דו"ח: 10% מהתלונות נגד שופטים - מוצדקות
הדו"ח שהוגש לנשיא אהרון ברק ולשר המשפטים לפיד סוקר את התלונות שנבדקו בנציבות תלונות הציבור לשופטים בחצי השנה האחרונה. 27 מהתלונות שנמצאו מוצדקות נגעו לעיכוב במתן החלטה - כשעל פי הנציבות, "לא אחת נעוצה התמשכות ההליכים בדחיית הדיונים לפרקי זמן ממושכים ללא כל הצדקה". על פי הדו"ח בתיק מסויים התמשכו ההליכים באותה ערכאה לא פחות מ-16 שנים
10% מהתלונות שנבדקו בנציבות תלונות הציבור לשופטים בחצי השנה האחרונה נמצאו מוצדקות – כך עולה מדו"ח שהגישה נציבת קבילות הציבור לשופטים, שופטת בית המשפט העליון בדימוס, טובה שטרסברג-כהן. הדו"ח הוגש היום (ב') לנשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, ולשר המשפטים, יוסף לפיד.
461 תלונות הוגשו עד היום לנציבות, שהחלה את פעילותה לפני כחצי שנה. בחודש מרס האחרון הגיעו התלונות לשיא – כשהוגשו לא פחות מ-228 תלונות. כשתלונה נמצאה מוצדקת, מתקבלת החלטה שבה מצוינים ממצאי הבירור וכן הצעות והמלצות. העתק ההחלטה נשלח בין היתר לנשיא בית המשפט בו מכהן השופט שנגדו הוגשה התלונה, לנשיא בית המשפט העליון, לשר המשפטים, והיא מתויקת בתיקו האישי של השופט בהנהלת בתי המשפט.
"עיכובים חריגים של יותר מ-6 חודשים"
מתוך התלונות שנמצאו מוצדקות, 24 נוגעות לשופטים בבתי משפט השלום, שמונה לשופטים בבתי הדין לעבודה, שבע תלונות נוגעות לשופטים בבתי משפט למשפחה, חמש לשופטים מחוזיים, ושתי תלונות מתייחסות לשופטים בבתי משפט לתביעות קטנות.
27 מהתלונות שנמצאו מוצדקות נגעו לעיכוב במתן החלטה. הנציבה קבעה שישנם עיכובים חריגים של למעלה משישה חודשים. כך למשל הוגשה תלונה לפיה הסיכומים האחרונים בתביעה אזרחית הוגשו לבית המשפט לפני כשנה וארבעה חודשים, ועד היום לא ניתנה החלטה.
12 תלונות נוספות שנמצאו מוצדקות נגעו לדרך ניהול משפט והתמשכות ההליכים. לדוגמה, בתיק מסוים התמשכו ההליכים באותה ערכאה שמונה שנים, ובתיק אחר לא פחות מ-16 שנים.
הנציבות קבעה שהבעיה העיקרית היא אמנם העומס המוטל על בתי המשפט, אך לא אחת נעוצה ההתמשכות בהליכים בדחיית הדיונים לפרקי זמן ממושכים ללא כל הצדקה. שבע מהתלונות שנמצאו מוצדקות התייחסו להתנהגות שופט במסגרת מילוי תפקידו כשופט.
כך למשל, כתב שופט באחת מהכרעותיו: "הנאשם ערום כנחש, פיקח כשועל, ערמומי כזיקית, שאמנם איננו עורך דין, אך לו היה עורך דין היה בשורה הראשונה שבהם".
לעומת התלונות שנמצאו מוצדקות, 222 תלונות שבהן ניתנה החלטה נידחו על הסף: 4 תלונות שהוגשו כלל לא הופנו נגד שופט, 39 הוגדרו "טורדניות וקנטרניות", 63 עסקו בשאלה משפטית או ראייתית מהותית, ו-28 תלונות נגעו למעשה שהתרחש לפני שנה ויותר.
83 תלונות, המהוות 18% מכלל התלונות שנתקבלו בנציבות, נמצאו בלתי מוצדקות, אך גם במקרים בהם התלונה נמצאה בלתי צודקת או שלא ניתן היה לקבוע כי השופט התנהג באופן בלתי-הולם, לוותה החלטת הנציבות בהערות והמלצות לגבי קיום ההליכים באולם בית המשפט באופן מסודר ומכובד, ניהול המשפט בסבלנות, ומתוך יחס של כבוד למתדיינים וריסון ואיפוק בהתבטאויות בית המשפט.