנייה נכונים, שימוש מיטבי במנוע ובתיבת ההילוכים ועוד. גם קורס זה נערך בין חניך למדריך, ברכב התלמיד ובכביש ציבורי, תוך שמירה על חוקי התנועה. אורך הקורס חמש שעות, ועלותו 650 שקלים.
קורס ספורטיבי/מתקדם
זהו קורס המשך ל"נהיגה ספורטיבית", ובו מתמקדים בפעולות חשובות נוספות. כמו שימוש נכון בשילוב הגה דוושות, כיצד לפנות ובעיקר כיצד לצאת מפנייה. גם קורס זה מתבצע ברכב הלקוח עם מדריך צמוד. משך הקורס חמש שעות ומחירו 750 שקלים.
במגרש
מטרתו של קורס זה היא להמחיש נהיגה "על המגבלות", תוך ניצול יתרונות מגרש סגור ומבוקר. התרגול יתבצע במסלול קונוסים, וכולל מדידת זמנים לצורך בחינת הנהג/ת תחת לחץ.
תנאי להשתתפות בקורס, שאורכו שבע שעות ומחירו 850 שקלים, הוא השתתפות מוקדמת בקורס נהיגה ספורטיבית/מתקדמת אחד לפחות.
ראלי/מתקדם
קורס זה נערך בשבילי עפר, עם מכונית יעודית למירוצי ראלי. הקורס מיועד לארבעה משתתפים ומלמד את יסודות נהיגת הראלי, כמו ישיבה נכונה, שליטה במכונית, בלימות, קווי סיבוב ועוד. בתום הקורס מתבצע קטע סיום מיוחד במתכונת ראלי אמיתית.
בקורס המתקדם, הנערך כהשלמה לקורס "ראלי", נרכשות מיומנויות נוספות, כמו שימוש בבלם היד וטכניקות נהיגה מתקדמות במיוחד.
משך קורס ראלי הוא יום שלם, ומחירו 1,990 שקל. עלות קורס מתקדם 2,500 שקל.
אספלט
כאן מדובר בקורס מקצועי לנהיגת מירוץ על אספלט, עם שתי "תחנות לימוד". מכונית מירוץ, וקארטינג שתי פעימות במסלול קונוסים.
הקורס מיועד לשישה אנשים, כאשר בכל עמדה שלושה נהגים המתחלפים ביניהם מעת לעת. קורס זה כולל מדידת זמנים במכונית הראלי ובקארטינג. הקורס נערך במגרש סגור ובתנאים מבוקרים ובטוחים.
תנאי יחיד להשתתפות בקורס, שנערך בין השעות 8:30 ל-17:30, הוא הקפדה על הוראות המדריכים ומשמעת. מחירו 2,000 שקל.