שתף קטע נבחר

 

סקר: רוב הציבור מתנגד לפתיחה של רשתות השיווק בשבת

סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה: 61% מהצרכנים, כולל לא-דתיים, יחרימו רשת שיווק, שתפתח את שעריה בשבת. 52% מהצרכנים סבורים שרוב הרשתות אינן נוהגות כלפי הצרכן ביושר והגינות

61% מהצרכנים, כולל לא-דתיים, אומרים כי יחרימו רשת שיווק, שתפתח את שעריה לקונים בשבת ולא יקנו בה כלל, אם כל הרשתות האחרות יהיו סגורות בשבת. כך עולה מסקרים שערך מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, בראשות פרופ' אבי דגני וד"ר רינה דגני.

 

מהנתונים, שהוצגו בכנס של המי"ל (המכון הישראלי לניהול) בשבוע שעבר, עולה כי 35% מהצרכנים ענו כי לא יחרימו רשת כזו. 4% ענו כי אינם יודעים.

 

מהסקרים עולה, כי רוב הצרכנים מגדירים את עצמם כמתנגדים לפתיחת רשתות בשבת. 37% מהם מתנגדים מסיבות דתיות, ואילו 19% מתנגדים מתוך רצון שיהיה יום אחד שקט, ללא מסחר. 44% מהצרכנים תומכים בפתיחת רשתות השיווק בשבת.

 

פרופ' אבי דגני, המשמש בין השאר כחוקר-הבית של רשת רבוע-כחול, התייחס בכנס לשורה של עמדות נוספות של הצרכנים כלפי רשתות השיווק. למעלה ממחצית מהציבור - - 52% סבורים שרוב הרשתות אינן נוהגות כלפי הצרכן ביושר ובהגינות, וכי רובן עושות לו תרגילים ומלכודות מחיר.

 

רק 26% מהצרכנים סבורים שהרשתות נוהגות ביושר ובהגינות כלפי הצרכן. 22% סבורים שמדובר בהתנהגות מתחלפת.

 

דגני אמר עוד, כי לאף אחת מרשתות השיווק, כולל הרשתות הוותיקות, כמו רבוע-כחול ושופרסל, אין נכסיות מותג, שהצטברה במודעות הציבור תחת שמה. באופן אירוני, המותג היחיד שמייצר לעצמו נכסיות מצטברת עקבית ונהנה ממנה הוא המותג הצעיר חצי-חינם.

 

כשמציגים לצרכנים שמות של תתי-רשתות של רשתות השיווק, כגון ג'מבו, מגה, קוסמוס ויוניברס - 69%-56% מהצרכנים מודים שאינם יודעים למי שייכות רשתות אלה. 32%-15% טעו בשיוך של תתי-הרשתות.

 

מחקרים שערך מכון גיאוקרטוגרפיה העלו עוד, כי ישנה מגמת עלייה בנתח השוק של רשתות הדיסקאונט העמוק (הרשתות הזולות מאוד). נתח השוק של רשתות אלה עומד כיום על 26%, אך עולה בכ-3.9% בממוצע לשנה.

 

מגמת עלייה ניכרת גם בנתח השוק של הסופרים המקומיים - הפרטיים ואלה שפונים לציבורים הרוסי והחרדי.

 

לעומת זאת, הסופמרקטים השכונתיים של רשתות השיווק, המכולות והמינימרקטים, הסופרמרקטים הבינוניים של הרשתות וחנויות המפעל נמצאים בקו ירידה שנתי של 3%-1% בנתח השוק שלהם.

 

"במירוץ על הצרכן ינצח מי שיוכל להתבדל בחוויית הקנייה המורכבת משלשה רבדים", אמר דגני, חוויית מחיר - הכוללת מחיר נמוך והוגן ואלמנטים מפתיעים כמו מבצעים ושדרוגים. חוויית הצריכה - גירוי תאוות האכילה בחנות מזון, דוגמיות בחנויות, הצגת חיסכון ורווח מיידי והסרת הסיכון מהצרכן. החוויה האנושית - סיפוק הצרכים והחסכים האנושיים הקשורים בצריכה, אותה ניתן להגיש לצרכן באמצעות שירות ברמה גבוהה, מקצועיות, יחס חם אנושי וידידותי.

 

"השירות היקר ביותר שתעניק נקודת מכירה כחוויה אנושית הוא אמצעי השיווק והמכירה הזול והמשתלם ביותר", אמר דגני.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלום ברטל
קניות. לא רוצים בשבת
צילום: שלום ברטל
מומלצים