עוד טיפים לצילום דיגיטלי משוכלל
איך לצלם בקטן, לצלם ציפורים ולכוון אל הירח - עצות שיאפשרו להפיק תמונות טובות יותר ולאתגר את יכולות הצילום שלכם. חלק ב'
בחלק הקודם: צילום ממעוף העפיפון, מוצרים שמצטלמים טוב יותר ב-eBay ועוד
קטן זה יפה
מצלמות דיגיטליות יכולות להתמקד למרחק קצר מאוד ולצלם באור חלש מאוד. אפשר לנסות ליצור תמונות מרהיבות על ידי צילום מקרו בעזרת פנס כיס או אפילו נרות. התנסו עם אופציות קביעת האיזון הלבן במצלמה שלכם כדי לבדוק את הפוטנציאל היצירתי של השיטה הזו. צלם הטבע מוס פטרסון הוא חובב דייג נלהב, ומחפש תמיד אחר דרכים חדשות להדגים את אוסף הפיתיונות המלאכותיים שלו. הוא השתמש ביכולת המיקוד מקרוב של המצלמה הדיגיטלית ובפנס כיס Maglite מופעל סוללות כמקור האור היחיד כדי ליצור את התמונה המרהיבה (מס' 7) שמציגה את הפיתיון מספיק טוב כדי שיוכל למכור את התמונה (ואת הפיתיונות המלאכותיים) לחברות העוסקות בסחר של אביזרי דייג. כמו שתוכלו לראות בתמונה 8, כל מה שהוא השתמש בו היה אוסף של פריטי דייג שהונחו יחד ובפנס הכיס.
תמונה 7
תמונה 8
אל הציפור
צילום ציפורים נשמר תמיד באופן מסורתי לאלו שיכלו להרשות לעצמם מצלמות יקרות ועדשות טלסקופיות מהירות ויקרות לא פחות. אבל עם הטכנולוגיה הדיגיטלית, כל שאתם זקוקים לו כדי לצלם תמונות מצוינות של ציפורים הוא מצלמה בסיסית, טלסקופ קטן מהסוג שכל חובב ציפורים מחזיק, ומתאם שיחזיק אותם יחד. בחיבור המצלמה לעינית הטלסקופ אתם משלבים את יכולת ההגדלה של הטלסקופ עם זו של המצלמה, מה שיאפשר לכם לצלם תמונות מרשימות בחדותן ממרחק גדול יחסית. לטכניקה הזו קוראים Digiscoping.
המגבלה המשמעותית היחידה ב-Digiscoping בהשוואה לערכות היקרות והרציניות יותר לצילום מרחוק היא הדרישה לשימוש במהירויות תריס נמוכות יותר, מאחר והטלסקופ הזעיר אינו מקבל מספיק אור בהשוואה לעדשת טלפוטו מהירה. כתוצאה מכך, Digiacoping שמיש במיוחד עבור צילום ציפורים נחות שעומדות במקום אחד. לא תוכלו לתפוס תמונות תעופה נאות, אבל קרוב לוודאי שתוכלו לתפוס תמונות נאות של ציפורים מקננות, או ממתינות בסבלנות לטרף. אפשר להצמיד את המצלמה ביד לעינית הטלסקופ, כמו שאנו עשינו בצילום היפה של האנפה הכחולה שכאן (תמונה 9), אבל סביר שיהיה לכם קל יותר עם מתאם מכני פשוט. אותו תוכלו להבריג או לנעול למשקפת, כמו זה שמחבר בין מצלמת Nikon Coolpix 4500 ל-Swarovski Optik scope.
תמונה 9
אם יש לכם מתאם שתוכנן להתלבש על עינית הטלסקופ שלכם עבור מצלמות אחרות ואינו תואם להברגה של המצלמה (או שלמצלמה אין כלל הברגה), גם אז תוכלו להשתמש בו כאשר המצלמה אינה מורכבת רק מוחזקת ביד כשהיא צמודה למתאם. תקבלו איכות תמונה טובה יותר, בכל אופן, אם תקנו עינית שתוכננה במיוחד ל-Digiscoping. מאחר וזהו יישום לא מקובל, מן הסתם ייקח לכם מעט זמן למצוא את הקומבינציה שתעבוד היטב עבורכם. תוכלו למצוא מגוון נאה של מתאמים ל-Digiscoping ומחברי טלסקופ ב-ScopeTronix, יחד עם אשף התאמה שיעזור לכם להבין מה בדיוק אתם צריכים. המתאמים הזולים ביותר מתלבשים על עינית הטלסקופ הקיימת, אך כמה מהיקרים יותר מגיעים עם עינית משלהם כדי לוודא ניצול מיטבי של שדה הצילום.
