אורי יוגב: נמאס לי לעבוד בתור שכיר
הממונה על התקציבים במשרד האוצר הפורש חושב להיכנס לתחום ההשקעות, ובודק מספר הצעות בעולם ההשקעות המוסדי בתחומי גיוס הון וייעוץ בביצוע פרויקטים שונים; בינתיים, הוא עובד על קידום הרפורמה בנמלים, ומתנגד לחוק ההשקעה בתשתיות; ראיון
לפני שבוע הסתיימה כהונתו של אורי יוגב, הממונה ה-23 על התקציבים במשרד האוצר של מדינת ישראל, ואחד הדומיננטיים והמשפיעים. יוגב (43), הוא אחד הממונים הראשונים על התקציבים שהגיעו לתפקיד לאחר שהיה כבר מנכ"ל במגזר הפרטי, גם בבזק-בינלאומי וגם בדומינו'ס פיצה. במגזר הפרטי, אגב, התקרב שכרו של יוגב לפי ארבעה משכרו כממונה, העומד על 28 אלף שקל ברוטו בחודש.
בשיחה עם ynet, רגע לפני פרישתו, מספר יוגב על תוכניותיו: "נמאס לי כרגע לעבוד בתור שכיר. התפקיד הבא שלי יהיה בתחום העסקי", הוא אומר.
באיזה כיוון?
יוגב: "הכיוון הכללי הוא תחום ההשקעות במימון פרויקטים. אני בודק כרגע כמה הצעות בעולם ההשקעות המוסדי, שהכיוון הכללי שלהם הוא גיוס הון וייעוץ בביצוע פרויקטים שונים, בין השאר בתחום התשתיות. תחום הפעילות שלי מוגבל, במידה מסוימת, כי לא אוכל ללוות פרויקטים במימון ממשלתי, אבל מתברר שאפילו בישראל יש פרויקטים תשתיתיים במימון פרטי, ואני בודק אותם כרגע".
מתי תתחיל את העסק החדש?
"כנראה שהדברים ייסגרו בסביבות חודש יוני. ביולי-אוגוסט אני יוצא לחופשה בקנדה, בדרום אמריקה ובאיי גלפגוס, כך שאת העיסוק הבא שלי אתחיל בספטמבר, כשהתקשורת כבר תהיה פחות עסוקה בכל פיפס שאני עושה.
"בינתיים יש לי הרבה מאוד עבודה בקידום הרפורמה בנמלי הים, שהתחייבתי לממשלה להמשיך לקדם גם אחרי שאעזוב את תפקידי. וייתכן שמדי פעם ארים פרויקט או שנים במגזר הפרטי כבר במאי או ביוני, אבל לא דברים בקנה מידה גדול".
הפרסומים לפיהם אתה עומד לעבוד יחד עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, נכונים?
"זה נכון שהיו פרסומים".
ההסתדרות יכולה להסיק מלוח הזמנים שלך, שהמשא ומתן על הרפורמה בנמלים יושלם עד יוני בכל מקרה, עם הסכמתה או לא?
"אני מקווה שהוא יושלם עוד קודם".
הקריירה שלך בשירות ממשלת ישראל הסתיימה?
"כרגע כן, אבל כמי שהחיידק הזה נמצא בו, אני מאמין שבעתיד אחזור מדי פעם לבצע פרויקטים כאלה ואחרים גם בשביל הממשלה".
מעניין שאתה אומר שהחיידק הממשלתי נמצא בכך, בשעה שרוב הדברים שעשית נועדו לצמצם את חלקה של הממשלה בכל דבר.
"זה נכון שזה הקו שליווה את על מה שעשיתי. אבל מטרת צמצום חלקה של הממשלה היא חיזוקה של הממשלה. ממשלות קטנות יותר ורזות יותר, שחלק גדול יותר מעבודתן מתבצע על ידי אחרים, הן ממשלות שמבצעות את עבודתן בצורה יעילה יותר.
"אם אתה מסתכל על תפקודה של הממשלה בשנה האחרונה, אחרי שהדרג הפוליטי התחיל להפנים את מה שאנחנו בדרג המקצועי אומרים כבר שנים, אתה יכול לראות שיש משהו במסר הזה".
דו"ח מבקר המדינה שמתפרסם היום, חושף בזבוזים עצומים בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים. זה פרויקט שאתם מתגאים בכך שהוא נעשה במימון פרטי. המבקר חופף בין השאר עיוותים ניכרים לטובת השותפים הפרטיים, על חשבון הממשלה. לזה אתה קורא יעילות?
"ביחס לבזבוזים בפרויקטים שהממשלה מבצעת בעצמה, מדובר בחריגות קטנות".
"צעד ביניים בדרך לשליטה פרטית"
יוגב, שנאם בכנס של המרכז הישראלי לניהול, שהתקיים היום (ד') ברמת-גן, התייחס גם לרפורמות שמבצעת הממשלה להעברת תשתיות למגזר הפרטי. לדבריו, "העברת הפעילות מהממשלה לחברות ממשלתיות היא רק צעד ביניים בדרך לשליטה פרטית. כך לא רק בתקשורת, אלא גם בייצור חשמל, הולכת מים, כבישים, רכבות ונמלים".
לדברי יוגב, "בנושא הנמלים, אין לי ספק שתהליכי הפרטה יתנו תנופה לתהליכי הפיתוח שאכן קיימים שם גם כיום. זה באמת נחמד שיש שם תשתיות טובות, אבל כדאי שהם יפעלו כראוי, ואת זה נשיג רק אם נשלים את הפיצול ואת ההפרטה שתבוא אחריו".
עוד אמר יוגב: "אפילו מונופול פרטי הוא עדיף על מערכת ממשלתית. אנחנו גם מאמינים שהממשלה צריכה לעודד את היזמים להשתתף בפרוייקטים על ידי מענקי עידוד".
בהתייחסו לצעדים שנוקט שר התשתיות, יוסף פריצקי, לחקיקת חוק השקעה בתשתיות, אמר יוגב: "אני מתנגד לחקיקה של חוק כזה. זה יהווה בזבוז של זמן ואנרגיה. וזאת, למרות שאני מסכים אם פריצקי, שהממשלה צריכה להיערך להשקעה בתשתיות על ידי הכנת תוכניות רב-שנתיות, ולא בתוכניות אד-הוק כפי שהיא מכינה כיום".