שתף קטע נבחר
 

שמים עלינו פס

שלושה צעירים נהרגו לפנות בוקר כאשר נסעו בכביש בו התבצעו עבודות. המשטרה סגרה עכשיו את כביש, מע"צ מינה כעת ועדת חקירה פנימית. בסוף זה יהיה הגורם האנושי, לא כך?

אנשי מע"צ שוב לא מבינים מה רוצים מהם. "הסימון בולט, הולם ואי אפשר לטעות בו" הם אומרים לי, מספר שעות לאחר תאונה נוראית נוספת. "מלבד זאת", כך ממהרים שם בכירים להוסיף, "כל התכניות אושרו על-ידי המשטרה, וכמובן שבמקום נכח שוטר כנדרש". למה הם נזעקים להצטדק? כי חצי שעה לאחר שהתבררו ממדי האסון, אצה הדרך לאנשי משטרה שהודיעו חד-משמעית כי "אי אפשר היה להבין שום דבר מהסימונים על הכביש בעקבות הסימון החדש".

 

האחד מאשים, השני מתגונן, ובשטח שום דבר לא משתנה. מע"צ למשל ממשיכה לטעון שהכל בסדר. יש להם אנשים מצוינים, מנוסים מאד, בעלי מקצוע מעולים שיודעים דבר או שניים על תשתית. המשטרה? הם בכלל היו שם לצורך ליווי העבודה, ולא שום דבר אחר. מי אשם? אל תתפלאו אם בסופו של דבר זה שוב יהיה הנהג. אולי בגלל מהירות מופרזת?

 

סימון עבודות? הצחקתם אותי

 

עד שתסיים ועדת החקירה הפנימית של מע"צ את עבודתה, לא נדע אם העבודות בוצעו בהתאם לתכניות המוקדמות, אלה שאושרו כנדרש על-ידי המשטרה. אלא שעוד לפני תחילתה של הוועדה הזו, כדאי להזכיר שכל נהג, כמעט ללא יוצא מהכלל, נתקל על בסיס יומיומי באיוולת דומה. סימון לא ברור הוא רעה חולה של הכביש הישראלי בכלל. בזמן עבודות בכביש, כל כביש כמעט, הופך הכאוס כמעט לבלתי נסבל.

 

ועוד לא דיברנו מילה אחת על הדרך בה בוחרת מע"צ, ובעצם כל גוף העוסק בתשתית הכבישים בארץ (כן, כולל נתיבי אילון, וכלל עיריות, וכולל כולם), להתריע בפני הנהג על העבודות. האזהרה, אם קיימת, מגיעה בדרך כלל מאוחר מדי. לעיתים רחוקות התמרור ממוקם היטב ומואר כהלכה בלילה. לעיתים קרובות הרבה יותר מדובר בבלגן אחד גדול, עם קונוסים שמתגלגלים חופשי על המסלולים, פנסי הבהוב שרק חלקם פועלים, מחיצות הפרדה לא מחוברות ואחראים על הסדר שעוסקים בעיקר בלהעביר את הזמן. 

 

משטרה קפדנית? נו באמת

 

המשטרה ממשיכה להאשים את כל העולם באחריות לקטל בכבישים, ומנערת עצמה לחלוטין מהמתרחש. צריך שוטר שיתלווה לעבודות בכביש? למה לא, כסף לא רע נכנס לקופה. רק ספרו לי אתם מתי ראיתם אחד שכזה מפעיל סמכות כלשהי באזורי עבודות? אתם יודעים מה, ספרו לי מתי ראיתם שוטר מלווה שעושה משהו. למעשה, ואת זה יודעים גם במשטרה וגם במע"צ, דחליל במדי משטרת התנועה היה עושה עבודה לא פחות טובה.

 

אם איני טועה, תפקידה של משטרת ישראל הוא לאכוף את החוק. בפעם האחרונה שבדקתי, גם עבודות כביש של חברה קבלנית אותה שכרה מע"צ, אמורות להימצא תחת פיקוח הזרוע האוכפת. אם באמת "אי אפשר להבין דבר מהסימונים על הכביש", כיצד לא עלו על כך אוכפי החוק מוקדם יותר? מפקד מרחב שרון למשל, עמיחי שי, אותו אחד שהורה הבוקר לסגור את הכביש עד להודעה חדשה, סיפר ברדיו כי הוא מכיר את הכביש היטב, והסימון בזמן העבודות בלבל גם אותו. בוקר טוב מר שי. למה לסגור רק עכשיו?