לכוון אל הירח
רובנו נהנים לצפות בטלסקופ מדי פעם, אבל לכידת תמונות של גרמי שמים ושיתוף בחוויה הזו על ידי הפצת התמונות לאינטרנט נשארו עניין של אסטרונומים - עד המצאת המצלמה הדיגיטלית הקלה והניידת. עכשיו תוכלו להשתמש במתאם פשוט שיחבר את המצלמה הדיגיטלית שלכם אל הטלסקופ (כמעט כל טלסקופ בכל גודל) כדי לתעד את התצפיות האסטרונומיות שלכם (או מה קורה אצל השכנים, אבל אנחנו לא אמרנו את זה) ולהציגן בפני חבריכם. ישנן שתי דרכים בסיסיות לעבודה.
אם יש לכם מצלמה מסוג "כוון וצלם", הטכניקה דומה מאוד ל-Digiscoping: או שתחזיקו את המצלמה בצמוד לטלסקופ, או שתחברו אותה לעינית שלו בעזרת מתאם. תרצו שהמתאם ישמור על המצלמה יציבה במשך חשיפה ארוך, כאשר אתם מכוונים לכל צילום אסטרונומי שהוא לא צילום של הירח. אם אתם משתמשים במצלמת רפלקס (SLR), מצד שני, תרצו להשתמש במתאם ייעודי למצלמה ולכוון את הצילום דרך עינית המצלמה במקום עינית הטלסקופ. בגישה כזו אתם ממקדים את מצלמת ה-SLR בעזרת טבעת המיקוד של הטלסקופ, וקובעים את מהירות התריס באופן ידני.
ניסינו את שתי הגישות הללו כדי לצלם תמונות של הירח, ומצאנו כי בשתיהן אפשר להגיע לתוצאות נאות מאוד, כמעט כמו אלו המושגות בעזרת ציוד יקר הרבה יותר. כדי לקבל את תמונה 11, למשל, השתמשנו בשיטה הראשונה. החזקנו את מצלמת Canon Powershot A80 אל מול העינית של הטלסקופ אחרי שמיקדנו אותו על הירח, ואז השתמשנו במסך ה-LCD של המצלמה כדי לכוון אותה כך שהירח נמצא ממש במרכז השדה הצילום. המצלמה הייתה במצב אוטומטי, ונשענה על יכולת המיקוד והחשיפה האוטומטיים שלה כדי לצלם את התמונה.
תמונה 11
צילום פנורמה
צילום המתעד את ההוד וההדר של נופים פתוחים הוא אחת הבעיות הקשות לכל צלם. העיניים שלנו מסוגלות לתפוס את כל מלוא הנוף שמולנו, אבל המצלמות שלנו מתקשות בכך ובעבר נדרש ציוד מיוחד ויקר כדי לבנות תמונה פנורמית ללא עיוותים מסוג "עין הדג". כעת צילומים פנורמיים נמצאים בהישג ידו של כל אחד שיש לו מצלמה דיגיטלית. על ידי צילום כמה וכמה תמונות חופפות, ו"תפירתן" ביחד על המחשב, תוכלו גם אתם ליצור בקלות פנורמות כמעט בכל גודל וצורה. מצלמות רבות אף מגיעות עם תוכנה מיוחדת העוזרת במלאכת יצירת הפנורמות. באופן אידיאלי, עליכם להשתמש בחצובה יציבה המאפשרת סיבוב אופקי מדויק של המצלמה וצילום מספר תמונות חופפות באותה זווית הגבהה ובאותו אורך מוקד. היתרון של מצלמות ספרתיות הוא בכך שאפשר לבצע צילומים פנורמיים לגמרי לא רעים גם כאשר המצלמה מוחזקת ביד.
בהתאם לסצינה המצולמת, תוכלו לקחת כל מספר שבין שתי תמונות לסיבוב מלא בן 360 מעלות. תמונות שהתאורה שלהן אחידה נותנות את הפנורמות הטובות ביותר. אנחנו צילמנו את הפנורמה המופיעה כאן בעזרת מצלמת Canon Powershot A80 שהוחזקה ביד, וכוונה למצב אוטומטי. כדי לקבל את הפרספקטיבה שרצינו - ולהסתיר מגרש חניה מכוער שהיה שם - כרענו נמוך וצילמנו שמונה תמונות חופפות, כאשר אנו נעים מעט ימינה אחרי כל תמונה עוקבת. כדי לחבר את התמונות ביחד לכדי פנורמה, השתמשנו בתוכנה המצורפת Canon Photo-Stitch (תמונה 14). למידע נוסף, כולל השוואה בין מוצרי תוכנה רלוונטיים, אתר panoguide.com מהווה מקור מידע מעולה.
תמונה 14