היסטוריה: אל על יוצאת משליטת המדינה
שרי האוצר, הביטחון והתחבורה אישרו אתמול להעביר את חברת התעופה הלאומית לידיים פרטיות. הרוכשים: משפחת בורוביץ' וחברת "כור", הבעלים של "ארקיע". שאלת השאלות: האם הבעלים החדשים יפעילו את החברה בשבת?
20 שנה אחרי שהחלו הניסיונות להפריטה נסללה אתמול (ב') הדרך להעברת חברת התעופה הלאומית של ישראל לידיים פרטיות. זאת לאחר ששרי האוצר, הביטחון והתחבורה אישרו אתמול למשפחת בורוביץ' ולחברת "כור" לממש את האופציה שבידם לרכוש את השליטה ב"אל על".
כבר בתחילת שנות השמונים קיוותה הממשלה ללכת בעקבות ממשלות אירופיות אחרות שמכרו את חברות התעופה הלאומית של ארצן לבעלים פרטיים. בדרך היתה החברה בפירוק, אחר כך היתה לאחת החברות הממשלתיות המפסידות ביותר, אולם כל הניסיונות למכור אותה כשלו.
לפני שנה התחולל המפנה, כאשר החברה הונפקה בבורסה, והציבור רכש נתחים ממנה. לאחר ההנפקה התברר שחברת "כנפיים", שבבעלות חברת "כור" ומשפחת בורוביץ', מתחילה לאגור מניות ואופציות ומתכננת לשלוט בעתיד בחברה." כנפיים" היא גם חברת האם של חברת התעופה השנייה בגודלה אחרי "אל על", "ארקיע".
מאחר שמדובר בחברת התעופה הלאומית של ישראל, שלפעילותה יש משמעות אסטרטגית למדינה, נזקקו הרוכשים לאישור מיוחד ממשרדי הממשלה הבכירים כדי להשלים את העיסקה. המדינה תשמיך להחזיק "מניית זהב" בחברה, הכוללת בין השאר מחויבות לשמור על "צי הברזל", מטוסים בבעלות ישראלית, שניתן להפעיל באמצעותו קשר תעופתי לישראל וממנה בשעת חירום. מניית הזהב קובעת את גודל הצי ואת הרכבו, כך שיכלול למשל כמות מסוימת של מטוסי תובלה שיוכלו לבצע "רכבת אווירית" בעת מלחמה.
אתמול חתמו שלושת השרים, בהמלצת רשות החברות הממשלתיות, על האישור ל"כנפיים" לרכוש עד 25 אחוז ממניות "אל על" ולהפוך לגוף השולט בה. בניתיים תתבצע השליטה לצד המדינה, שעדיין מחזיקה מניות בחברה, אך החזקותיה אמורות להגיע לשיעור מזערי בחודש דצמבר הקרוב, ואז תהפוך "כנפיים" לבעלים העיקריים שלה, עם למעלה מ-50% ממניותיה. גם רכישת המניות הנוספות תחייב אישור ממשלתי.
יצוין כי "אל על" הונפקה לפי שווי של 113 מיליון דולר. כיום נסחרת החברה לפי שווי של 379 מיליון דולר, כך שמי שהשקיע במניותיה רשם לעצמו רווחים נאים.
העברת הבעלות עשויה לשנות את אחד המאפיינים המוכרים ביותר של החברה, העובדה שהיא אינה טסה בשבתות ובחגים. הבעלים החדשים לא יהיו מחויבים להסכמים הפוליטיים שהביאו להחלטה, אך הם עשויים להחליט להמשיך שלא לטוס בשבת, כדי לעודד את הקהל החרדי להמשיך ולהשתמש בשירותי "אל על".