 

אני מרשה לעצמי להניח כי התכניות שאושרו על-ידי המשטרה היו שונות מאלה שהתבצעו בשטח. אם כך הדבר, מה פשוט יותר מבדיקה מהירה של אותו נציג משטרה במקום לפני תחילת העבודות? או שמא מדובר בעניין מורכב מדי, הדורש כוח אדם (בשכר, כמובן שבשכר) גדול בהרבה? אוטוטו נשמע שוב שאותו כוח אדם עוסק במשימות בט"ש, ולכן אינו יכול להתפנות למשימות לשמן הוא קיים באמת.

 

אפשר אחרת, באמת

 

אין לי ספק שבמשטרה, כמו גם במע"צ, לא יאהבו את הדברים. מבחינתם, האצבע המאשימה שמופנית כלפיהם תמיד אינה מבינה את המצב בשטח, אינה יודעת כמה קשה לבצע כהלכה, אינה מתחשבת באנשים המשקיעים את כל מרצם כדי לדאוג שיהיה לכם ולי נוח ובטוח יותר להגיע ממקום למקום. יכול להיות.

 

אלא שגם הם אומרים, שלא לציטוט וייחוס חלילה, לא רק שמצב הכבישים בארץ איום ונורא, אלא גם שהסטנדרטים לפיהם נבנים, מסומנים ומתוחזקים כאן כבישים, שייך למדינות עולם שלישי. אינו עומד בשום קריטריון מערבי מקובל. בעצם, לא צריך להיות מומחה תחבורה או עיתונאי חוקר כדי לדעת איך הדברים נעשים במדינות אחרות. מספיק לבקר באירופה או ארה"ב ולזהות איך אפשר לעשות את זה אחרת.

 

ולמי שהספיק לשכוח את ההיסטוריה, תזכורת קצרה בענייני תשתית.

 

דוח מבקר המדינה שהתפרסם לפני כשנה (30.4.2003) קבע בנוגע ל-1,700 ק"מ של "דרכים מקשרות" בארץ, חלקן באחריות מועצות אזוריות וחלקן באחריות מע"צ, כי הדרכים לא מתוחזקות כנדרש ומצבן הפיזי והבטיחותי לקוי. כדי להבהיר עד כמה המדינה מתייחסת לנושאים אלה, הזכיר לא פחות משלוש ועדות שהתמנו בעשור האחרון לבחינת מצב הדרכים ואופן הטיפול בהן. המלצות ועדה ראשונה (93') לא יושמו, כי לא הוקצה להן כל תקציב. ועדה שניה (97') התכנסה פעם אחת בלבד. ועדה שלישית הפסיקה דיוניה באוקטובר 2000 מבלי להשלים את תפקידה. גם ועדות מנכ"לים שונות שעסקו בעניין, לא קידמו דבר.

 

היו גם שתי ועדות חקירה פרלמנטריות שעסקו בין היתר בנושא תשתית הכבישים: "רשת הכבישים והתשתיות סובלת לא רק ממחסור בתקציב - שאינו מנוצל היטב - ומצב ירוד, אלא גם מתכנון לקוי וחוסר התאמה לקצב הגידול במספר כלי הרכב". כך קבעה הראשונה שהגישה מסקנותיה ב-98'. ב-2003 הייתה זו וועדת לנגנטל - "הכבישים הנסללים היום אינם עומדים בתקן אירופאי והם אינם בטיחותיים דיים. הפיגור בתשתית גדול, ועובדה זו משפיעה על גידול במספר תאונות הדרכים".

 

לא מפחדים?

 

ולסיום, תזכורת קלה לאחראים על חיינו, וגם לשאר הקוראים. מאז תחילת 2004 נהרגו בכבישי ישראל 196 בני אדם, לעומת 159 בתקופה המקבילה אשתקד. זאת, בזמן שהוגברה האכיפה, מספר דוחות המהירות הוכפל ושיטת ניקוד חדשה ומאיימת נכנסה לתוקף. וחוץ מזה, שר התחבורה הודיע שיטפל ביד חזקה ונוקשה מתמיד בנהגים עבריינים, כי הם האחראים הבלעדיים לקטל בכבישים. אז אחד מהשניים. או שאף אחד לא מפחד ממנו, או שומו שמיים - לא רק הנהג אשם. ותחשבו על זה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מסמנים
צילום: אבי פרידמן
מבלבלים
צילום: אבי פרידמן
צילום: תומריקו
תוצאות מחרידות
צילום: תומריקו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים