חיפוש מתקדם בגוגל
כמה טיפים פשוטים יסייעו לכם לחפש בגוגל בצורה יעילה יותר ולמצוא הרבה יותר: חיפוש מהיר במטמון, המילון של גוגל, תווים חופשיים, מספרים בטווח מסוים, התאמה אישית, התראות רשת, מחשבון ועוד
חיפוש שטחי מוביל לתוצאות מוגבלות - החוכמה הבסיסית הזו לא פסחה על גוגל. גם מנוע החיפוש הזה, יעיל ככל שיהיה, זקוק לכוונון עדין של המשתמשים כדי להפיק תוצאות יעילות יותר מהררי המידע המאוחסן ביותר מארבעה מיליארד דפי אינטרנט. כמה טיפים פשוטים יסייעו לחפש בצורה יעילה יותר ולמצוא הרבה יותר.
רוב הטיפים כאן נכונים לחיפוש בעברית ובאנגלית, בגוגל ישראל ובגוגל העולמי למעט במקומות בהם מצויין אחרת. חלקם נכונים גם לגבי חיפוש במנועי חיפוש אחרים. התכונות המתקדמות המוצגות כאן ניתנות ליישום היישר בחלון החיפוש המרכזי של גוגל אך חלקן זמינות גם בדף החיפוש המתקדם של מנוע החיפוש באנגלית.
סוד החיפוש היעיל טמון בשימוש נכון באופרטורים, תווי חיפוש עם משמעות מיוחדת המשכללים את החיפוש. למשל, הזנת
ב"גוגל" תציג ברשימת התוצאות את כל האתרים שמפרסמים קישורים ל-ynet. מי שנרתע משימוש באופרטורים יוכל להשתמש בשדות חיפוש רגילים דרך דף החיפוש המתקדם של גוגל (לא לכל האופרטורים יש חלופות בדף החיפוש המתקדם).
חיפוש מהיר במטמון
גוגל שומר עותקים של דפי אינטרנט רבים כשירות לגולשים במקרים שבהם הדף המקורי אינו זמין עוד או שתכניו המקוריים שונו. הקלדת האופרטור cache: ולאחריו כתובת אינטרנט תציג מיד את גירסת דף האינטרנט השמורה במטמון של גוגל. למשל, בקשת החיפוש
cache:www.cnn.com (ללא רווח לאחר ה-cache)
תוביל היישר לגירסת המטמון של הדף הראשי של אתר סי אן אן. לחילופין, אפשר לחפש כרגיל בגוגל ולגשת לגרסאות המטמון של דפי התוצאות באמצעות הקלקה על הקישור "מטמון" באתר העברי של גוגל (או cache בגירסה האנגלית).
דפים דומים
בקשת החיפוש related: ולאחריה כתובת אינטרנט מסוימת תציג בדף התוצאות את כל הקישורים עם מאפיינים דומים לדף המקור. הדמיון עשוי להתבטא באופן כללי ביותר כמו בשפה בה כתובים הדפים שאותרו אך לעיתים האופרטור הזה ייעל את החיפוש. למשל, חיפוש דף הבית של תחנת הרדיו גלי צה"ל בגוגל:
יציג בתוצאות הראשונות תחנות רדיו ישראליות נוספות שפועלות באינטרנט (אם כי, לא את כולן, אך אין "להאשים" את גוגל בכך אלא את התחנות עצמן שלא הגדירו נכון את מילות המפתח שמסייעות לגוגל לדרג אותן ביחס לבקשות החיפוש). אפשר לחפש דפים דומים גם מתוך דף החיפוש המתקדם של גוגל.
מידע נוסף על הדף המבוקש
בקשת החיפוש :info תציג מידע שיש לגוגל על דף אינטרנט מסוים.
למשל, החיפוש info:www.yahoo.com יציג קישור לדף הבית של אתר יאהו! יחד עם מידע נוסף כמו גירסת המטמון של יאהו!, שערי המניה של יאהו!, דפים דומים ליאהו!, דפים המפרסמים קישורים ליאהו! ודפים הכוללים את הכתובת www.yahoo.com. כדי לקבל את כל האפשרויות האלה אפשר גם להזין את כתובת הדף ישירות בתיבת החיפוש.
מילון
אפשר להשתמש בגוגל גם כמילון. מנוע החיפוש כולל מילון אנגלי אנגלי המאפשר לגולש להבין טוב יותר את כל המשמעויות של המילים המבוקשות ממגוון מקורות מקוונים. למשל, הזנת בקשת החיפוש define:regulation בגוגל תציג מבחר הסברים מהרשת למשמעות המילה "רגולציה". לחילופין, אפשר לבצע חיפוש רגיל ולחפש קישור ל-definition (הגדרה) בכותרת התכלכלה של הדף. קישור זה יוביל לדף עם הגדרות למילת החיפוש.
חיפוש באתר מסוים בלבד
"גוגל" מאפשר לכם למקד את החיפוש לכל דפי האינטרנט של אתר ספציפי השמורים במנוע החיפוש באמצעות הקלדת המילה site ולאחריה נקודותיים וכתובת אינטרנט מסוימת בחלון החיפוש.
למשל, הקלדת מחרוזת החיפוש
"מס דוח שנתי site:www.mof.gov.il"
תניב רשימה של כל הדפים באתר משרד האוצר שעוסקים בהגדת דוח שנתי למס הכנסה. אפשרות החיפוש הזו זמינה גם באמצעות דף החיפוש המתקדם של גוגל.
חיפוש בכותרות
בקשת החיפוש שמתחילה במילה allintitle: תגביל את החיפוש למילים בכותרות של דפי אינטרנט בלבד.
למשל, חיפוש "מחשבים אינטרנט :allintitle" (ללא רווח לאחר :allintitle) ב-google.co.il יציג רק דפים שהמילים "מחשבים ואינטרנט" מופיעות בכותרתם (בפס הכחול שבראש כל דף).
חיפוש בקישורים
ניתן להגביל את החיפוש למילים בתוך קישורים באמצעות האופרטור allinurl:.
למשל, החיפוש "allinurl:ynet computers" יציג תוצאות רק מדפים שהמילים ynet ו-computers מופיעות בקישורים שלהם. אם רוצים שרק אחת ממילות החיפוש תופיע בקישור בעוד המילה השנייה במסמך, יש להשתמש באופרטור inurl:.
למשל, "מחשבים inurl:ynet" יחפש את ynet בקישור ואת מחשבים במסמך.
חיפוש בכותרות, בקישורים ועוד
תכונת Occurrences בדף החיפוש המתקדם של גוגל באנגלית מאפשרת לבחור בין חיפוש מילה מסוימת בכותרת המסמך, בקישור המסמך, בגוף המסמך ובקישורים המובילים למסמך.
תווים "משוגעים"
אם רוצים ליהנות מחיפוש חופשי שיוביל לכל התוצאות הרצויות מבלי להסתבך יותר מדי בחיפושים חוזרים ונשנים, אפשר להשתמש בתווים חופשיים (wild cards), מעין ג'וקרים, במקומם יכול לבוא כל תו אחר. למשל, החיפוש "אני * את רינה" (עם מרכאות) יביא תוצאות כמו "אני אוהב את רינה" וגם "אני זוכרת את רינה".
מספרים בטווח מסוים
נניח שאתם מחפשים דפי אינטרנט המזכירים בתי מגורים באיזור מסוים של רחוב ביאליק ברמת גן, ניתן להיעזר לשם כך בחיפוש נתונים בטווח מסוים. למשל, החיפוש "רחוב ביאליק רמת גן 1..20" בגוגל יציג דפים עם הכתובות המבוקשות. עם זאת, גם תוצאות לא רלוונטיות ישתרבבו לדפי התוצאות. ככלל, החיפוש בטווח המספרי יעיל יותר באנגלית וניתן להיעזר בו גם לחיפוש מוצרים בטווח מחירים מסוים. אפשר להשתמש בתכונת הטווח המספרי גם באמצעות דף החיפוש המתקדם של גוגל באנגלית בלבד.
חיפוש מותאם אישית
גוגל מציע לגולשים להגדיר את תחומי העניין שלהם ולהתאים את תוצאות החיפוש אליהם. עם זאת, תכונת ההתאמה האישית פרימיטיבית למדי בשלב זה ומצויה רק בשלב של ניסוי ראשית דרכה. תוצאת השימוש בה בשלב זה עשויה להיות הגבלת יתר של טווח החיפוש.
דעה נוספת
לעיתים אנחנו מוצאים דף מסוים בגוגל אך מתאכזבים לגלות כי הפרטים בו דלים או אין לנו דרך להעריך את איכותו. תכונת ה-Webquotes של גוגל תציג את דפי התוצאות יחד עם ההתייחסויות אליהם באתרים אחרים. למשל, חיפוש "הארי פוטר" יביא בתוצאה הראשונה את האתר הרשמי של הקוסם הצעיר יחד עם התייחסויות לאתר זה בדפים אחרים שמקשרים אליו.
התראות רשת
תכונת "התראות רשת", פועלת בדומה להתראות החדשות (News Alerts) של גוגל. המשתמשים יכולים להגדיר אילו נושאים מעניינים אותם ולקבל עדכונים רלוונטיים בדואר האלקטרוני על אתרים חדשים, כתבות חדשות וכל מידע חדש שנוסף למנוע החיפוש.
רשימות דיוור
Google Groups 2 מבוסס על ארכיון Usenet הכולל יותר מ-845 מיליון הודעות של קבוצות דיון, ומוסיף לשירות הבסיסי אפשרות ליצור רשימות דיוור פרטיות או ציבוריות ולשלוח ניוזלטרים למנויים.
מחשבון גוגל
כמה זה 2 ועוד 2? מזינים 2+2 ב-Google.com ותכונת המחשבון של מנוע החיפוש תציג את התשובה הנכונה.
צבי שוורצמן תורם עוד כמה עצות:
כיצד להציג את תוצאות החיפוש של גוגל על פי אשכולות נושאים (clustering)?
החלום הרטוב של כל מידען הוא להציג את תוצאות החיפוש של גוגל על פי נושאים (בדומה ל-Vivisimo.com). אנחנו הרי לא באמת מאמינים לגוגל שדף התוצאות הראשון מכיל את התוצאות הטובות ביותר, והיינו רוצים לחפור למטה בתוך הערימה ולראות מה יש שם, אלא שגוגל לא משתף פעולה עם מנועי האשכול (אולי הוא בדרך לפיתוח אשכול משלו). למשל, נניח שאני מבצע חיפוש שורשים עם הרצף הבא:
schwartzman ~poland ~jew ~holocaust ~GALICIA (טיפ קטן 1 השתמש ב ~ כדי קבל מילים נרדפות והרחבות).
התוצאות הראשונות יכילו ביבליוגרפיות, חנויות ספרים, אינדקסים של שמות משפחה וכד' - בהחלט לא מספק.
בין התוצאות 31-40 נמצא האתר הבא: http://data.jewishgen.org/wconnect/wc.dll?Jg2~Family~Search~family_pb~L
שמכיל עמוק למטה את המידע החשוב כי משפחת שורצמן מחוברת למשפחת לוין, יש במקום כתובת דואר לאדון לוין שמנהל את העץ הזה ויש אפילו קישור למשפחת שורצמן בעץ אחר, ללא כל ספק אתר הרבה יותר מוצלח.
בסוף טווח התוצאות 40-50 נמצא האתר הגנאולוגי של משפחת רולניק. האתר מציג מידע מתוך המאגר הגנאולוגי החשוב Ellis Island וגם שם למטה נמצא שורצמן. ללא ספק, האתר הרבה יותר שימושי מהאתרים הנמצאים בגוגל 1-5.
מנועי האשכול היו מיד מציגים אשכול בשם family ובו שני האתרים הרלוונטיים האלה. הנה הטיפ החשוב: בחרתי מתוך ויויסימו את נטסקייפ, כי נטסקייפ מקבל את כל המידע שלו מגוגל (שתי החברות יריבות למיקרוסופט) ונטסקייפ וויויסימו משתפים פעולה, ולכן, כאשר אנחנו מציגים תוצאות מנטסקייפ בוויויסימו בעצם הצגנו את תוצאות החיפוש של גוגל על פי אשכולות.
כיצד למצוא בגוגל מילון מונחים לכל נושא (glossary)?
מי הוא אלוף ארצות הברית לשנת 2000 לביצוע המסירה הלפני אחרונה לפני הקליעה לסל? מי שאינו מבין גדול בכדורסל היה מתקשה למצוא את התשובה הנכונה על פי המשפט הארוך הזה. מילון מונחי כדורסל היה מסייע לצמצם את החיפוש למילים אלוף, אסיסט, 2000. כיצד נמצא את המילון של הכדורסלנים? פשוט מאד, הרצף הוא: basketball glossary. נסו את המונחים, תה, ויסקי או ביומטריה ביחד עם glossary - תמיד נקבל מילון מונחים מתמחה בתוצאות הראשונות.
מדריכים נוספים לגוגל ב-ynet: